Torkos csütörtök: vigyázzanak, hogy ne legyen átverés!

tökéletes felvágott kötözött hús karaj sült hús ezek a jó képek
Vágólapra másolva!
Vége a maskarás mulatságoknak, a disznók fellélegezhetnek: itt a farsang vége, kezdődik a nagyböjt, amely húsvétig tart.
Vágólapra másolva!

A torkos csütörtök a katolikus egyházi naptárban a farsangi időszak lezárása. Húshagyó kedd után jön a hamvazószerda – a nagyböjt első csütörtökén azonban tradicionálisan egy napra félretették böjtöt: a megmaradt ételeket nem lehet kidobni, hisz a pazarlás nem megengedhető.

A tökéletes kötözött hús Forrás: Táfelspicc-Péter Anna

Az egész országból

Február 19-én az ország több mint hatszáz étterme - a halászcsárdától az art caféig, a gyorsétteremtől a prémium vendéglátóhelyig - csábítja különleges akciókkal a vendégeket: idén tizedik alkalommal rendezik meg a Magyar Turizmus Zrt. által életre hívott Torkos csütörtököt.

A programban résztvevő éttermekről itt tájékozódhat.

Tavaly több mint 600 étterem látott vendégül több mint 100 ezer embert. Mivel minden évben hallani néhány vitás esetről, idén is érdemes résen lenni: nem véletlen, hogy a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság is szeretné felhívni az esemény iránt érdeklődők figyelmét néhány fontos apróságra, hogy a csalódás nélkül zárhassuk le a farsangi szezont.

Mire figyeljünk? Hogy reagáljunk?

Ha a vendéglátás során olyan kereskedői magatartást tapasztalnak, mely ellentétes a meghirdetett feltételekkel, elsősorban a helyszínen jelezzék problémájukat. Ha azt nem rendezik azonnal, bátran jegyezzék be panaszukat a kötelezően meglevő Vásárlók könyvébe – erre a vállalkozásnak 30 napon belül, írásban kell válaszolnia. „Amennyiben ezt megszegik, a panaszkezelés megsértése miatt fogyasztóvédelmi eljárás kezdeményezhető ellenük.” – szerepel a hatóság közleményében.

Előfordulhat, hogy tisztességtelen módon járnak el a vendéggel, például rövidített az étlap, nem szerepelnek rajta exkluzív fogások, az italokat nem féláron kínálják. Megtörténhet, hogy az étlapon nem szerepelt felszolgálási díj, annak ellenére mégis felszámították, így közelítve az akciós árat a mindennapihoz. Ha ilyennel találkoznak, lakóhelyük, vagy a vállalkozás székhelye szerint illetékes területi fogyasztóvédelmi felügyelőségnél tehetnek panaszt.

Számla van?

Amennyiben nem kapnak számlát, vagy az hiányos tartalmú, jelezzék a Nemzeti Adó- és Vámhivatal felé. Bármi problémájuk van, ne csak a hatóság, hanem a szervező Magyar Turizmus Zrt.-nek is küldjék el panaszukat, benne az akció feltételeit megszegő éttermek nevével.

Egy jó steaket féláron? Forrás: Flickr

A Torkos csütörtök alapszabálya, hogy az ötven százalékos kedvezményt a számla végösszegéből adják az éttermek, így nem csak az ételek, hanem az italok is beletartoznak. Ha az étterem az italokat ennek ellenére kizárja az akcióból, megszegi a részvétel feltételeit. Előfordulhat, hogy egy étterem nem kínál félárú kedvezményt az étlapján szereplő valamennyi ételre, hanem csak egy menüre vagy szűkített étlapra. Figyelem: külön erre az alkalomra készített menüsorral az akcióban részt venni nem lehet.

És a fogyasztói jogok?

Sok vendéglátós gondolja máig, hogy a vendég van érte, így megtörténhet, hogy az akcióra való hivatkozással nem fogadnak el reklamációt. Az NFH szerint ez nem szabályszerű, hiszen a fogyasztónak minden körülmények között joga van panaszbejelentéssel élnie. Ennek megtagadása a fogyasztók alapvető jogainak korlátozását jelenti. Ha az étteremben más napokon lehetséges a bankkártyás, valamint a SZÉP kártyás fizetés, úgy a Torkos Csütörtök alkalmával is biztosítania kell ezt.

Az akció népszerűsége miatt előfordulhat, hogy idegeneket ültetnek egy asztalhoz a jobb helykihasználás érdekében. Csak akkor foglaljon helyet, ha ezzel meg tud barátkozni. Gyakori, hogy a vendég csak meghatározott ideig tartózkodhat a Torkos csütörtök alkalmával az étteremben. Foglaláskor érdemes erre is rákérdezni. Az 50 százalékos kedvezmény csak helyben fogyasztásra vonatkozik. Elvitel esetén az éttermeknek nem kell féláron számolniuk.

Próbavásárlásokkal a vevőkért

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóságtól megtudtuk, hogy nem csak panaszok alapján, hanem hivatalból is minden évben vizsgálódnak: próbavásárlásokat végeznek, amelyek segítségével ellenőrzik az árak helyességét, az űrtartalomra vagy tömegre értékesített termékek mennyiségét, a mérőeszközök hitelességét, a felszolgálási díjra vonatkozó szabályoknak való megfelelést, a sőt a nyugta-, illetve számlaadási kötelezettség teljesítését egyaránt.

Remélhetőleg az idei év minden étterembe látogatónak problémamentes lesz: bízzunk benne, hogy már csak azok a cégek szállnak be a Torkos csütörötökbe, akik nem akarják tisztességtelen trükközéssel kikerülni a szabályrendszert.