Szabad Nép
Polgári törvénykönyv készül az Igazságügyminisztériumban, amelynek törvényjavaslatát az országgyűlés októberi ülésszaka elé terjesztik. Felkerestük Eörsi Gyula elvtársat, az Igazságügyminisztérium törvényelőkészítő főosztályának vezetőjét, hogy tájékoztassa olvasóinkat, mit tartalmaz a javaslat.
A polgári törvénykönyv talán nem váltja ki olyan széles körök érdeklődését, mint a büntető törvénykönyv. Pedig a büntető törvénykönyv a lakosság csupán egy kis részét érinti közvetlenül, a polgári törvénykönyv viszont napról napra rendezi a legkülönfélébb életviszonyokat. A polgári törvénykönyv hozzájárul a személyi jogok - mint például a levéltitok stb. - védelméhez. Szabályozza a tulajdonjog különböző formáit, az állami és a szövetkezeti tulajdont, a magántulajdont. Megállapítja a tulajdonjog megszerzésének módjait, a közös tulajdon szabályait, s meghatározza a tulajdonjog védelmének formáit. Részletes rendelkezéseket tartalmaz a szerződésekről, s külön is szabályozza az olyan fontos szerződésfajtákat, mint például az adás-vétel, a vállalkozás, a tervszerződések, a megbízások, a bizományok, a fuvarozások, a biztosítások, az ajándékok, a bérletek, a termelési, ellátási és életjáradéki szerződések stb.
Különösen nagy jelentősége van Magyarországon a most készülő polgári tövénykönyv-javaslatnak, mert korábban Magyarországnak sohasem volt ilyen törvénykönyve. Elkészítésével több mint százéves demokratikus programot valósítunk meg: ugyanis az 1848. évi országgyűlés, amely eltörölte a hűbéri gazdasági rendelet, előírta a polgári törvénykönyv elkészítését.
A jogászok ezen a törvénykönyvön 1861-től 1928-ig dolgoztak. Több tervezet is készült. De egyik sem emelkedett törvényerőre, mert mindig meghiúsították a nagy befolyással rendelkező nagybirtokos érdekeltségek. Számukra ugyanis kedvezőbb volt az úgynevezett szokásjog, amely több évtizedes, sőt, évszázados bírói gyakorlat elszigetelt eseteinek tengeréből alakult ki. Ez a jog hozzáférhetetlen, áttekinthetetlen, ingadozó és bizonytalan volt. Ugyanakkor úgy hajlították és értelmezték, ahogy éppen szükségük volt rá.
A felszabadulást követően nagy bizonytalanságra vezetett ez a helyzet. Egyes területeken - mint például az állami vállalatok és a szállítási szerződések területén - új jogszabályok is jöttek létre, amelyek már egyáltalán nem illeszkedhettek bele a polgári jog egyébként is sok tekintetben elavult, túlhaladott anyagába.
Ez viszont akadályozta az állampolgárok jogainak érvényesítését, a törvényesség hiánytalan megvalósítását, s gátolja a gazdasági, sőt az államigazgatási munkát is.
A polgári jog körébe tartozó problémák széles skálái, valamint ilyen törvénykönyv hiánya nehéz feladatot rótt a törvénykönyv-tervezet előkészítőire. Háromévi folyamatos munkára volt szükség ahhoz, hogy a körülbelül 650 paragrafust tartalmazó tervezetet az igazságügyminiszter az országgyűlés elé terjeszthesse, s a jogiigazgatási és igazságügyi bizottság a társadalmi szervezetek, valamint a jogászság körében vitára bocsáthassa. Az előkészületeket egy kormánybizottság irányította és az Igazságügyminisztérium végzete. A törvénytervezet elkészítésének során igénybe vették az elméleti és gyakorlati szakemberek széles körét, s az egyes részeket felülvizsgáltatták tudományos szervekkel minisztériumokkal és bíróságokkal is, a vitákat is rendeztek róla. A kormánybizottság felhasználta a szovjet és a népi demokratikus tapasztalatokat, hasznosította a kapitalista országokban elért eredményeket és messzemenően figyelembe vette mindazt, ami felhasználható a régi magyar polgári jogból. Abból indult ki, hogy a szocialista építés szolgálata - bizonyos esetekben - teljesen új jogintézmények meghonosítását kívánja, más esetekben viszont éppen a régi, megszokott, gyökeret vert intézmények megtartása és továbbfejlesztése szükséges.
Ez különösen tükröződik a tervezet öröklési jogi részében. Lássunk néhány példát. Minthogy a paraszti lakosság körében nagyon megszokott az özvegyi haszonélvezet, viszont a városi lakosság számára ennek nincs különösebb jelentősége - a tervezet választási jogot enged az özvegyeknek, az öröklés és a haszonélvezet között.
A régi rendelkezések talán éppen az öröklési jogban maradtak meg a leginkább. Ez a terület ugyanis az egyike azoknak, amelyek igen szoros kapcsolatban vannak az emberek otthoni viszonyaival, ahol viszont nagy szerepe van a megszokottságnak, s az átalakulás viszonylag lassú. A tervezet más területein nagyszámú új megoldással, új intézménnyel találkozunk.
A tervezet a károkozásért való felelősség területén kimondja, hogy kártérítéssel tartozik mindenki, aki nem tett meg mindent a kár elhárítására, s a károkozót kötelezi annak bizonyítására, hogy mindent meg is tett a kár elhárítására. Tehát nem a károsultnak kell vétlenségét bizonyítani. E rendelkezések növelik a társadalmi és személyi tulajdon védelmét.
Teljesen újak a tervezetnek azok a szabályai, amelyek a határidő nélküli, ingyenes földhasználati jogra vonatkoznak. Itt olyan esetekről van szó, amikor az állam a szövetkezetnek vagy magánszemélyeknek, az egyes szocialista szervezetek pedig alkalmazottaiknak, tagjaiknak adnak földet használatra, termelésre vagy házépítés céljából.
(Tudósítónktól.)
Korábban a Szabad Neten: