Vágólapra másolva!

Besenyei Péter huszonhét éve repül, tizennyolc éve hivatásos pilóta, repülőoktató berepülőpilóta, műrepülő versenyző, 16 éve a Magyar Motoros Műrepülő Válogatott Keret tagja. Különböző repülőgéptípusokon eddig négyezer órát töltött a levegőben. Húsz éves korában indult az első repülő versenyén, 1982-ben az osztrák nemzeti bajnokságon minden versenyszámot megnyert. Ettől kezdve napjainkig minden versenyen a legeredményesebb magyar pilóta. Az 1990-es világbajnokságon a mezőny legelavultabb repülőgépével nyert ezüstérmet, ahol 25 versenyző indult azonos típussal a nyolcvanfős mezőnyben, de rajta kívül senki sem végzett az első húsz között. Tízszeres magyar bajnok. Tizennégyszer az "Év sportolója" motoros műrepülésben. 1994-ben Motoros Műrepülő világbajnok, 1995-ben Motoros Műrepülő Európa-bajnok, 1996-ban a Magyar Köztársaság Elnöke "Köztársasági Elnöki Aranyéremben" részesítette. A szakemberek a világ legjobb három műrepülője között tartják számon.

A világhírű Breitling óragyár 1993-ban rendezte meg először a Breitling Műrepülő Világkupa versenysorozatot, amelyen a világ tizenkét legjobb műrepülő pilótája indulhatott. Besenyei a versenysorozat végén dobogóra állt annak ellenére, hogy kényszerűségből minden versenyen más-más kölcsöngéppel indult. Az 1994-es világbajnokságon már saját géppel egy arany- és egy bronzérmet szerzett. Az 1995-ös Európa-bajnokságon két arannyal és két ezüsttel Besenyei szerezte a legtöbb érmet a mezőnyben. 1996-tól a Breitling Műrepülő Világkupa új formában a "FAI Grand Prix of Aerobatics" néven fut tovább. Besenyei az első FAI Műrepülő Világkupa sorozat (1996-98) összetett bajnoka.

Évente általában 8-10 versenyen és 10-15 airshow-n vesz részt világszerte. Ezek az egyre népszerűbb események a világ legnagyobb légi show-inak és kiállításainak leglátványosabb részét képezik, s itt több millió néző láthatja Besenyeit és repülőgépét. 1994-ben az első japán műrepülő bemutatót (amire csak hat külföldi pilóta - köztük Besenyei - kapott meghívást) két nap alatt 800 ezer néző látogatta, a "China '96 Airshow"-ra négy nap alatt egymillió belépőt adtak el a rendezők.

Az alkotásban, amelyhez a szombati bemutatót rögzítik, sajátos látószögből, a gyakorlatokat bemutató pilóta perspektívájából köszönnek majd vissza a főváros jól ismert épületei. A Halászbástya például fejjel lefelé lesz látható. A bemutató csúcspontjaként, tíz perces Parlament előtti légi parádé után, a pilóta átrepül a Lánchíd alatt. A fantasztikus mutatványt - a Lánchidat övező legkülönbözőbb helyszínekről, helikopterről, motorcsónakról és Besenyei repülőgépéről - összesen tizenegy kamerával veszik fel.

[origo]