Kozsan szovjet kombájnossal Túrkevén

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép:

(Tudósítónktól)
Messziről jött barátot köszöntöttek a minap a Túrkevei Gépállomáson: Nyikolaj Alekszandrovics Kozsant, a krasznodari kerület kuscsovszki gépállomásának kombájnvezetőjét, aki magyarországi látogatása alkalmából Túrkevén is töltött néhány napot. Nem sok idő ez a szemlélődésre, különösen egy ilyen óriás-gépállomáson. De azért Nyikolaj Alekszandrovics minden kombájnon ült, mindent megnézett, tapasztalatokat gyűjtött, s az utolsó napon barátságos szakmai megbeszélésre is sor került.


Nyikolaj Alekszandrovics Kozsan kombájnos a magyar szakembereket oktatja

A gépállomás kombájnvezetői délelőtt 10 órakor ott voltak a Táncsics Tsz tanyáján. De a munka nem látta kárát, mert a túrkevei kombájnok már befejezték a csaknem négy- és félezer hold gabona aratását és cséplését. Egy kombájn a terv szerinti 170 hold helyett, 180 hold tarlót hagyott maga után. Ezek az eredmények jobbak a tavalyinál, s ebben nem csekély részük van többek közt a Csepel Autógyár munkásainak. Már a télen sokat segítettek a motorok összeszerelésében, de legnagyobb érdemük, hogy az aratás megkezdéséig elkészítettek egy szerelőkocsit.


Jól haladt a munka az idén Túrkevén. Ezt állapíthatta meg a vendég is, Simon László 300, Szabó Ferenc 254 és Farkas Ferenc 225 holdas teljesítményét látva. Elismerően beszélt Kozsan elvtárs a gépek kezeléséről, s ott a helyszínen, a kombájnokon mindjárt azt is megmutatta, mit lehet még javítani a szerkezeteken.


Mi a dob alatti fésűk minden második fogát kivettük - magyarázta -, s így 52 fog helyett 26 maradt. A rosta elbírja a nagyobb terhet, amit a kalászfésűk adnak, viszont a szalma és a közte levő gaz nem akad el.


Szó esett a maglucerna aratásáról is. Itt azt tanácsolta, hogy a dobot szűkítsék le a legkisebb méretre, a rostákat zárják le, s a levegőáramlást állítsák a legkisebbre. Így az értékes lucerna- és heremagból semmi sem vész el, s kombájn vághatja a terményt. Mindjárt vállalkozó is akadt, aki az idén kipróbálja Kozsan elvtárs módszerét.


Nyikolaj Alekszandrovics sokat beszélt gépállomása munkájáról, a kombájnosok életéről. Az ő gépállomásán 78 kombájn és 200 lánctalpas traktor dolgozik. A kombájnok általában két aratásban vesznek részt. Ez azt jelenti, hogy ha a környékükön elfogy a gabona, a kombájnokat vagonokba teszik és felmennek velük az északi vidékekre dolgozni. Egy kombájn így 750-800 hektár gabonát is betakarít egy évben. A szűzföldeken is később augusztus legutolsó napjaiban kezdődik a gabona érése, s ő, ha visszatér hazájába, rögtön indul Ural-Altaj,ba.


A szovjet gépállomásokon - ahogy mondta - egyre nagyobb mértékben alkalmazzák a kalászos úgynevezett osztott betakarítását. Ez abból áll, hogy a gabonát még teljes érés előtt külön vágó szerkezettel aratják le, s rendre hagyják beérni. Két-három nap múlva a kombájnokkal, amelyekre kalászszedő villákat szerelnek, betakarítják és elcséplik a termést. Ezzel lényegesen meggyorsul a munka, kisebb a szempergés. Ha pedig már a gabona teljesen megérett, a szokásos módon dolgoznak tovább.


Nyikolaj Alekszandrovics Túrkevéről Karcagra ment. Onnan vissza Budapestre, s onnan - haza aratni a meghódított szűzföldek ezerholdjaira.