Tényleg egészségtelen ételek vásárlására ösztönöznek a szupermarketek?

2019.09.02. 12:46

Milyen szerepet játszanak a szupermarketek abban, hogy egészségtelenül táplálkozunk? Tényleg próbálnak meggyőzni, hogy inkább válasszuk a kevésbé egészséges alternatívákat? Hogyan lehet ellenállni a kísértésnek?

A szupermarketek több mint harmada ösztönzi az embereket egészségtelen ételek megvásárlására úgy, hogy különleges ajánlatban kínálja őket

– írja a Royal Society for Public Health (RSPH) a szupermarketek marketingtaktikájáról szóló új jelentése, amely az Egyesült Királyság adatait veszi alapul.

Szerintük a zöldségek és gyümölcsök azért vannak a szupermarketek elején elhelyezve, mert ha vásárolunk belőlük, megnyugszunk, hogy tettünk valamit az egészségünkért, és később hajlamosabbak leszünk elcsábulni az édességes sorok között.

A szupermarketek több mint harmada ösztönzi az embereket egészségtelen ételek megvásárlásáraForrás: Shutterstock

Ezzel szemben a kenyerek, a tejtermékek és az alapvető élelmiszerek, mint a tojás, azért vannak a szupermarketek végében elhelyezve, hogy

az odavezető úton rengeteg ajánlatot zúdíthassanak ránk.

Az Obesity Health Alliance megállapította, hogy az Egyesül Királyságban népszerű szupermarketek prominens területein található ételek és italok körülbelül 43% -a cukros. Kutatások szerint az édességek eltávolítása a kasszáktól 17%-kal csökkenti a vásárlásukat.

Az RSPH szerint a gyermekek szemmagasságában lévő termékek közel 90%-a egészségtelen.

A Cancer Research UK legfrissebb jelentése kimondja: azok 40%-a, akik az ételeiket és italaikat promóciók alapján vásárolják, valószínűleg túlsúlyosak. A kutatás továbbá kimutatta, hogy az akciókat kedvelő vásárlók 30%-kal kevesebb gyümölcsöt és 25%-kal kevesebb zöldséget vásárolnak az Egyesült Királyságban.

A szupermarketeknek többet kellene tenniük az egészségesebb alternatívák választásának előmozdítása érdekébenForrás: Shutterstock

Az RSPH szerint nemcsak az akciók és az elhelyezések lehetnek hatással az egészségtelen ételek megvásárlására. A kutatások azt mutatják, hogy a kevésbé egészséges ételek áremelkedése csökkenti a vásárlást, míg az egészségesebb alternatíva árleszállítása növeli azok eladását.

A szakértők úgy gondolják, hogy a szupermarketeknek többet kellene tenniük az egészségesebb alapanyagok választásának előmozdítása érdekében.

Na, de amíg ez nem következik be, addig mit lehet tenni?

Mindig előre megírt bevásárlólistával menjünk vásárolni, és emlékeztessük magunkat az impulzusvásárlások csökkentésére és az egészséges alternatívák választására. Sose menjünk éhesen vásárolni, mert a tanulmányok szerint, így megnövekszik az egészségtelen döntések száma.

Sőt, együnk inkább zöldséget és gyümölcsöt a szupermarketbe való betérés előtt.

Végeztek egy kutatást, amelyben klementinszeleteket kínáltak a vásárlóknak, amikor beléptek a szupermarketbe. Ennek köszönhetően a klementin eladásai a háromszorosukra növekedtek a nap folyamán, mint a kontrollüzletben.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: