A leggyakoribb tévhitek a Facebookkal kapcsolatban

Vágólapra másolva!
Magyarországon havonta több mint 5,4 millió ember használja a Facebookot. Megosztják rajta életük pillanatait, barátaikkal tartják a kapcsolatot, vagy számukra fontos ügyekről beszélgetnek az oldalon, esetleg vállalkozásaikat népszerűsítik a Facebookon – és természetesen macskás, kisgyerekes és kávékról készült fotókat nézegetnek rajta. Ugyanakkor nem minden valós, amit a Facebookról gondolnak az emberek. Íme, a hét leggyakoribb tévhit a közösségi oldalról:
Vágólapra másolva!
Forrás: Facebook

1. tévhit: „A Facebooknál elolvassák az üzeneteinket”

Cáfolat: A Facebook termékeinél, így például a Messenger esetében is egy sor különböző automatikus algoritmust használ a felhasználói közösség tagjainak védelmében. Természetesen a Messengerre is vonatkoznak a Facebook irányelvei.

A Facebook azért tervezte ezeket az automata szoftveres megoldásokat, hogy emberi beavatkozás nélkül is el tudja távolítani a fiókoknak azon kis körét, amelyeket valamilyen visszaélésre használnak. Ezek ugyanolyan szoftveres megoldások, amelyeket napjainkban más internetes cégek is használnak – ezek egyike például a gyermekpornográfia azonosítására szolgáló PhotoDNA technológia.

Ráadásul a Messengerben elérhető titkos beszélgetés funkcióval a felhasználók végpontok közötti titkosítást is használhatnak, hogy beszélgetéseik még biztonságosabbak legyenek – ha például egészségi állapotukkal kapcsolatos információkat osztanak meg benne szeretteikkel.

2. tévhit: „A Facebook eladja a személyes adatainkat más cégeknek”

Cáfolat: Nem, a Facebook a nem oszt meg hirdetési, mérési vagy analitikai partnereivel olyan információt, amely lehetővé tenne a felhasználó személyének beazonosítását, hacsak nem maga a felhasználó hatalmazza fel erre. Ha kíváncsi, milyen adatvédelmi beállítások lehetségesek a Facebookon, keresse fel a Facebook adatvédelmi alapismeretek oldalát.

3. tévhit: „A hirdetők hozzáférnek a Facebook felhasználóinak személyes adataihoz”

Cáfolat: Hirdetési megoldásaink lehetővé teszik cégeknek és szervezeteknek, hogy azokkal az emberekkel léphessenek kapcsolatba, akiket a legnagyobb valószínűséggel érdekelnek a termékeik vagy szolgáltatásaik. A Facebooknál abban hiszünk, hogy a szolgáltatásainkban látható hirdetések hasznosak és relevánsak a felhasználók számára. A hirdetők meghatározhatják, hogy milyen típusú felhasználókat akarnak elérni érdeklődési körül, koruk, lakhelyük és egyéb ismérveik alapján.

4. tévhit: „Van egy módszer arra, hogy megtudjuk, ki nézegeti az idővonalunkat”

Cáfolat: Nem, a Facebook nem teszi lehetővé a felhasználói számára, hogy megnézzék, kik nézték meg idővonalaikat. Ezt külsős alkalmazások sem teszik lehetővé: ha egy applikáció fejlesztője mégis ezt állítja, érdemes jelenteni azt a Facebooknak, mert lehetséges, hogy csaláshoz akarják használni.

5. tévhit: ”Azáltal, hogy kirakok egy nyilatkozatatot az idővonalamra, kinyilváníthatom a szerzői jogi védelmet a Facebookra feltöltött fotóimra”

Cáfolat: A Facebook felhasználási feltételei egyértelműen kimondják, hogy a Facebookon megosztott tartalmaknak a felhasználók a birtokosai, beleértve természetesen a fotókat is. Amikor egy felhasználó közzétesz valamit a Facebookon, egyszerűen feljogosítja a Facebookot arra, hogy az adott tartalmat a felhasználási feltételekben rögzített feltételeknek megfelelően megjelenítse azon közösség tagjaival, amelyekkel azt a felhasználó megosztotta. A Tevékenységnaplóban bármikor meg lehet nézni, hogy ki láthatja az általunk megosztott tartalmakat a Facebookon. A "Megtekintés, mint" funkció használatával azt is megnézhetjük, hogyan jelenik meg saját profilunk ismerősök vagy idegenek számára.

6. tévhit: „A Facebookon automatizált a tartalmak eltávolítása”

Cáfolat: Bár a Facebook már most is használ algoritmusokat ahhoz, hogy segítse moderátorainak munkáját, a vállalat folyamatosan keresi az automatizmusok használatának további lehetőségeit a káros tartalmak jelentése vagy a használati feltételekbe ütköző tartalmak eltávolítása érdekében. Jelenleg az algoritmusokat például arra használja a vállalat, hogy kiszűrje, ha ugyanazt az esetet többször jelentik - így ha például ezer felhasználó jelent egy adott tartalmat, a Facebooknak nem kell ezer saját moderátorát bevonnia az eset kivizsgálásába. Ugyancsak szoftveres algoritmusok segítik a Facebookot az olyan meztelenséget vagy pornográfiát ábrázoló képek beazonosításában, amelyeket az oldal közösségi alapelveinek megsértése miatt korábban már eltávolítottak. Ugyanakkor minden tartalommal kapcsolatos esetet egy valódi ember vizsgál ki, akit kiképeztek arra, hogy képes legyen eldönteni, hogy egy adott tartalom sérti-e a közösségi alapelveket, és szükséges-e eltávolítani a Facebookról.

7. tévhit: „A Facebook-fiókok nem biztonságosak”

Cáfolat: A Facebook számos olyan funkciót biztosít felhasználói számára, amelyek segítségével a fiókokat meg lehet védeni a csalókkal szemben: például lehet kérni riasztást nem ismert eszközökről való belépésről, beállítható kétfaktoros hitelesítés, megadhatók megbízható kapcsolatok, illetve a távolból is ki lehet léptetni a rendszerből egy-egy eszközről egy felhasználót.

Ezeket a funkciókat a Beállítások menü Biztonság és bejelentkezés pontjában lehet megtalálni a Facebook oldalán. Ezen eszközök, és az internet felelősségteljes felhasználása nyomán mindenki biztonságban tudhatja a Facebook-fiókját.