8 állat, amelyet élve esznek meg az emberek

2019.09.02. 10:06

A múlt héten nem győztünk csodálkozni. Kiderült, hogy jellemzően Ázsiában szokás élő állatokat felszolgálni és halálra rágni. Ez volt az egyik legmegdöbbentőbb hírünk. Beszéltünk továbbá arról, hogy ha nem eszünk elég zöldséget, a testünk azonnal üzen. De vajon képesek vagyunk értelmezni a jelzéseket? Megmutattuk, milyen a jó hízókúra és azt is, miért kellene rendszeresen levest ennünk. Heti gasztro-összefoglaló.

Hízókúra: ritkább, de van, akinek erre van szüksége

A hízókúra talán nem is a legjobb kifejezés, hiszen hizlalni senkit sem szabad. A hizlalás a zsírszövetek felesleges felszaporítását jelenti, ezért helyesebb volna helyreállító, feltápláló (roboráló) diétáról (kezelésről) beszélni.

Állatok, amiket élve esznek meg

Az élő állatok fogyasztása sok ázsiai kultúrában hagyományos gyakorlat. Ezeket a világ egyes részein valódi finomságnak tekintik. Egyesek szerint a hús sokkal finomabb, ha az állat még él, és úgy esszük meg.

Sannakji: apró polipok szezámmaggal és szezámolajjalForrás: Imgur

Ez egyébként nem olcsó mulatság: ára függ az alapanyagtól, illetve attól, hogy mennyire nehéz felszolgálni. Noha törvények tiltják egyes állatok élve fogyasztását, még mindig megtalálható gyakorlat.

Zöldséges és gyümölcsös ételek, amelyekre senki sem fog grimaszolni

A legtöbb szülő azt tapasztalja, hogy gyermeke grimaszokat vág, amikor eljön a zöldség- és gyümölcsevés ideje. Hogy örömmel lássanak neki az egészséges finomságoknak, tegyük változatossá az ételek állagát, a színeit és az ízeit.

Melyik ételhez melyik fűszer illik a legjobban?

Kezdő szakácsként bizony nehéz kiigazodni fűszerországban: ott a sok fűszer- és gyógynövény, nekünk pedig fogalmunk sincs, melyik ételhez mi passzol a legjobban. A sóval és a borssal még talán könnyen boldogulunk, de mi a helyzet a többi fűszerrel?

Egy olcsó kávédaráló tökéletesen használható a különböző növények vagy magvak, például szegfűszeg és fahéj ledarálásáraForrás: Shutterstock

A fűszereket és a gyógynövényeket mindig hőtől, nedvességtől és közvetlen napfénytől távol tároljuk. Ne szórjuk a fűszert közvetlenül a zacskóból a gőzölgő ételre, mert a gőz beszivárog a zacskóba, így összetapad benne a fűszer: átnedvesedik, azután összeáll és megkeményedik.

Tejmentes Jamie Oliver-receptek: egy ebédre, egy desszertnek

Az allergiák és az érzékenységek bizony meg tudják keseríteni az ember életét – legalábbis addig biztosan, míg ki nem tapasztaljuk, mit mivel tudunk helyettesíteni és milyen mentes ételeket eszünk meg szívesen. Jamie Oliver receptjei is megérnek egy próbát.

Miért kellene rendszeresen levest ennünk?

Minden szervünk tartalmaz vizet, bár különböző mértékben: az agyunk és szívünk körülbelül 78%-ot, a vérünk 86%-ot, míg csontjaink 22%-ot. Minél nagyobb testtömeggel rendelkezünk, annál több folyadékra van szükségünk, így a túlsúllyal és elhízással küzdőknek fokozottabban kell ügyelniük a vízpótlásra.

A "su" (jól) és a "po" (táplálni, táplálkozni) szavak összeolvadásából jött létre a "suppa" kifejezésForrás: Shutterstock

Aki naponta többféle italt és ételt fogyaszt, az nagyobb valószínűséggel jut hozzá a szükséges folyadékmennyiséghez. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetsége ezúttal a folyadékfogyasztást, valamint a leveseket és a levesporokat vette górcső alá.

Egy jobb és gyorsabb módja a kukorica megpucolásának

Ha kukoricát főzünk, általában így követik egymás a lépések: először megpucoljuk, azután mehet a lábasba. Igen ám, de a vékony szálak beletapadnak a magok közé, evés közben meg nem győzzük kihúzni az első két fogunk közül. Meg lehet ezektől rendesen tisztítani a kukoricát?

Hét világos jel, hogy nem eszik elég zöldséget

Valószínűleg tudja, hogy a zöldségek egészségesek. Bizonyára azt is, hogy többet kellene ennie, mégsem viszik rá az ízlelőbimbói. Viszont van hét jel, amelyet, ha tapasztal, biztos lehet abban, hogy szervezete zöldségért kiált.

Ha hiányoznak a zöldségek az étrendből, az általuk biztosított fontos vitaminoknak is híján van a szervezetForrás: Shutterstock

Az egyik ilyen: egész nap fáradtság kínozza. A folsav hiánya kimerültséget okozhat. Ez a tápanyag a zöld leveles és a keményítőtartalmú zöldségekben van, mint a vesebab, a spárga és a lencse. Tehát legyen bab- vagy lencsefőzelék a mai vacsi!

3+1 desszert, amit sütni sem kell - videóval

Ezeket a sütés nélküli desszerteket olyan könnyű elkészíteni, hogy még annak is megjön a kedve, aki egyébként utálja betenni a lábát a konyhába.

Kilenc érdekesség a paradicsomról, amit valószínűleg nem tudott

A paradicsom az egyik legkedveltebb alapanyagunk – még úgy is, hogy nem állunk közeli rokonságban az olaszokkal. Mivel már egész évben kapható, így bármikor hozzájuthatunk. Bár nincs jobb a saját magunk által, a kertben nevelgetett fajtáknál.

Van piros, lila, sárga, narancssárga, rózsaszín és még fekete paradicsom isForrás: Shutterstock

A paradicsomhoz kapcsolódik egy kérdés, amely időről időre visszatér: zöldség vagy gyümölcs? A válasz megosztja az embereket. Mi legalább tudjuk, hogy gyümölcs, noha elsősorban zöldségként fogyasztjuk. Tennessee és Ohio államban szintén gyümölcsnek tekintik, ám például New Jersey szerint viszont zöldség.

Rendszeresen fogyaszt vörösbort? Ez a hatása

Kiderült, hogy azoknak, akik mérsékelten fogyasztanak vörösbort, jobb a gyomruk egészségi állapota, kevésbé valószínű, hogy elhíznak vagy magas lesz a koleszterinszintjük, mint azoknak, akik más szeszes italt fogyasztanak.

Hét kamionról öntötték a paradicsomot az emberek közé

A paradicsomcsata 22 ezer résztvevője egy órán keresztül hajigálta egymást a túlérett paradicsomokkal, majd többen közülük belevetették magukat a földön keletkezett darabos paradicsomtócsákba.

Forrás: Evening Standard

Az összezsúfolódott tömeget a nagy melegben a helyi lakosok vízzel locsolták az erkélyekről, balkonokról. Az alig tízezer lakosú település utcáit a csata idején hatalmas hangzavar, dudaszó és sivalkodás zaja töltötte be.

Ez a tojásos reggeli kiütötte a hagyományos bundás kenyeret - videó

A tojásos receptek tárháza kifogyhatatlan – akár hisszük, akár nem. Csupán annyit kell tennünk, hogy egy kicsit a dobozon kívül gondolkodjunk és túllépjünk a rántottán és a tükörtojáson. Például bundás kenyeret is lehet a megszokottól eltérően készíteni.

Hízlal a telefonunk?

Van egy új kockázati tényező, amely szintén elhízáshoz vezethet. Nincs köze sem a genetikához, sem a mozgásszegény életmódhoz, sem az elfogyasztott étel mennyiségéhez. Ez pszichológiai eredetű és a közösségi médiához, illetve a telefonunkhoz van köze.

Akik folyamatosan jelen vannak a digitális térben, hajlamosabbak több időt tölteni egy étterembenForrás: Shutterstock

A tudósok szerint a közösségi médiához kapcsolódó pszichológiai függőség hatással van az étkezésre és az elfogyasztott étel mennyiségére. A különböző felületek folyamatos ellenőrzése az agyban felszabaduló dopamin miatt tesz a közösségi média rabjává.

Mi történik valójában, ha lenyeljük a rágót?

Noha a rágó nem marad évekig az emésztőrendszerünkben, az igaz, hogy vannak bizonyos szintetikus összetevői, amelyek nem emészthetők. Ez sem jelenti azt, hogy éveket kellene várni, mire kiürül, ugyanis mindössze egy hétig marad a testünkben. Ez azonban nem jelenti azt, hogy nem okoz gondot.

Miért kellene banánteát innunk lefekvés előtt?

A banán valószínűleg az egyik legnépszerűbb gyümölcs a világon. Pépes, édes, kiváló ízű és illatú. Mivel egész évben elérhető, a háztartásokban is gyakran megtalálható. Noha rendkívül tápláló, viszonylag magas a cukor- és a kalóriatartalma.

Forrás: Shutterstock

Ezért fogyasztása fogyókúrázóknak leginkább teaként javasolt. A banán ugyanis tartalmaz néhány olyan tápanyagot, amely vízben oldódik, így teája is tápanyagokban gazdag. Különösen lefekvés előtt érdemes inni.

Együk úgy a fagylaltot, mint Thaiföldön: hengerelve

A hengerelt, vagy más néven thai fagylalt édes, tejes és majdnem rágós. Elkészítése nagyon egyszerű és valójában hihetetlenül szórakoztató is – ráadásul még speciális felszerelésre sincs szükség hozzá.

Spagetti alla puttanesca: Nápoly zamata ebédre vagy vacsorára

A spagetti alla puttanesca egy hagyományos olasz tésztaétel, amely Nápolyban született a 20. század közepén. Hozzávalói között általában a tészta, az olajbogyó, a szardella, a kapribogyó és a fokhagyma szerepelnek.

Milyen tízórait vigyen a gyerek a suliba?

Mit egyen a gyerek az iskolában? Ez mindig egy sarkalatos kérdés. Persze kap ebédet és talán uzsonnát és tízórait is, de mi lesz, ha mégis megéhezik? Ha nem elég neki az adag? Aggódó szülőként ezért mindig készítünk be valamit gyermekünknek, noha alkalmanként kifogyunk az ötletekből.

TOVÁBBI ÉRDEKES CIKKEK, RECEPTEK AZ ORIGO GASZTROROVATÁBAN: