Kiderült, hogy az ősemberek valójában vegák voltak-e

Neandervölgyi ősember élethű rekonstrukciója
Egy nemzetközi tudóscsoport olyan ősemberek étrendjét vizsgálta, akik évezredekkel ezelőtt Afrikában éltek. Az eredmény meglepő, ugyanis mint kiderült, nagy mennyiségű növényi eredetű élelmiszert fogyasztottak.

Egy új tanulmány szerint a barlanglakók hosszú ideig vegánok lehettek. Az előembereket legtöbbször úgy ábrázolják, mint akik hússal táplálkoznak. Az új kutatások azonban azt mutatják, hogy a növényi eredetű élelmiszerek széles skálája – például a makk, a fenyőmag és a vadon élő hüvelyesek – évezredekkel ezelőtt az észak-afrikai barlanglakók étrendjének jelentős részét alkották – számolt be a Mirror.

Barlang
Képünk illusztráció Fotó: Unplash /  Bruno van der Kraan

A franciákból, németekből és marokkóiakból álló tudóscsoport a mai Marokkó területén található Taforalt-barlangban felfedezett iberomauruszi kultúrához kötődő emberek táplálkozását vizsgálta.

Ez volt az első olyan tanulmány, amely a  fogzománcban megőrzött cink-izotópokat használta az afrikai ősi populációk étrendjének meghatározására.

A legkorszerűbb technikák felhasználásával, – beleértve a cink- és stroncium-izotóp-analízist a fogzománcban, a szén-, a nitrogén- és a kénelemzést a kollagénben, valamint az emberi és állati maradványok aminosav-elemzését,– a csapat meglepő eredményre jutott az ősemberek táplálkozását illetően.

A tanulmány fő következtetései egyértelműen azt mutatják, hogy ezeknek a vadászó-gyűjtögető állatoknak az étrendje jelentős részben mediterrán növényi fajokat tartalmazott, ami több évezreddel megelőzte a mezőgazdaság megjelenését a régióban. A helyszínen régészeti botanikai maradványokat is találtak, mint például a makk, a fenyőmag és a vadon élő hüvelyesek, amelyek csak tovább erősítik ezt az elképzelést

– fogalmazott Zineb Moubtahi a tanulmány szerzője.

A Nature Ecology and Evolution folyóiratban megjelent tanulmány szerint már a csecsemők étrendjébe is beépítették a növényi táplálkozást.

A tanulmány sok eddig hitt alapelvet renget meg, főképp a vadászó-gyűjtögető társadalmakra vonatkozó normákat szükséges újraértelmezni.

A kutatók úgy vélik, hogy mindez megkérdőjelezi, hogy a mezőgazdaság megjelenését megelőzően kizárólag az állati fehérjére épülő étrend volt jellemző. Valamint kérdéseket vet fel azzal kapcsolatban, hogy ebben az időszakban valójában fejletlen lett volna Észak-Afrikában a mezőgazdaság.

A németországi Max Planck Evolúciós Antropológiai Intézet PhD-hallgatója szerint ugyanis az emberi evolúció szempontjából kifejezetten kulcsfontosságú régió Észak-Afrika.