A fiatalok bírálták a Fővárosi Autóbuszüzemet

Vágólapra másolva!
 
Vágólapra másolva!

Szabad Nép:

Tudósítás egy "parlamenti" ülésről

Ötórás "ülésszak", 18 "interpelláció", amelyre az asztalfőn ülő üzemi, tanácsi, minisztériumi, párt-, szakszervezeti és ifjúsági vezetőknek válaszolniuk kell; az ifjú felszólalók - némelyikük 10-12 különböző problémát is szóvá tesz - korukhoz illő szenvedélyességgel szónokolnak, bár mondanivalójukat az ügy komolyságához illő alapossággal, adatok, idézetek, számok felhasználásával állították össze: a fel nem szólalók dörgő tapssal, helyesléssel vagy elvétve csalódott zúgással fogadnak minden szót, s érdeklődésük az utolsó percig nem csökken...


Remélhetőleg senki sem tartja nagyképűségnek, ha a Fürst Sándor Autóbuszgarázs ifjúságának a minap lezajlott kérdés-felelet délutánját "ifjúsági parlamentnek" nevezzük.

Építési engedély szerint: BSZKRT kelenföldi autóbusz kocsiszín, 1949. január 1-jétől Fürst Sándor autóbuszgarázs (állomás), 1970. július 1-jétől Fürst Sándor Autóbusz Üzemegység, 1997. január 1-jétől Kelenföldi Autóbusz Üzemigazgatóság


A garázs dolgozói közt igen sok a fiatal: a DISZ szervezetnek 500-nál is több tagja van. Eddig mégsem nyomott sokat a latban az ifjúsági szövetség szava; a gazdasági vezetők nem hívták meg tanácskozásaikra a DISZ titkárt, nem bíztak a fiatalokra önálló, lelkesítő feladatokat, kevésre becsülték tehetségüket és szorgalmukat, eredményeiket.

Az ifjúsági parlament csattanós választ adott erre: a fiatalok véleményt mondtak mellőzésükről, élet- és munkakörülményeik visszásságairól, a DISZ- és más tömegszervezetek mulasztásairól jogos érdekvédelmi, kulturális és sportigényeik kielégítésében, a gazdasági vezetés fogyatékosságairól. A Fővárosi Autóbuszüzem felettes szerveinek, a közlekedés- és postaügyi, a város- és községgazdálkodási minisztériumnak, s a fővárosi tanács irányító munkájának bürokratikus tüneteiről.

1949. szeptember 30-ig Budapest Székesfőváros Közlekedési Rt. (BSZKRT), 1949. október 1-jétől Fővárosi Autóbuszüzem Községi Vállalat (FAKV), 1951. január 1-jétől Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ), 1968. január 1-jétől Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV), 1996. január 1-jétől Budapesti Közlekedési Részvénytársaság (BKV Rt.)


Egyik-másik vezető elvtársnak elborult az arca, amikor a bírálat zuhataga sehogy sem akart elállni - hja, eddig egyszer sem nyílt meg a zsilip, sok panasz gyűlt össze! Bazsonyi József DISZ titkár annál inkább örvendezett magában. A fiatalokra, a DISZ-re ezek után senki se tekinthet úgy, mint régen. Megmutatták, hogy - felnőttek.


Napról napra látjuk, milyen nehéz a közlekedési dolgozók sora, mégsem becsüljük őket eléggé.

Örvénylő nagyvárosi forgalom, tízegynéhányféle jegy és sok ezer siető, türelmetlen, ideges utas... még hétvégén is (a képen a Lenin körúti és a Rákóczi úti csomópont)

Hajnalban kezdődő vagy éjfél utánig tartó szolgálat, hétköznapra eső - s néha heteken át elmaradó - szabadnap, a vezetőknek a szorosra szabott menetrend, s az örvénylő nagyvárosi forgalom, a kalauzoknak a bevételi terv, tízegynéhányféle jegy és sok ezer siető, türelmetlen, ideges utas, a szerelőknek az agyonterhelt buszok szüntelen gyorsjavítása... Méltán panaszolták el az ifjúsági parlament felszólalói - többek közt Róth Károly, Novák Károly és Szilágyi elvtársnő -, hogy több megbecsülést érdemelnének vezetőiktől, a közlekedési dolgozók rovására egyoldalúan élcelődő sajtótól, s természetesen az utasoktól is. Róth elvtárs például szóvá tette: a forgalmi beosztottak - vezetők és kalauzok - munkabeosztása az autóbuszüzemnél gyakran a törvényes előírásokat is semmibe veszi. Nem biztosítják számukra a heti egy szabadnapot, a havonta egyszer kötelezően kijáró szabad vasárnapot, Kakuk János fiatal szerelő példákkal bizonyította, hogy a vállalatvezetőség nem tartja be a kollektív szerződésben vállalt kötelezettségeit, nem tartja tisztán a szerelőaknákat, nem gondoskodik idejében a fűtési berendezések megjavításáról stb.


Sokan a helyi DISZ szervezet, DISZ élet magárahagyatottságát panaszolták el. Fáj a fiataloknak, hogy a színjátszó és tánccsoport, a sportkör úgyszólván filléreket kap anyagi támogatásként, hogy két miniszterhelyettes aláírása szükséges arra az engedélyre, amelynek alapján saját gépkocsivezetővel, megtakarított üzemanyaggal kirándulni mehetnének a Balatonhoz...


József Endre és Fábián Ottó olyan kérdéseket vetettek fel, amelyek nemcsak a fiatalokat érintik s nem is oldhatók meg egyik napról a másikra: József elvtárs a bevétel tervezésének új módszerét s a jelenlegi jegyrendszer egyszerűsítését javasolta. Fábián elvtárs a nehéz körülmények közt dolgozó autóbuszvezetők munkaidejének leszállítását kérte.


A felszólalások csaknem mindegyike bíráló jellegű volt; a vitában azonban többen is hangsúlyozták, hogy ezt nem a borúlátás vagy a hibakeresés diktálta, hanem az őszinte vágy, hogy mielőbb javuljon a helyzet - ígérik, ez a munkára is jó hatással lesz.


A vezető szervek képviseletében megjelent elvtársak valamennyien igen hasznosnak ítélték a tanácskozást, szorgosan jegyeztek, majd válaszaikban ígéretet tettek, hogy megvizsgálják a panaszokat és nem engedik elkallódni a javaslatokat. Különösen a Közlekedési és Szállítási Dolgozók Szakszervezete megbízott elnökének. Bíró elvtársnak és a Fővárosi Tanács Közlekedési Igazgatósága vezetőjének, Gyulai elvtársnak a válasza volt meggyőző és bíztató. Szívesen vállalták, hogy néhány hónap múlva újra eljönnek és beszámolnak a fiataloknak, mi történt kéréseik ügyében.

www.vtte.hu (Nagy Zsolt Levente gyűjteménye)

A követelések között szerepelt nehéz körülmények közt dolgozó autóbuszvezetők munkaidejének leszállítása



Biztató és hasznos kezdeményezés volt tehát a Fürst garázs DISZ szervezetének ifjúsági parlamentje; nem hallgathatjuk el azonban egy komoly hibáját, amely aggódást kelt, s amely remélhetőleg figyelemre méltó tanulságokkal szolgál az ifjúsági szövetség, a helyi pártszervezet vezetőinek. A 18 felszólaló rengeteg problémát érintett, rengeteg kérdést tett fel, de csakis szociális és munkakörülményeik köréből. A tanácskozás előkészítői nyilván elmulasztották megmagyarázni, hogy a parlamenten részvevő vezető elvtársak napjaink rendkívül jelentős politikai eseményeit is szívesen kommentálnák! A Fürst garázs DISZ szervezete az ifjúsági parlament anyagának feldolgozása közben ne feledkezzék meg arról, hogy az ifjúsági szövetségnek fontos politikai nevelő feladatai is vannak, hogy a munkának ez az oldala most különösen sok figyelmet és fáradságot követel.


Fülöp János