Vágólapra másolva!
Bár a legnagyobb bevétellel a Real Madrid és a Barcelona rendelkezik Európában, a bajnokságok közül egyértelműen a Premier League a leggazdagabb. Az angol élvonal főként a televíziós jogdíjaknak köszönheti gazdagságát, ráadásul ez a bevétel 2013-tól a duplájára nő. A klubok ezen felül trükköznek a reklámszerződésekkel is, amivel újabb súlyos pluszmilliókat keresnek.

Arról megoszlanak a vélemények, hogy melyik európai bajnokság a legerősebb: az olasznak, az angolnak és a spanyolnak is vannak hívei. Azt viszont senki sem vonhatja kétségbe, hogy a topligák közül a Premier League a leggazdagabb, amely a bevétel nagy részét a televíziós közvetítésekért kapott jogdíjból szerzi.

Tévé nélkül PL sem lenne

Maga a Premier League létrejötte is részben annak volt köszönhető, hogy a legjobbak nem akartak osztozni a tévépénzeken a negyedosztályú klubokkal, az 1990-es évek elejéig ugyanis ezt a gyakorlatot követte a liga.

A 22 élvonalbeli csapat megegyezett, hogy kiválik a ligából, 1992-ben létre is hozták a Premier League-et. A BSkyB televíziós társaság 304 millió fontot fizetett azért, hogy négy évig közvetíthesse az új angol élvonal mérkőzéseit, és ezt a pénzt immár csak 22 felé kellett osztani. Az angol kluboknak tehát hirtelen sokkal több pénzük lett, aminek köszönhetően egyrészt javíthattak a stadionok állapotán, másrészt pedig már képesek voltak megtartani legjobbjaikat, sőt versenyre keltek a kontinens sztárcsapataival, idővel pedig le is körözték őket.

Forrás: Europress/Getty Images/Clive Rose

A televíziós közvetítésekért járó összeg minden egyes új szerződésnél tovább növekedett, mint ahogyan a közvetített mérkőzések száma is. Az előző megállapodás értelmében a liga összesen 1,305 milliárd fontot kapott szezononként, az összeget a külföldi jogdíjak mellett három hazai tévétársaság biztosította: BSkyB és az ESPN közvetíthetett élőben, az összefoglalók joga pedig a BBC-é volt. A topligák közül sehol sem kapnak ilyen sok pénzt a csapatok a közvetítésekért. A neves könyvvizsgáló cég, a Deloitte legutóbbi összeállítása a 2010-2011-es idényt elemezte. Ebben a szezonban a második legnagyobb összeget a Serie A kapta a tévétársaságoktól, de Olaszországban is csak 938 millió font folyt be ebből a forrásból, majd 400 millió fonttal kevesebb, mint Angliában.

Az új cég felverte az árakat

A Premier League összbevételben is veri a topligákat, a Deloitte tanulmánya szerint a 2010-2011-es idényben az angol élvonal összesen 2,5 milliárd fontból gazdálkodhatott, míg a Bundesliga 1,74-ből, a Primera División 1,71-ből, a Serie A 1,55-ből, a Ligue 1 pedig 1,04-ből. Az angol futball, illetve a Premier League kritikusai szerint a csapatok anyagi helyzete túlságosan is függ a tv-jogdíjaktól, és sokan tartanak attól, hogy mi lesz, ha a "buborék kipukkad", mint ahogyan anno az angol alacsonyabb divíziókat is megviselte, amikor 2002-ben az ITV Digital csődbe ment, és nem tudott fizetni a ligának.

Forrás: AFP/Peter Parks

Egyelőre azonban nem kell ettől tartani, éppen az ellenkezője történik. A közvetítési jogok 2013-ban járnak le, a Premier League tavasszal várta az ajánlatokat a következő hároméves periódusra. Amikor aztán június közepén kihirdették a végeredményt, sokan meglepődtek: az angol élvonal ugyanis összesen 3,018 milliárd fontot fog kasszírozni 2013 és 2016 között csak a hazai közvetítési jogokért, ami majdnem a duplája annak, amit az előző hároméves periódusban kapott a liga.

Mindez főként egy új szereplő színre lépésének köszönhető: a BSkyB mellett már nem az ESPN, hanem a British Telecom (BT) szerezte meg a jogokat, ami alaposan felverte az árakat. A Premier League összesen hét csomagban árulja a meccsek élő közvetítésének jogát, és a BT (amelynek jelenleg nincs is olyan tévécsatornája, ahol majd közvetíthet) ezek közül kettőt szerzett meg: a szombati ebédidős sávot, illetve a hétközi mérkőzéseket.

Külön mezszponzor az edzéseken

Az összefoglalók maradtak a BBC-nél, amely pármillióval fizet csak többet, mint amennyit az előző szerződésben vállalt, a külföldi jogok eladása majd csak ezután következik. Szakmai becslések szerint valószínűleg a Premier League itt is nagyobb bevételt könyvelhet majd el: 2010 és 2013 között ebből a forrásból 1,437 milliárd font volt a bevétel, és a Sportingintelligence.com szakírója, Nick Harris becslése szerint ez az összeg a következő hároméves időszakban elérheti majd a kétmilliárdot is, elsősorban a közel-keleti és az amerikai jogdíjak miatt. Ha valóban így lesz, akkor a Premier League éves bevétele a tévéközvetítésekből 2013-től kezdve 1,305 milliárd font helyett egészen kétmilliárdig felkúszhat.

Forrás: Europress/Getty Images/Forrás: Europress/Getty Images/Clive Rose
Ha játszik a ManUnited, az Aon a szponzor...

Az angol élvonal klubjainak tehát még több pénz áll majd a rendelkezésére, ráadásul nem csak a televíziós közvetítések bevétele növekszik. A bajnokság névadó szponzora, a Barclays bank ugyanis szintén új, 2013-tól 16-ig érvényes szerződést kötött a Premier League-gel. A pénzintézet eddig szezononként 27,5 millió fontot fizetett a bajnokságnak, a következő hároméves időszakban viszont évi 40 milliót fog.

Forrás: AFP/Imaginechina
...ám ha edz, a DHL

A cégek is egyre több pénzt fizetnek azért, hogy hirdethessenek a Premier League-ben: míg az előző szezonban a mezszponzoroktól a húsz élvonalbeli klub összesen 117,5 millió fontot kasszírozhatott, addig a következő évadban ez az összeg már eléri a 147 milliót. És ebben még nincsenek benne az olyan megállapodások, mint amilyet a Manchester United kötött: egyrészt évi 20 millió fontot kapnak az Aontól, ám az edzőszerelésükön már a DHL logója látható, amiért évi 10 millió fontot kap a cégtől. A Tottenhamnek külön mezszponzora van a kupameccsekre, a Sunderland pedig frissen kötött szerződést az Invest in Africa nevű alapítvánnyal, amelynek összege az eredményektől függ, és különböző bónuszokkal együtt elérheti az évi 20 millió fontot is.

www.globalsoccerapp.com