Visszaesőben az online zeneértékesítés

Vágólapra másolva!
Az elmúlt időszakban csökkent az interneten értékesített zenei termékek száma. A hanglemezipar szerint nyilvánvaló, hogy ezért - valamint a hagyományos kiskereskedelmi mutatók csökkenéséért - a net tehető felelőssé.
Vágólapra másolva!

Az online zeneforgalmazás (CD-k internetes értékesításe, illetve díjhoz kötött letöltés) a harmadik negyedévben az előző évihez képest 39 százalékkal visszaesett, amit a fájlcsere és a CD-írás megugrása okozott - állítja a comScore Media Metrix november 4-én közzétett elemzése. A publikáció megállapítja, hogy nem csupán a visszaesés ténye aggasztó, hanem az is, hogy a hanyatlás egyre gyorsul.

2002-ben éves összehasonlításban az első negyedévben még csak 12 százalékkal esett vissza az online zeneforgalmazás, a második negyedévre az arány 28 százalékra nőtt, ez ugrott 39 százalékra a harmadik negyedévben. Az első három negyedévben a bevétel 25 százalékkal, a tavalyi 730 millióról 545 millió dollárra esett vissza. Eközben a felhasználók számának folyamatos növekedése tapasztalható a Napsterhez hasonlatos fájlcsere-szolgáltatóknál.

Az amerikai hanglezeipari szövetség (RIAA) közleménye szerint 2002 első félévében 7 százalékkal kevesebb CD-t adtak el, mint egy évvel korábban. Az adatok közzétételekor, augusztusban a RIAA elnöke, Cary Sherman úgy fogalmazott, hogy "ezek a kumulatív adatok egyértelműen megcáfolják azt az állítást, hogy az illegális fájlcsere serkentheti a zeneipari eladásokat". Az is logikus, hogy a legmeredekebb az értékesítés zuhanása az online területen, az internetet ismerő felhasználók körében. A RIAA szerint az interneten zenét vásárló fiatalok 35 százaléka nyilatkozott úgy, hogy amint meghall egy számára ismeretlen előadótól származó számot, amely megtetszik neki, azonnal megkeresi a lehetőséget, hogy ingyen letölthesse.