Nőtt az internetre kapcsolódó cégek aránya

Vágólapra másolva!
Az idei év harmadik negyedévében 76 százalékra növekedett az internetkapcsolattal rendelkező hazai vállalatok aránya - derül ki a GKI Rt. felméréséből.
Vágólapra másolva!

A GKI, a Westel Mobil Rt., és a Sun Magyarország legfrissebb közös felméréséből kiderül, hogy az 5 főnél több alkalmazottat foglalkoztató cégek 39 százaléka épített ki saját honlapot, ez az arány azonban nem mutat jelentős változást a tavalyi év azonos időszakához képest. Az elemzés szerint az elmúlt év az ADSL-típusú (digitális aszimmetrikus előfizetői vonal) internet-csatlakozások sikerét hozta: míg 2001 harmadik negyedévében még csak a vállalatok 2 százaléka fizetett elő ilyen szolgáltatásra, jelenleg az 5 fő feletti cégek 13 százaléka éri el a világhálót ADSL-elérésen keresztül. Az ADSL elsősorban a modemes hozzáférések, közülük is főkét az analóg vonali internet-hozzáférések rovására hódított: a modemes analóg és ISDN kapcsolattal rendelkező cégek aránya az egy évvel korábbi 93 százalékról 78 százalékra süllyedt. Növekedett viszont a bérelt vonallal rendelkező cégek aránya, hiszen ma már az internet-eléréssel rendelkező cégek 14 százaléka választotta ezt a kapcsolódási típust.

A kutatás szerint szélessávú csatlakozások előretörése megállíthatatlannak tűnik: a várakozások szerint az ADSL-kapcsolattal rendelkező cégek aránya ugyanis akár a 23 százalékot is elérheti egy év múlva, további piaci részt hódítva el a modemes hozzáférésektől. A felmérés alapján jelenleg a 10 fő feletti magyar cégek 4-5 százaléka értékesíti termékeit és szolgáltatásait az interneten keresztül, s hasonló azon vállalkozások aránya, amelyek a világhálón keresztül bonyolítják le beszerzéseik egy részét.

A kutatás szerint azonban ez az arány messze alulmúlja az Európai Unió tagországainak hasonló adatait, hiszen például az internetes kereskedelem területén a legelőrehaladottabb skandináv államok közül Svédországban 2000-ben a világhálós értékesítések részaránya elérte a 2 százalékot. Ezzel szemben Magyarországon az internetes értékesítések a vállalatok összes árbevételének 0,1 százalékát tették ki 2001-ben.

A felmérés szerint az internetes kereskedelem fejlődése előtt álló akadályok közül a legjelentősebb az internetes tranzakciók iránti bizalmatlanság, a hagyományos üzleti csatornákhoz és a személyes kapcsolatokhoz való ragaszkodás, az internethez otthon hozzáférők alacsony aránya, illetve a számítástechnikai és internetes ismeretek hiánya.