Sikeresen zárultak a Nemzeti Akkreditáló Hatóság Akkreditációs Hatósági Eljárást Támogató Rendszer adminisztrációs terhek csökkentésére irányuló fejlesztései

Vágólapra másolva!
A még 2017-ben indított KÖFOP-1.0.0-VEKOP-15-2017-00048 kiemelt projekt célja a lakosság és a vállalkozások adminisztratív terheinek csökkentése volt. A fejlesztéseknek köszönhetően az akkreditációs eljárásrend korszerűvé és ügyfélbaráttá válik, az eljárás lefolytatásának átfutási ideje csökken, valamint a jelenleg elsősorban bürokratikus eszközökkel koordinált és főként hatósági szemléletű akkreditációs eljárás hatékonyabbá, eredményesebbé és jóval átláthatóbbá válik. A projekt az Európai Unió által nyújtott 1,630 milliárd forint, vissza nem térítendő támogatásból valósult meg.  
Vágólapra másolva!

Az akkreditálás annak a hivatalos elismerése, hogy egy szervezet, személy, alkalmas és megfelelően felkészült bizonyos tevékenységek (vizsgálat, kalibrálás, tanúsítás, ellenőrzés, hitelesítés) meghatározott feltételek szerinti végzésére. Célja az egységes európai elvekre épülő akkreditálási rendszerekben elismerést nyert szervezetek iránti bizalom növelése, a vizsgálati, tanúsítási és ellenőrzési tevékenység megbízhatóságának emelése, a vizsgálati eredmények és tanúsítványok kölcsönös nemzetközi elfogadásának elősegítése, megteremtve ezáltal az ismételt vizsgálatok kiküszöbölését és a kereskedelem műszaki akadályainak elhárítását. A Nemzeti Akkreditáló Hatóság (NAH) az akkreditációs tevékenységért felelős magyarországi hivatal.

Forrás: Nemzeti Akkreditáló Hatóság

A projekt keretében végrehajtott fejlesztéseknek köszönhetően létrejött a NAH új, akkreditálást támogató rendszere, teljes nevén az Akkreditációs Hatósági Eljárást Támogató Rendszer (AHETÁR). A rendszer tervezése során kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy az új informatikai megoldások bevezetésével a hatóság:

  • teljesen papírmentesen;
  • minden részletében kontrollált, nyilvántartott és naplózott folyamatokkal;
  • egységes kinézettel, egységes logikával, tervezett, magas minőségű ügyfélélménnyel;
  • a rendszert a Kormányzati adatközpontban elhelyezve;
  • Ügyfélkapuval, Cégkapuval, Hivatali Kapuval, más hivatalok rendszereivel együttműködve;
  • a hatóság dolgozóinak és szakértőinek bárhonnan, akár az ügyfél telephelyéről vagy otthoni munkavégzés helyszínéről is teljes értékű, minden funkcióra kiterjedő hozzáférést biztosítva;
  • magyar és angol nyelven egyaránt

tudja kínálni szolgáltatásait és végezhesse jogszabályban rögzített feladatait.

A rendszer fő feladata az akkreditálási eljárások és az ezekhez kapcsolódó folyamatok támogatása, valamint a NAH tudástárának elektronikusan kezelhetővé tétele. Ezeknek köszönhetően az akkreditáció folyamata mind a magán- és mind a vállalati szektorban leegyszerűsödik: gyorsabb és problémamentesebb lehet az ügyfélkiszolgálás folyamata.

2019-ben az elért fejlesztési eredmények tükrében a NAH egyébként a projekt bővítése mellett döntött, melynek során honlapjának tartalmi-technológiai megújítása, a mesterséges intelligenciára épülő tudásbázis elemző rendszer bevezetése, illetve a hatósági szolgáltatási díjakban megjelenő, ügyféloldali, adminisztratív költségek kontrollmodelljének kialakítása is megvalósult.