Europa 1400: The Guild

Egy újabb program, mely ötvözi magában a stratégia és a szerepjáték műfajait. A JoWooD Europa 1400 című játékáról van szó, melynek eseményei címéhez méltóan a középkori Európában zajlanak.

Kezdjük elsőként avval, ami nem igazán sikerült jól. A felhasználói kézikönyvről, valamint a tutorialról van szó. Előbbi meglehetősen vaskos, amiből a felhasználó gondolhatja, hogy alaposan a szájába rágják a játék irányítását, de miután átolvasta, vakargatni fogja a fejét, hogy nem egy túl komplikált játékot választott-e. Hasonló a helyzet a tutoriallal, melyben nem megismerjük a menürendszert és a játék elemeit, hanem inkább megriadunk tőlük.

A játék ennek ellenére jó, de kétségtelenül igen összetett. Első dolgunk megalkotni hősünket, akárcsak a szerepjátékokban. Itt azonban nem kell olyan részletesen meghatároznunk bajnokunkat. Legfontosabb dolog hivatásénak meghatározása. Karakterünk űzhet valamilyen hétköznapi foglalkozást, mint a kovácsmesterség, vagy a takácsmesterség, de akár egy tolvajcéh tagjaként is kezdheti pályafutását.

Hősünk azért nem a ranglétra legaljáról indul, mivel ő vezeti választott üzletét. Hacsak nem a tolvajcéhbe léptünk be, akkor bizonyosan gyártani fogunk valamit, amit a piacon lehet értékesíteni. Ehhez alkalmazottakat kell felvenni, és a szállítást is meg kell szervezni. Hogyha már jobban megy az üzlet, rábízhatjuk az irányítást egy munkatársunkra is.

Ha már megalapoztuk kicsit az egzisztenciánkat, tovább erősíthetjük pozíciónkat a városban, illetve a céhen belül egy jól sikerült házassággal. A dolog egyszerű – kiválasztunk egy hölgyet, elküldünk neki valamilyen szép és értékes ajándékot, majd reménykedünk, hogy még nem ment férjhez ez idő alatt. Első a szerelem, de lehetőleg olyan lányt válasszunk, aki nem valami útszéli bugris családból származik.

A lényeg a játékban az előrehaladás, a jobbnál jobb pozíciók megszerzése. Ennek egyik módja a fent említett házasság, de számos más lehetőség is adódik. Szervezhetünk például estélyeket, melyre meghívhatjuk a város prominens személyiségeit. Az ilyen kaliberű estélyek szervezése persze sok pénzt emészt fel – még megfelelő lakrészt is biztosítani kell -, úgyhogy nem evvel fogunk kezdeni. Sokkal kevésbé erkölcsös, ámde még kevéssé költséges módja az előrejutásnak az útban lévő személyek félreállítása. Ezt sokféleképpen megtehetjük: felbérelhetünk néhány vagányt, hogy verjék meg, megszégyeníthetjük nyilvánosan, vagy ha rendelkezünk jó kapcsolatokkal, akár börtönbe is csukathatjuk.

Hivatásunkat bármikor megváltoztathatjuk, evvel nem vesztjük el pénzünket. Hogyha már nagyon tehetősek vagyunk, beszállhatunk a kereskedelembe is. Megtehetjük azt is, hogy valamilyen nyersanyagot kezdünk árusítani, amit gyárainkban is fel tudunk használni.

Hogyha a tolvaj szakmát választjuk a játék elején, minden egészen másként alakul. A tolvajcéh természetesen nem kereskedik – legalábbis a szó klasszikus értelmében -, és nem is gyárt semmit. A feladatunk tolvajokat toborozni, akik először zsebmetszéssel gyarapítják a vagyonunkat, majd elindulnak feltérképezni a kirabolható ingatlanokat. Mint a valós életben, a tolvajlás a legveszélyesebb, de egyben leggyorsabb módja a meggazdagodásnak.

Egy ilyen játék esetében azt várjuk, hogy betűkön és számokon kívül nem sokat fogunk látni. Evvel szemben az Europa 1400 teljes három dimenzióban pompázik előttünk. A motornak hála a város épületeit, a benne élő és dolgozó embereket olyan szögből, és olyan közelről nézegethetjük, ahonnan és amennyire csak akarjuk.

Az Europa 1400: The Guild kétségtelenül nem féldélutános játék, de érdemes rászánni az időt. Ugyan a szerepjátékos elemek csak érintőlegesen jelennek meg, a stratégiai rész nagyon jóra sikeredett. És ráadásul még szép is…