Vágólapra másolva!
Mindenki, akinek lehetősége van rá, nyáron próbálja ki a vitorlázást. Ha valaki most úgy van vele, hogy nem tud semmit még a hajóról sem, annak most egy kis mentőövet nyújtunk és bemutatjuk a legfontosabb részeit, a felszereléseket, valamint azok használatát a vízen, menet közben.

Fedélzet: A fedélzeti felszerelések, a kötélzet, a csörlők, a kötélszorítók, a rudazat figyelmetlenség esetén balesetet okozhatnak. A vizes fedélzet csúszik, ezért soha ne járjon rajta papucsban vagy mezítláb, csak zárt gumitalpú cipőben, gumicsizmában vagy -szandálban. A lábbeli világos talpú legyen, mert a sötét gumi nyomot hagyhat a fedélzeten. Mezítláb azért nem ajánlatos mászkálni, mert rendkívűl fájdalmas, ha egy csörlőbe, csigába vagy bikába rúgunk.

A test súlypontja a hajókorlát fölött van, ezért a kiesés elkerülésének érdekében tilos a fedélzeten kapaszkodás nélkül és túl gyorsan közlekedni! A mentőmellény használata kötelező, billegő, megdőlő hajón és különösen éjszakai hajózásnál, de emellett kapitányi utasításra a biztonsági heveder használata is.

Nagyon fontos, hogy a hajón minden utas köteles betartani a kapitány utasításait. A kapitány felelőssége az utasok biztonsága, testi épsége, amit mindenkinek figyelembe kell vennie és abban minden segítséget meg is kell adnia. Ezért a hajón nincs helye semmiféle könnyelműségnek.

Forrás: [origo]
Cocpit
Fedélzeti munkatér
cockpit

Forrás: MTI
Vitorlázat, kötélzet

Kabinok: A megszokott mérethez képest szűkek és alacsonyak, a kabinajtók rendszerint keskenyek és magas küszöbbel vannak ellátva, ezért könnyen sérülést okozhatnak. A kabinokban a szekrényajtókat használat után be kell zárni. A kabin padlójában található ajtókat (a hajófenék eléréséhez szükségesek) zárt állapotban kell tartani. A tengeri vitorlás hajókon a hajómotor rendszerint a kabinlépcső alatt található. (A Balatonon a hajó farára van rögzítve, de ez hajómérettől is függ.) Ha járó motornál a motortér nyitva van, tilos a hátsó kabinokba be, vagy onnan kijönni mindaddig, amíg a lépcsőt rendeltetésszerűen a helyére nem rögzítették. A kabinokban kapaszkodók találhatók, ennek ellenére a vitorlázás közben dülöngélő, megdőlő hajón fennáll a sérülés veszélye, ezért mindig kapaszkodjon, óvatosan közlekedjen, lehetőleg támassza ki magát. Törékeny és nehéz tárgyakat gondosan rögzítve vagy elzárva tartson.

Vitorlás kvíz a Kvízpartonhttp://kvizpart.hu/index.kviz?temalist=134

Szalon, konyha, térképasztal: A hajókon általában egy térben helyezkednek el. A konyha felszerelése a gáztűzhely, a hűtő, a mosogató, valamint a konyhai eszközök és edények tárolására szolgáló szekrények. A gáztűzhely billenthető felfüggesztéssel van ellátva, így a megdőlő hajón is lehet használni. Használat után a gázvezeték biztonsági csapját minden esetben el kell zárni. A mosogatóban elhelyezett tárgyak billegő, megdőlő hajón is biztonságban vannak. A hűtő a konyhapultba van süllyesztve, nyitása óvatosságot kíván, nehogy a lecsapódó ajtaja balesetet okozzon. A hűtő akkumulátorról működik, ezért hosszabb vitorlázás alkalmával érdemes kikapcsolni. Ha a motor jár, vagy a hajó a kikötőben parti áramellátást kap, akkor a hűtő folyamatosan üzemeltethető.

A szalonban ügyeljünk a rendre, étkezést követően ne hagyjunk semmit az asztalon, mert az a hajó hirtelen megdőlésekor leeshet, eltörhet, ill. sérülést okozhat.

A térképasztal a hajóvezető (skipper) munkahelye. Itt találhatók a navigáláshoz szükséges eszközök, térképek, GPS, VHF rádió és a biztosítéktábla.

Megjegyeznénk, hogy a Balatoni vitorlázásban nem annyira szükséges a térképasztal, hiszen nincsenek akkora távolságok ami komoly méregetést igényelne, de természetesen létezik - csak nem használják.