Hét alternatívát is mutatunk a tojás helyett

2019.09.16. 09:55

A tojás hihetetlenül egészséges és sokoldalú alapanyag, így sokak étrendjében áll kiemelt helyen. Nemcsak önmagában fogyasztjuk, hanem sütemények összetevőjeként is. Ám vannak, akik különféle okok miatt kénytelenek kerülni.

A tojásallergia a második leggyakoribb ételallergia a csecsemők és kisgyermekek esetében. Az egyik tanulmány kimutatta, hogy a gyerekek 50%-a lesz allergiás hároméves korára, 66%-uk pedig ötéves korára. Sőt, a szakértők szerint a tojásallergia 16 éves korig bármikor kialakulhat. 

Míg sokan kinövik, vannak, akik egész életükben allergiások maradnak. 

Aztán ott a vegán étrend, amelynek követői semmilyen állati eredetű terméket nem fogyasztanak, így tojást sem. Ám a tojásnak fontos szerepe van a sütés során. Nélküle az ételek szárazak és ízetlenek lehetnek. Szerencsére azonban számtalan lehetőségünk van már a helyettesítésére.

Többek között banánnal, almaszósszal, lenmaggal válthatja ki a tojástForrás: shutterstock.com

1. Almaszósz

Gyakran ízesítik fűszerekkel, mint a szerecsendió és a fahéj. Körülbelül 65 gramm almaszósz felhasználásával egy tojás helyettesíthető a receptben. Ha édesített almaszószt használunk, akkor érdemes csökkenteni a cukor és az édesítőszer mennyiségét a receptben.

2. Banánpép

Az összetört banán szintén jó tojáspótló. Egyetlen hátránya, hogy a készterméknek enyhe banánaromája lesz. Működhet még az avokádó- és a tökpüré is, amelyek nem befolyásolják annyira az ízt. Egy tojást 65 gramm pürére érdemes cserélni. 

Jó alternatíva a torták, muffinok és a brownie-k esetében. 

3. Őrölt len- vagy chiamag

A lenmag és a chiamag is nagyon tápláló. Magas az Ómega-3 zsírsav-, a rost- és növényivegyület-tartalma. A magvakat megőrölhetjük otthon, de a boltból is vehetünk előre megőröltet. 

A tojás helyettesítéséhez keverjünk össze 7 gramm őrölt chia- vagy lenmagot 45 gramm vízzel. Keverjük addig, amíg besűrűsödik. 

4. Ecet és szódabikarbóna

Egy tojást helyettesíthetünk, ha összekeverünk 7 gramm szódabikarbónát 15 gramm ecettel. Az almaecet a legnépszerűbb e tekintetben. Jól működik például torták és kenyerek esetén.

5. Joghurt vagy író

A legjobb, ha sima joghurtot használunk, mivel az édesített és ízesített fajták megváltoztatják a késztermék ízét. 

Minden egyes tojást 60 gramm joghurttal 

vagy íróval helyettesíthetünk muffinok, torták, sütemények, piskóták és cupcake-ek esetén.

6. Nyílgyökérpor

A nyílgyökér egy Amerikában őshonos, gumós növény, amelynek magas a keményítőtartalma. Egy tojás pótlására 18 gramm nyílgyökérpor használható 45 gramm vízben feloldva.

7. Diófélékből készült vaj

A földimogyoró-, kesudió- vagy mandulavaj is kiváló választás tojás helyett. Minden egyes darabot kiválthatunk 60 gramm dióféléből készült vajjal. Mivel befolyásolhatja a késztermék ízét, inkább süteményekbe, kekszekbe, palacsintákba és brownie-kba használjuk.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: