Ezek a legjobb tippek a húsvéti másnaposság ellen

2019.04.22. 18:27

Húsvét van, ilyenkor az emberek többsége a szokottnál több alkoholt iszik. Sok helyen még mindig hagyomány a húsvéti locsolás, aminek bizony gyakran az a következménye, hogy mire a locsoló az összes rokont és ismerőst végiglátogatja, alaposan berúg. Lássuk, hogy enyhíthetjük a részegség tüneteit, illetve hogyan csökkenthetjük a káros mellékhatásait! 

Közismert, de nagyon fontos tény, hogy ha előre tudjuk, hogy alkoholt fogunk inni, mégpedig viszonylag sokat, legalább tele hassal tegyük. Tehát ne igyunk soha üres gyomorra. Az igaz, hogy jó ha zsíros ételt eszünk ilyenkor, de az már

nem igaz, hogy elég, ha az italozás előtt iszunk egy kis olajat vagy eszünk némi zsírt. Ezek önmagukban nem segítenek.

Segít az is, ha a locsoló a körútja közben nemcsak iszik, hanem eszik is mindig valamit. Továbbá fontos, hogy lehetőleg ne keverje a különböző típusú italokat, mert akkor menthetetlenül jelentkezik a másnaposság.

Forrás: AFP

Szintén sokat segít, ha a nagy ivászat előtt, közben és után is iszunk vizet, mert az alkohol dehidratálja a szervezetet. Aki pincéreket képez, azt szokta ajánlani tanítványainak, hogy kínáljanak két ital között egy pohár vizet a vendégeknek, mert a tapasztalatok szerint így sokkal tovább maradhat talpon valaki.

Nem bizonyítható ugyanakkor az a sokak által vallott elv, hogy az átlátszó alkoholos italoktól kevésbé rúg be az ember, mint a sötétebb színűektől, és a másnaposság tünetei is enyhébbek.

Ugyanis még csak nem is lehet tudni, hogy pontosan mi váltja ki a másnaposságot. Egyes szakértők úgy vélik, a másnapos tüneteket a metanolból származó méreganyagok okozzák, a metanol pedig az alkohol (etanol) lebontásakor keletkezik.

Fontos tény az is, hogy a tünetek enyhítésére többé-kevésbé bevált házi módszerek egyikét sem támasztják még alá tudományos eredmények. Vannak ugyanakkor olyan emberek, akik részegség után sem másnaposak. Az italozók mintegy negyedénél soha nem jelentkeznek a kellemetlen másnapi tünetek. Ám a másnaposságot nem ismerő emberek is ugyanúgy alkoholbeteggé válhatnak, a függőség elleni védettségre nem terjed ki a szerencséjük.

A röviditalok a legveszélyesebbekForrás: Shutterstock

 

Valójában az idő az egyetlen igazán jó gyógyszer a túlzott alkoholfogyasztás után egy kiadós alvással. Ennyi idő alatt a máj elvégezheti méregtelenítő feladatát, a másnaposság tünetei is csökkennek vagy elmúlnak. Mit csináljunk, ha mégis tennénk valamit a másnaposság ellen? 

Íme 7 tipp a tünetek enyhítésére:

1. A víz az első számú életmentő segítség, ha az ember fejfájással ébred. Ennek oka egyszerű, és már az általános iskolások is tudják. Az alkohol dehidratál, így az elvesztett folyadékmennyiséget pótolni kell. A legokosabb, ha már lefekvés előtt megiszunk jó pár pohár vizet.

2. A húsleves a benne lévő víz és kálium miatt hasznos dolog. A májunknak jót tesz. Segíti a működését, és így az alkohol feldolgozását.

3. B-vitamin, kalcium, magnézium és vas. Mindezek megtalálhatók a jobb minőségű zabpelyhekben, tejjel felöntve érdemes lenyomni pár falatot a torkunkon. Emellett még a gyomrunkban túltengő savakat is segítenek semlegesíteni.

Forrás: Acs Bori & Mondovics Peter

4. A tojások tele vannak olyan aminosavakkal, amik segítenek helyreállítani a májműködést. Az etanol lebontása során a máj úgy áll bosszút a pluszmunkáért, hogy egy olyan anyagot termel, amitől megfájdul a fejünk. A jó hír, hogy a tojás segít semlegesíteni ezt.

5. Az uborkalé a tudomány szerint jó a másnaposság tünetei ellen. Az ecetes, sós víz segít a rehidratálásban, újratölti az elektrolitkészleteket, és nátriumot is tartalmaz. Elég belőle fél deci.
Vannak ételek is, amik valósággal gyógyító hatásúak! Ilyen a kivi, a banán és a spenót. Meglepődött? Pedig ezek a gyümölcsök és zöldségek tele vannak káliummal, amit az alkohol kiürít a szervezetből. 

6. Sokan a kólafogyasztásra esküsznek másnaposság idején, bár erre semmilyen tudományos garancia nincs, de nem hagyhatjuk ki a placebohatás jótékony segítségét sem. Nyugodtan kipróbálhatja, kárt nem tesz vele, legfeljebb nem változik semmi.

7. Egy kis mozgás mindig jó. Nincs ez másként a másnaposság idején sem, bár nyilván a másnapos ember legszívesebben fel sem kelne egész nap. Pedig minimális mozgással is pótolhatja a hiányzó oxigént. Erre a legjobb módszer a kitárt ablak mellett beszívott pár mély lélegzet, ami rögtön segíthet. Ha elszántabb, sétálhat is, a mozgás ugyanis fokozza a sok alkoholfogyasztás miatt lecsökkent, ám a jobb közérzetet biztosító, fájdalomcsillapító hatású, endorfin nevű hormon termelését. Így javul a közérzet.