Nem tudjuk értelmezni, mi van a címkén?

élelmiszerlánc, élelmiszer-biztonság, adalékanyagok illusztráció
Vágólapra másolva!
A bolt polcai között sétálgatva a bevásárlólistát böngésszük, és igyekszünk minél egészségtudatosabban dönteni. Leemeljük a terméket a polcról, megvizsgáljuk, próbáljuk kitalálni mi micsoda a címkén. Még néhány percig gondolkodunk, mit is jelenthet a referencia-beviteli érték kifejezés, aztán legyintünk, hogy majd otthon a Google megmondja. Végül megfeledkezünk róla, és legközelebb megint beleesünk az élelmiszerek címkéjének csapdájába.
Vágólapra másolva!

Sokan nem akarják tudni, mi minden van abban az ételben, amit leárazva vesznek az üzletekben. Ezzel szemben a tudatos vásárlók próbálják a lehető legtöbbet kihozni abból, amit egészséges táplálkozásnak hívnak.

Sokan nem tudják értelmezni, mi áll a címkén Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A kutatás szerint a legtöbb embert az adott termék tartósítószer-, cukor-, színezék- és szénhidráttartalma befolyásolja a vásárlás során. A címke ezen része még tiszta sor, ám a tudás hiányos: sokan nem tudják megfelelően értelmezni a csomagoláson látható tápérték-információkat.

– derült ki a legfrissebb országos kutatásból.

A felmérés alapján háromféle tudatos vásárlót különböztetünk meg: vannak a kevésbé tudatosak, akiket érdekelnek ugyan az élelmiszerek összetevői, de nem befolyásolják a vásárlásban vagy a táplálkozásban. Őket követik az átlagosan tudatosak, akik megnézik az összetevőket, befolyásolja is őket a vásárlás során, de a tápanyagbevitelükre nem figyelnek. A nagyon egészségtudatosak pedig minden szinten odafigyelnek az összetevőkre, a tápanyag- és cukorbevitelre is.

A nők, a nyugdíjasok és a kisgyermekes édesanyák az átlagosnál egészségtudatosabbak, szemben például az alacsony iskolai végzettségűekkel.

A legtöbb ember a vásárlás során azért nézi át a címkét, mert tudni akarja, mit fogyaszt; a tartósítószer-, a cukor-, a színezék- és a szénhidráttartalom befolyásolja őket leginkább. A válaszadók negyede választ inkább cukormentes terméket, ha teheti, és a legtöbben az üdítők címkéjét nézik meg.

Sajnos az ismeretek azonban hiányosak, hiszen sokan nem tudják, melyek a rossz E-számok, mit takar a referencia-beviteli érték kifejezés, mi a különbség a kJ és kcal között, és mi fán terem a tápérték-tartalomra vonatkozó táblázat.

Érdemes vásárlás előtt tájékozódni, és megfejteni mit rejt a címke!