Vágólapra másolva!
A dán Shipman vállalat és a J&J Design tervezőinek agyában megfogant elképzelés szerint egy olyan vitorlást akartak építeni, amely minden kényelmi szempontnak megfelel, igazi kikapcsolódást nyújt, ám mindez nem megy a sebesség és a teljesítmény rovására. Így született meg a Shipman 50, ez a 15 méteres jacht, amely 2003-ban elnyerte az év európai vitorlása címet.

A fő szempont az volt, hogy megbízható legyen a hajó és a tengeri vitorlázás minden követelményének eleget tegyen, ezenkívül könnyen lehessen irányítani, vitorlával és motorral egyaránt hosszabb ideig haladhasson nagy sebességgel, minimális létszámú legénységgel.

Az utóbbi években a különböző technikai újítások megjelenése jelentős teljesítménybeli fejlődéshez vezetett. A többtestű offshore vitorlások, az Open 60-asok és a Volvo versenyhajók túlszárnyalták az eddigi rekordokat, és az óceáni vitorlázás sebességét szinte hihetetlen szintre emelték. Ezeknek a versenyhajóknak a titka egy új technológiában rejlik, amelynek alapja két új anyag, a karbonszál és az epoxy gyanta megjelenése. A Shipman 50 építésénél a dán hajógyár ezeket az új technológiákat használva újrafogalmazta a teljesítményt, anélkül, hogy kompromisszumokat kötött volna a biztonság és időtállóság terén.

Az SP Systems díjnyertes SPRINT technológiáját alkalmazva az epoxy gyantát gél formájában a két réteg szénszálas anyag közé helyezik, így ez lehetővé teszi a rétegek közé szorult levegő csaknem teljes kiürítését. A felesleges levegő aránya ezzel a módszerrel kevesebb mint egy százalék. Az így elkészített hajóhéjat azután 24 órára egy 90 fokra melegített speciális kemencébe helyezik, ahol az epoxy gyanta megolvad, teljesen kitöltve az őt körülvevő szénszálas anyagot, így éri el a test a kívánt keménységet.

A díjnyertes vitorlást olyan módszerekkel építették, amelyek eddig sorozatgyártásban nem voltak használatosak. Új tervezési koncepció, új anyagok és a legmodernebb mérnöki munka tette lehetővé, hogy maximális teljesítményt, erőt és minőséget produkáljon a gyár. A tervezés és a műszaki munka kulcsszavai az egyszerűség, megbízhatóság és könnyű karbantarthatóság voltak. Ennek nagyszerű hátteret biztosított a gyár által az elmúlt húsz évben épített több ezer vitorlás hajó. A gyár felhasználja az autó- és repülőgépgyártásban elterjedt ipari technológiákat is.

Forrás: aqua magazin



Forrás: aqua magazin
Technikai adatok:






A cikket az Aqua magazinnak köszönhetjük.