Vágólapra másolva!
A Massachusetts Institute of Technology (MIT) dublini laboratóriumában első ízben mutattak be olyan számítógépes játékot, amelyben a játékos egy fejre szerelhető berendezés révén közvetlenül az agyhullámai segítségével irányíthatja a szereplőt. A játék elsősorban a végtagjaik mozgatásában korlátozott emberek számára kialakítandó agy-számítógép interface-ek kifejlesztésében tölt be fontos szerepet.
Vágólapra másolva!

A különböző elektronikus berendezések agyi implantátumok, vagy az agyhoz kívülről kapcsolt eszközök segítségével történő vezérlése nem pusztán a tudományos-fantasztikus alkotások visszatérő témája. A világon jelenleg is több kutatócsoport dolgozik olyan technológiák kifejlesztésén, amelyek révén a felhasználók közvetlenül az agyukból származó jelek segítségével teremthetnek összeköttetést a számítógéppel. Ilyen például a Cyberkinetics BrainGate nevű rendszere is - tudósít az Információs Társadalom és Trendkutató Központ Infinit hírlevele.


Bluetooth ember és gép között

A Mind Balance új játéka azonban azt példázza, miként lehet az agytevékenységet csatlakozók és kábelek nélkül is kihasználni. A rendszer vezetékek helyett az agykéreg idegsejtjeinek elektromos feszültségingadozásait rögzítő eljárást (EEG) használja fel a korszerű vezeték nélküli Bluetooth technológiával, valamint a fejre szerelhető Cerebus nevű berendezéssel kombinálva.

A Cerebus teszt közben

A fej hátsó, nyakszirti részén hat olyan különböző agyi irányítóközpont helyezkedik el, amely a fény, a látás, valamint a hallucinációk feldolgozásáért felelős. A játékos a játék során ezek segítségével tud a képernyő szélein különböző frekvenciával villogó két kockás mezőre koncentrálni, az eltérő rezgésszám ugyanis a látásért felelős agyi kéregállományból más-más reakciókat vált ki.

A játékosnak az említett két mező megfelelő "hangolásával" azt kell elérnie, hogy a békaszerű virtuális szereplő jól egyensúlyozzon, és ne essen le a vékony kötélről. Ha a szereplő balra billen, a játékosnak a képernyő jobb szélén elhelyezkedő mezőn kell igazítania, hogy az egyensúly visszaálljon.


Lehetséges kutatási eredmények

A kutatóknak sikerült elérniük, hogy a fejbőrön át levett elektromos agytevékenységet egy olyan jelfeldolgozó rendszer segítségével valós időben elemezzék, amely képes meghatározni, hogy a játékos a két mező közül éppen melyikre összepontosít. A különböző fejre szerelhető berendezések pedig néhány éven belül talán a számítógépes játékokat játszó otthoni felhasználók kelléktárában is megjelenhetnek. Az agy és a számítógép közötti közvetlen kapcsolat megteremtését célzó kutatások fókuszpontja azonban elsősorban olyan alkalmazások kialakítására irányul, amelyek a jól látó és halló, végtagjaik mozgatására és/vagy beszédre azonban nem, vagy csak korlátozott mértékben képes emberek kommunikációját hivatottak elősegíteni.

ITTK Infinit