Digitális infrastruktúrafejlesztés és „metaverzum” a Pannon Egyetemen

Vágólapra másolva!
A Pannon Egyetem arra törekszik, hogy a képzési és kutatási portfólió bővítése mellett, az épületeit és oktatási/kutatási eszközállományát is folyamatosan fejlessze, modernizálja. Az ilyen jellegű beruházásokra az elmúlt években főként a kutatás-fejlesztési pályázatok biztosítottak fedezetet, ugyanakkor az új finanszírozási modell, valamint a közeljövőben várható fejlesztési források kapcsán jelentősen megnőtt az intézmény mozgástere. Csillag Zsolt, a Pannon Egyetem kancellárja beszélt a legújabb technológiai fejlesztésekről, és a Pannon Egyetem jövőjéről.
Vágólapra másolva!

A mindennapi életünkben napról napra több területen jelenik meg a digitalizáció. Az emberek közötti interakciók nagy része már az interneten zajlik, online tartalmakat „fogyasztunk”, „home office-ban” vagy távolról dolgozunk és online tanulunk. A koronavírus-járvány világosan rámutatott, hogy ugyan a legtöbb magyar felsőoktatási intézmény rendelkezik a digitális oktatáshoz szükséges technikai képességekkel (hardver kiépítettséggel és megfelelő szoftveres keretrendszerekkel), ám ezek volumene és színvonala még bőven fejleszthető.

Forrás: Pannon Egyetem

„A Pannon Egyetemen miután értékeltük az elmúlt 2 év tapasztalatait és megfogalmaztuk, hogy milyen intézményt szeretnénk kialakítani az évtized végére, számos informatikai fejlesztés mellett döntöttünk.

Az egyik legfontosabb cél, hogy valamennyi kampuszunkon jelentősen növeljük az olyan előadótermek és szemináriumi termek számát, amik önmagukban alkalmasak komplett ismeretanyagok magas színvonalú átadására távoktatás formában. A helyiségeket online stream-re alkalmas kamerákkal és smart táblákkal szereljük fel, valamint kialakítjuk a használatukhoz szükséges szoftverkörnyezetet. Ezzel párhuzamosan fejlesztjük az intézmény központi szerver és hálózati kapacitásait, valamint általánosságban is növeljük a digitalizáció szintjét az egyetemen belül.” – mondta el Csillag Zsolt.

A fejlett technika rendelkezésre állása ugyan szükséges, de nem elégséges feltétel, ezért az épített infrastruktúrán túl a Pannon Egyetem a képzések kapcsán is új utakra lép. Nemrég nyújtott be az intézmény egy több milliárd forint értékű pályázatot, aminek keretében 4 másik egyetemmel közösen egy merőben új, nem tantárgyakból, hanem kompetencia alapú tanegységekből építkező képzési szisztémát szeretnének kialakítani.

„A fejlesztés lényege, hogy az adott szak elvégzéséhez szükséges ismeretanyagot „molekulákra bontjuk”, és az adott hallgató személyes szükségleteinek megfelelően, MI (mesterséges intelligencia) támogatással építjük újra. A hallgatónak így lehetősége lesz, hogy a saját ütemében, a saját érdeklődési körének és preferenciáinak mentén haladjon a tanulmányaiban, természetesen a vonatkozó jogszabályoknak maximálisan megfelelve. Mivel a tervezett képzések távoktatás formában, több intézmény együttműködésében zajlanának, a hallgatók lehetőséget kapnának, hogy ne csak a saját intézményük által meghirdetett tanegységekből szemezgessenek. Mondhatjuk, hogy egy egyetemek közötti oktatási metaverzumot építünk, ami egyszerre szolgálja majd a felzárkóztatást, és a tehetséggondozást is.” – emelte ki a kancellár.

Párhuzamosan – szintén a pályázat részeként – zajlik majd, hogy az imént említett logikának megfelelően kidolgozza a Pannon Egyetem a Zalaegerszegen induló új tesztmérnök képzés teljes digitalizációját és kompetencia alapú tanegységekre (molekulákra) bontását, de külön fejlesztési prioritást képvisel egy olyan mesterséges intelligencia által támogatott rendszer is, amivel elemezni tudják majd a képzésekhez kapcsolódó lemorzsolódási adatokat.

„Ezek az elképzelések közvetlenül támogatják azt a stratégiai célunkat is, hogy jelentősen növeljük a Pannon Egyetem által meghirdetett idegen nyelvű képzések számát. Ebben az új típusú szemléletben megtervezett tanegységek a magyaron kívül terveink szerint angolul is elérhetőek lesznek, szélesebbre tárva az ajtót a külföldi hallgatók előtt.

Mivel a felsőoktatásban a piac globális, aki csak lokálisan tud megfelelő színvonalú szolgáltatást nyújtani, az le fog maradni ebben a versenyben. A Pannon Egyetemen arra törekszünk, hogy az oktatás során használt technológiákkal párhuzamosan a gondolkodásunkat is folyamatosan megújítsuk.” – tette hozzá a kancellár.

Az oktatási „metaverzum” nem lázálom, a Pannon Egyetem munkatársai jelenleg is ennek a modellnek a megvalósításán dolgoznak, a közeljövőben a tesztmérnök szakon pedig élesben is tesztelhetik ennek az új rendszernek a működését.

Pannon Egyetem

8200 Veszprém, Egyetem u. 10.

Tel: +36/88624-000

E-mail: pr@uni-pannon.hu

Forrás: Pannon Egyetem