Műszaki rajzot és üzemlátogatást a gimnazistáknak!

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép:


Országos értekezlet az új tanév előkészítésére

(Tudósítónktól.)
Az országos oktatásügyi értekezlet második napján Vadász Ferencné, az Oktatásügyi Minisztérium főosztályvezetője tartott beszámolót a politechnikai oktatás elvi és gyakorlati kérdéseiről. Az Oktatásügyi Minisztérium régebben sokszor túlságosan elvi, több esetben a gyakorlati élettel nem számoló útmutatásokat adott az iskolának. A pedagógusok nagy része ezért bírálta a múlt évben például a tanévnyitó utasításokat. Vadász Ferencné mostani beszámolója sem volt teljesen mentes ettől a hibától, az elméleti fejtegetések mellett azonban igen sok gyakorlati tanácsot adott a jelenlevő oktatásügyi funkcionáriusoknak.




Az előadó mindenekelőtt azt bizonyította: a termelőeszközök rohamos fejlődésével szerte a világon - különösen az iparilag fejlett országokban - központi kérdéssé vált az iskolás gyerekek előkészítése a termelőmunkára. Éppen ezért nemcsak a szocialista, hanem a kapitalista országok közoktatásügyi életét is fokozott figyelemmel kell kísérni. A múlt évben mi is megtettük az első lépéseket a politechnikai oktatás bevezetésére. A gimnáziumokban például néhány fontos természettudományi tárgyból gyakorlati órákat vezettek be, s néhány középiskolában a műszaki rajz meghonosításával is próbálkoztak. Egyre több általános és középiskola kezd az úgynevezett praktikumok bevezetésével foglalkozni.


A feladatok vázolásánál a beszámoló lényegében ismertette azokat a javaslatokat, amelyeket az Oktatásügyi Minisztérium a közelmúltban terjesztett a Minisztertanács elé. Ezeknek a javaslatoknak az alapján dolgozza ki a minisztérium azokat az új tanterveket, amelyeket az általános iskolák felső tagozatában 1958-ban, a gimnáziumokban pedig 1960-ban vezetnek be. E javaslat szerint biztosítani kell a társadalom- és természettudományi tárgyak megfelelő arányát az óratervekben. Ez az arány az általános iskolákban kisebb, a gimnáziumokban pedig nagyobb mértékű eltolódást jelent majd a természettudományos tárgyak javára. Az előadó ezzel kapcsolatban kifejezésre juttatta azt a véleményét, hogy esetleg sor kerülhet iskolai rendszerünk felülvizsgálására is. Majd hangsúlyozta: feltétlenül szükségesnek mutatkozik, hogy az általános iskola V-VIII. osztályában és a gimnázium minden osztályában heti két órában gyakorlati foglalkozásokat vezessenek be. A gimnáziumokban biztosítani kell majd a műszaki rajz oktatását is. De addig is, míg e kérdésekben nem döntenek, szorgalmazni kell az üzemek, tsz-ek állami gazdaságok látogatását, a vidéki iskoláknak gyakorló kerteket kell juttatni és fejleszteni kell a szakköröket.


A hozzászólók közül többen is elmondották: a politechnikai oktatást csakis oly módon kell és lehet megvalósítani, hogy az ne jelentsen újabb terheket a tanulók számára. Hisz iskoláinkban jelenleg is túlterhelés mutatkozik. Ha a gyakorlati képzést az óraszám növelésével akarják megvalósítani - az egész közoktatásunkra ártalmas lehet. A tanulság az, hogy elsősorban a meglevő tantárgyakon keresztül kell életszerűbb képzést adni a tanulóknak. És ehhez ne csak a külföldi tapsztalatokat, hanem a magyar oktatás hagyományait is használjuk fel.


A politechnikai oktatás megvalósítása bizonyos feltételekhez van kötve. Mindenekelőtt az anyagi feltételeket kell biztosítani. A beszámoló említette ugyan, hogy az iskolák az üzemektől, gyáraktól szerezzék meg az ott már nem használható korszerűtlen gépeket, műszereket. Nyilvánvaló, hogy ez nem elég. De biztosítani kell a személyi feltételeket is. Gondoskodni kell például a tanítók és tanárok továbbképzéséről, sőt a pedagógusképzésben is bizonyos változtatásokra lesz szükség.


Az oktatásügyi értekezlet második napján is nagyon sok kérdés és kérés hangzott el. A beszámoló is és a hozzászólók is azt bizonyították, megérett az idő arra a szeptemberi országos politechnikai tanácskozása, amelyről a Minisztertanács elnöke beszélt a legutóbbi országgyűlésen.

Oktatás a Szabad Neten:

Sok a házi feladat, túlterheltek a gyerekek

Országos értekezlet az új tanév előkészítésére

A tanulók túlterheléséről

Hanyatlik az oktatás színvonala is