Vodafone: Eladható a mobil internet

Vágólapra másolva!
A Vodafone vezérigazgatója szerint a vállalat által nyújtott mobil internetszolgáltatás a kezdeti nehézségek után mára problémamentesen kiszolgálja felhasználóit. Vitai Attilát a GPRS-internetről és a Vodafone fejlesztéseiről kérdeztük.
Vágólapra másolva!

A Vodafone a hazai szolgáltatók közül elsőként és egyedüliként indított be átalánydíjas mobil internetszolgáltatást. A szolgáltatás indulásakor a rendszer nem volt képes megbirkózni a felhasználók hadával. Az ügyfelek számára ingyenes tesztüzem alatt sok kritika érte a rendszert. Ön szerint a fejlesztések révén immáron fizetős szolgáltatásként eladhatóvá vált a GPRS-internet?

Forrás: ORIGOVitai Attila: Egy olyan pillanatban indítottuk el kedvezményes internet akciónkat, amikor már ismeretes volt, hogy a Matáv megszünteti átalánydíjas konstrukcióit. Ez a tény, kombinálva az általunk kínált, első három hónapban ingyenes GPRS-alapú internet-eléréssel osztatlan népszerűséget aratott. A mi felméréseink szerint jelenleg már stabilan működik a rendszer, s azt tapasztaltuk, hogy a legtöbb ember már nagyon meg van elégedve a szolgáltatással. Másutt nem tudják megkapni ezt a GPRS szolgáltatást ilyen kedvezményes áron. Továbbra is van egy vékony réteg - néhány ember - akik állandóan kritizálnak minket, és bármit csinálunk, ők sohasem lesznek elégedettek. De amit lehetett javítani, már eddig is megtettük, és bővítettük a kapacitásunkat. Többek között egy dedikált csatornát különítettünk el a GPRS-nek, egyes esetekben pedig a rendszer finomhangolására volt szükség. Tapasztalatunk és felmérésünk szerint a GPRS most már nagyon jól működik. Mi soha nem mondtuk, hogy ez egy szupergyors, ADSL-kapcsolattal megegyező sebességet fog biztosítani, de én azt hiszem, hogy egy 20-30 kbps-os adatátviteli sebesség majdnem minden felhasználó számára elérhető, sokan pedig ennél is gyorsabban tudnak letölteni.

Szerepel-e az előfizetői szerződésben bármilyen kikötés arra vonatkozólag, hogy a Vodafone minimum milyen adatátviteli sebességet garantál az ügyfélnek?

V.A.: Nem, mert csak olyan alacsony sebességet tudnánk így vállalni, aminek nem lenne túl sok értelme. Hiszen a csomagkapcsolt mobil adatátvitel sajátossága, hogy ha mondjuk mindenki egyszerre kíván internetezni egyetlen mobilcellában, akkor ott - természetesen - lelassul az adatátvitel. Mi nem tudhatjuk előre, hogy egy adott körzetben mennyien kívánják használni az internetet.

Vannak-e olyan régiók az országban, ahol az átlagosnál jobb, vagy az átlagosnál rosszabb a mobil internetszolgáltatás minősége?

V.A.: Igazából még senkinek nem volt tapasztalata azzal kapcsolatban, hogy ha sokan használják ezt a szolgáltatást, akkor azt miként kell kezelni. Azt vártuk, hogy vegyék meg az emberek - ezért is hirdettük meg a három hónapos ingyenes időszakot - és ha nincs elég kapacitás, vagy bármilyen más probléma előjön, akkor azt orvosolni fogjuk. Mi folyamatosan figyeljük azt, hogy egyes körzetekben mennyien használják a GPRS-t, van-e elegendő kapacitás, és ha kiderül, hogy egy adott cellábban még többen szeretnének internetezni, akkor bővítjük azt. De előre nem bővítünk, hiszen annak nincs értelme, hogy ott álljon a nagyon drága eszköz kihasználatlanul, és senki sem használja. Ha látjuk, hogy nem elég a rendelkezésre álló kapacitás, akkor bővítünk. Nem vagyunk Budapest-centrikusak, egyszerűen arról van szó, hogy a fővárosban több felhasználó van, mint másutt.

Országszerte összesen hány ügyfelet képes kiszolgálni a GPRS-rendszer, és jelenleg hányan használják?

Vodafone mobilinternet - Az első tapasztalatok/techbazis/mobil/20020805vodafone.html

V.A.: A Vodafone csoporton belül mi vagyunk az egyik legnagyobb GPRS-szolgáltató annak ellenére, hogy hálózat és az előfizetői szám alapján a legkisebbek közé tartozunk. A hálózatunkon megjelenő GPRS-forgalom azonban meghaladja még az olyan nagy Vodafone-hálózatokat is, ahol hússzor annyi előfizető van, hússzor nagyobb hálózat mellett. A beszállítónknak, a Nokiának sem volt tapasztalata ezen a téren, ugyanis nincs olyan ország, ahol ilyen hatalmas terhelés érne egy akkora hálózatot, mint amilyen a magyarországi Vodafone-é. Jelenleg több mint 20 ezer internet-felhasználónk van. Azt, hogy hány ügyfelet képes kiszolgálni a rendszer, nem tudjuk pontosan megmondani, hiszen ez jelentősen függ attól, hogy a felhasználók mennyit akarnak letölteni, hányan kívánnak egyidejűleg csatlakozni, stb. Bőven van kapacitásunk, és ha az emberek nem sok-sok megabájt méretű anyagokat töltenének, hanem kisebb fájlokat, és böngészésre használnák a szolgáltatást, akkor akár tízszer ennyien is igénybe vehetnék azt.