Adóval nem lehet visszafogni a cukorfogyasztást

Cukorka kémcsőben
Vágólapra másolva!
Hiába próbálják meg magasabb adókkal leszoktatni az embereket a cukorfogyasztásról, ugyanis a vásárlók azonnal keresnek olyan terméket, ami cukros, és nem adóztatott.  
Vágólapra másolva!
Cukorka-kézigránátok egy életmód-kiállításon Hamburgban Forrás: AFP/Axel Heimken

Az Egyesült Államokban és Angliában is nagy divat a cukros üdítőket okolni az aggasztóan megnövekedett cukorfogyasztásért valamint a tragikus mértékű elhízásért. A megoldást általában két vonalon szokták felvetni. Az egyik a fogyasztás direkt korlátozása (ne lehessen cukros üdítőket árulni az iskolákban), a másik pedig az indirekt ösztönzés kevesebb cukros termék fogyasztására.

Angliában az idén januárban több társadalmi és egészségügyi szervezet együttműködésével társadalmi kampány indult a cukorfogyasztás visszaszorítására, amit az üdítőkre kiszabott magasabb adóval is megtámogattak: literenként 20 pennyvel többet kellett fizetni a cukros italokért. Egy Amerikai kutató, Chen Zhen, nemrég publikált tanulmánya szerint viszont ezek az akciók ugyan hangzatosak, a sikerességük gyakorlatilag nullával egyenlő: radikális drágítással nem lehet úgy visszaszorítani a fogyasztást, mint a cigarettánál lehetett, mert jelen esetben a fogyasztók egyszerűen keresnek valami más cukrosat, hogy az éhségüket kielégítsék.