Hanyatlik a tanítás színvonala is

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép:

Mindenütt végre kell hajtani a Minisztertanács határozatait az iskolaépületek és pedagógus lakások visszaadása érdekében

Egyre több az országban az olyan iskola, ahol két váltásban tanulnak a gyermekek: délelőtt és délután. De egyre több az olyan is, ahol hármas váltásban: délelőtt 11-ig, 12-ig, délután fél 4-ig, 4-ig és este 8-ig. Miskolcon a tantermek 81 százalékában van kettős váltás, Budapest XXI. kerületében, Csepelen a tantermek 90 százalékában, az egriek 86 százalékában. A zsúfolt tantermekben, ahol még szellőzteti, takarítani sincs idő, nagy a fertőző betegségek terjedésének veszélye.


A tanítás színvonala is hanyatlik. Mennyivel nehezebb negyven, mondjuk 12 éves kisfiút tanítani, mint huszonötöt! Nevelésről alig lehet szó! Hol zajlanak le ezekben az iskolákban a szakköri és más úttörő foglalkozások? S az elkövetkező években még több kisgyerek kerül az első osztályokba.

Mi mindenre "jó" egy iskolaépület

www.rev.hu
Nevelésről alig lehet szó

Az ötéves tervekre óriási feladatok várnak az iskolaépítkezés területén. Ezeket a feladatokat segíti részben megoldani a Minisztertanács 1955-ös rendelete: adják vissza a különböző szervek a volt iskolaépületeket, amelyeket kaszárnyáknak, raktáraknak, könyvtárnak, s ki tudja még minek használnak. Huszonöt ilyen iskolaépület van az országban s a második ötéves tervben ezekből kellene kiegészíteni a felépítendő tantermek számát.
- Hogyan halad a más célokra használt tantermek kiürítése?


Erről a kérdésről az Oktatásügyi Minisztérium illetékesei: - Bálint Sándor, az általános iskolai főosztály előadója és Seregi Ferenc, a beruházási osztály vezetője világosítottak fel:
- Még mindig megtörténik, hogy elvesznek iskolaépületeket. Két hónapja vették el a kalocsai mintaóvodát. Az általános iskolai főosztályon őrzik Veszprém megye jelentését az elvett iskolaépületekről. Felhasználják ezeket terményraktározásra, selyemhernyó-gubó gyűjtőhelynek, istentiszteletre, tanácsülésre. Zalagyömrőn mozi van az egyik tanteremben. A hallgatóság felül a kicsiny padokra, sáros, koszos lábát az ülőhelyekre rakja, teleköpködi a padlót és a zsúfoltság miatt az ablakon jár ki és be.

Huzavona, kibúvók, meddő viták

Az átadások igen lassan folynak. Eddig alig 360 tanterem került vissza az Oktatásügyi Minisztérium birtokába. Rengeteg a huzavona. A Földművelésügyi Minisztérium az egyetlen, amely - egy-két esettől eltekintve - igyekszik eleget tenni a Minisztertanács határozatának. Legtöbbet a Honvédelmi Minisztérium vitatkozik, akadékoskodik. Hét nagyobb iskolát használ. Debrecenben már cserét ajánlott az Oktatásügyi Minisztérium, iskola céljára alkalmatlan épületet adott volna iskoláért. A Honvédelmi Minisztériummal ugyanígy vitára kényszerült az Oktatásügyi Minisztérium.

900 elfoglalt pedagógus lakás!

S ugyanez a helyzet a pedagóguslakásokkal is. A Minisztertanács ezekről is hozott határozatot a másikkal egy időben. Ez a határozat is hasonló sorsra jutott ezidáig. Nemrég történt Sümegen, hogy kiürült a pedagóguslakás, s állítólagos budapesti rendelkezésre, beköltöztettek egy nyugalmazott rendőr őrnagyot. Az iskola igazgatóhelyettese két gyermekkel kicsiny albérleti szobában lakik. Másutt az történt, hogy az újonnan felépült pedagóguslakásba beköltözött a falu vb-elnöke. A maga mestergerendás, régimódi lakását azért üresen hagyta - az jó lesz a tanítónak. Ez esetben kilakoltatták a rossz példát mutató vb-elnököt.


- Az a pedagóguslakás történet, amellyel a Népszava július 19-i számában foglalkozott, jóformán mindennapos. És kilencszáz elfoglalt lakásból eddig körülbelül ötvenet sikerült csak visszaszerezni - világosított fel Albert Ferenc elvtárs, az OM gazdasági osztályának előadója, a lakásügyek szakértője. Állami gazdasági dolgozók a városból falura költözött emberek, tsz-irodák foglalják el az iskolákhoz tartozó több száz lakást.

Több megértéssel és felelősséggel

És a Minisztertanácsnak ez a rendelete - éppúgy, mint az iskolaépületekről szóló - megvalósulatlan marad, jóformán felrúgják, senki se veszi figyelembe. Mi ennek az oka?
Seregi Ferenc elvtárs érdekes választ adott ezekre a kérdésekre. - Hosszú ideje, két éve folyik a vita például a Belügyminisztériummal az említett miskolci 36 tantermes iskola ügyében. Ha nem tudják kiüríteni, mondja a Minisztertanács rendelete, másikat kell építeni helyette. De erre nincs kerete a Belügyminisztériumnak. Mi itt a megoldás? Ha az Országos Tervhivatal komolyan vette volna a Minisztertanács rendeletét, rendelkezésre bocsátotta volna a szükséges összeget, vagy kötelezte volna a minisztériumot, hogy fordítson erre a meglevőből. És ez összefügg azzal, hogy csak szavakban becsülik meg az oktatás és a fiatalok nevelésének ügyét egyes felső vezetők. Csakúgy, mint némelyik falusi vb-elnökünk. A Minisztertanács helyes, mindannyiunk közös célját szolgáló határozatát most már hajtsák végre mindenütt, az Országos Tervhivatalban, s a minisztériumokban éppúgy, mint a falusi tanácsoknál.


Salgó Rózsa

A fordulat éveit követően a kommunista párt ellenfelei közé sorolta be az értelmiség jelentős részét is. Meglehetősen abszurd módon még azoknak az értelmiségieknek egy részét is bizalmatlanul kezelték, akik a kommunista párt tagjai és elkötelezett hívei voltak. A pedagógusok helyzete volt talán a legnehezebb. Azt kellett oktatniuk, amivel többnyire nem értettek egyet, agyon voltak terhelve, állandóan ellenőrizték, rendszabályozták őket.

Elkészülnek-e az új iskolák?