Következő mérkőzések
Németország
21:002024. június 14.
Skócia
Magyarország
15:002024. június 15.
Svájc
Vágólapra másolva!
A veterán gamerek még emlékezhetnek a Warcraft III-ra a 2000-es évekből: a Blizzard valós idejű stratégiai játékának harmadik verziója a maga korának és műfajának kiemelkedő alkotása volt. A Warcraft III volt az első Blizzard játék, amit 3D grafikával készítettek, mégse emiatt marad emlékezetes: a moddolhatósága (egyedi játékpályák és szcenáriók tervezése – a szerk.) az, aminek az e-sport iparág felemelkedését és a világ legnépszerűbb e-sport játékát köszönhetjük.

Új műfaj az égen: a MOBA

A legsikeresebb ilyen moddolt pálya a Defense of the Ancients (DotA) volt, melynek népszerűségét mutatja, hogy 2005-ben már a BlizzConon, a Blizzard legnagyobb éves rendezvényén is megjelent a hivatalos versenypályák között. A DotA – amellett, hogy később a Valve megvásárolta a kereskedelmi jogait, a védjegyet, majd önálló játékot fejlesztett belőle – volt az alapja a 2009-ben megjelent League of Legends-nek.

A League of Legends (LoL) műfaját tekintve úgynevezett MOBA, azaz Multiplayer Online Battle Arena. Ennek a műfajnak a lényege, hogy valós időben 5-5 játékos küzd egymás ellen azzal a céllal, hogy megvédjék a saját területüket és lerombolják az ellenfél bázisát. Mind a tíz játékos 1-1 önálló karaktert, „hőst" irányít, akik a játék előrehaladtával fejlődnek, aranyat gyűjtenek, amiből tárgyakat vesznek, hogy ezzel próbálják legyűrni az ellenfelet. Nincs két ugyanolyan mérkőzés: jelenleg több mint 160 karakterből lehet választani, és a játékot fejlesztő Riot Games folyamatosan bővíti a palettát, változtatja a tárgyakat és a hősöket is. A játékon belül az egyes hősöknek különböző szerepük van: vannak lövészek, mágusok, támogatók, tankok. Minden mérkőzés előtt lezajlik a hősválasztási fázis, itt tudják a játékosok kiválasztani, hogy milyen karakterrel és milyen szerepben fognak játszani. Egy meccs kb. 20-40 percig tart, versenymódban pedig a játékosok pontokat kapnak győzelemért, vagy buknak vereség esetén a játék belső ranglétráján. A LoL emiatt hiperkompetitív, hiszen minden nyert meccsel egy kicsit közelebb lehet kerülni a legjobbakhoz. Közülük kerültek ki később az első profi LoL esportolók.

Kis pénz, nagy foci

A LoL máig töretlen népszerűségét elsősorban a free-to-play modellje és viszonylag alacsony gépigénye adja. A játék már a megjelenésétől kezdve ingyenesen játszható teljes funkcionalitásában, a kiadó a pénzt mikrotranzakciókból szerzi: a játékosok már akár 1-2 ezer forintért cserébe RP-t (Riot Point) tudnak venni, az RP-ből pedig egyedi karakterkinézeteket vásárolhatnak maguknak. A jó időzítésnek – hiszen a műfajban nem volt ekkor még konkurencia a piacon -, valamint az üzleti modellnek köszönhetően a játék olyannyira sikeres lett, hogy a Riot Games 2017-ben már átlépte a kétmilliárd dolláros árbevételt. Három évvel a megjelenés után már havonta 32 millióan játszották a játékot, 2022-ben ez a szám már 120 millió fölé kúszott. Manapság 10-11 millió játékos lép be naponta, hogy játsszon egyet.

Egy egész univerzum épült a játék köré

A LoL egy fantáziavilágban, Runeterra univerzumában játszódik, ahol minden egyes karakternek egyedi háttértörténete van. Néhány évvel ezelőtt a fejlesztők elkezdtek túlnyúlni a játék határain, hogy meghódítsák a teljes szórakoztatóipart. Ma már van Emmy díjas animációs sorozatuk (Arcane), díjnyertes zenéjük, társasjátékuk, képregényük, digitális kártyajátékuk, mobiljátékuk. A folyamatos fejlesztéseknek, új játékmódoknak és az új típusú tartalmaknak köszönhetően a League of Legends már közel 15 éve a világ legnépszerűbb játékai között van számontartva.

Az aranytojást tojó tyúk: az e-sport

A szélessávú internet és a technológia fejlődésével lehetővé vált a videójátékok valós idejű streamelése, ennek alapját a 2011-ben elindult Twitch.tv adta, ami ma is az e-sport közvetítések központi platformja. Ráadásul a Twitch is ingyenesen elérhető, így minden összeállt ahhoz, hogy a League of Legends-ből profi e-sport legyen. A siker pedig nem maradt el: a Riot Games nagyon jól ráérzett az e-sport közvetítésekben rejlő potenciálra, és már 2011-ben világbajnokságot csináltak a League of Legends-nek. Ha a helyszínen levő nagyjából 100 ember nem is, az élő online közvetítést követő 1,7 millió ember egyből meggyőzte a fejlesztőket, hogy megtalálták az aranytojást tojó tyúkot.

Globális e-sport ökoszisztéma

Azóta komplett ökoszisztémát fejlesztett a kiadó. A világot régiókra osztották, a négy nagyot (Észak-Amerika, Európa, Dél-Korea, Kína) számos kisebb követte Ausztráliától Dél-Amerikáig. A Riot Games minden egyes régióban önálló e-sport bajnokságokat üzemeltet egész évben, a legjobbak pedig kijutnak a jellemzően szeptember végétől november elejéig tartó világbajnokságra, amelynek a végén megkoronázzák a világ legjobb LoL esport csapatát.

A League of Legends ökoszisztémája forrás: https://twitter.com/RomainBigeard/status/1612844205856133120

Magyar sikerek a LoL e-sportban

Az elmúlt években sikerült hazai és nemzetközi sikereket is felmutatnia Magyarországnak League of Legends-ben. Évek óta fut a Magyar Nemzeti E-sport Bajnokság, ahol a legjobb magyar játékosok mérkőznek meg. Nemzetközi tekintetben Magyarország a balkáni régióhoz tartozik, amit néhány évvel ezelőtt magyar csapat uralt.

Az egyéni sikerek még ennél is fényesebbek: minden idők legeredményesebb magyar e-sportolója egyértelműen Kiss „Vizicsacsi” Tamás, aki a legrangosabb európai bajnokságban versenyzett bő öt éven keresztül, ezalatt pedig nyert nemzetközi versenyt, megválasztották a szezon legjobb játékosának és a legjobb 8 közé jutott a világbajnokságon is 2019-ben, a visszavonulása előtt. Sőt, ő volt az első magyar e-sportoló, akit az Év Sportolója Gálán megválasztottak az év e-sportolójának. Napjainkban új magyar üstökösre kell figyelni: Subicz „bluerzor” Dániel évek óta a legnagyobb külföldi bajnokságokat tapossa, megnyerte már a francia ligát, a spanyol ligát és a második LoL Európa-ligájának számító EU Masterst is, ahol ráadásul a döntő MVP-je lett.

Nézettebb, mint a legtöbb sport

Mára a League of Legends világbajnokság több nézőt vonz a képernyők elé, mint pl. az NBA, vagy a Wimbledoni tenisztorna. 2021-ben a LoL vb döntőjét közel 74 millióan nézték, ez pedig már egyáltalán nincs messze a Super Bowl évenkénti 100-120 millió nézőjétől.

A közvetítések több nyelven, köztük magyar nyelven is elérhetőek, az Esport1 évek óta kizárólagos magyar nyelvű közvetítő partnere a Riot Games-nek, és olyan adások szerepelnek az együttműködésben, mint az LEC, a legnagyobb európai bajnokság, az EMEA Masters, a második számú európai kupasorozat, valamint a Mid-Season Invitational és a

Worlds, két világverseny, ahol nem csak Európa, de a világ legjobb csapata mérkőznek meg egymással. A nemzetközi LoL versenyek ráadásul itthon is kimagasló nézettségnek örvendenek, a 2021-es világbajnoki döntő magyar adása minden idők legnézettebb magyar nyelvű e-sport közvetítése lett. Az Esport1 Twitch csatornáján egész évben élőben lehet majd követni a magyar adásokat, sőt, 2023-ban az Origo az Esport 1-el együttműködve hozza el a legnagyobb nemzetközi League of Legends versenyek élő, magyar nyelvű közvetítését! Tartsatok velünk egész évben!

Mindent egy helyen az Eb-ről