Vágólapra másolva!
Csütörtökön 11 órától rajtol Európa leghosszabb tókerülő vitorlásversenye, az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj. A Balatonfüredről induló versenyen már legalább 25. alkalommal vesz részt Prof . Dr. Gellér László kardiológus, egyetemi tanár, aki az Origo Sportnak beszélt a több mint 100 éves hajójáról, az Ellinore-ról, amellyel a várhatóan erősszeles időjárásban is eredményt érhet el.

- Mióta hajózik és hányadik versenyére készül?
- Ez már a 25. versenyem, ha jól számolom. 18 éves korom óta hajózom, az első hajómat a legelső ösztöndíjaimból vettem édesapám segítségével az orvosi egyetem első éve során. Nagyon megtetszett az egész, az első hajóm egy fa kalóz volt, amit magam kezeltem le minden tavasszal, hogy vitorlázásra alkalmas legyen, így ismerkedtem meg magával a vitorlázással, utána a fahajók iránti elkötelezettségem mentén volt szerencsém egy fa 20-as jollét megvásárolni, amivel először Édesapámmal és a Testvéremmel versenyen kívül vettünk részt a Kékszalagon, és ez az elkötelezettség azóta is töretlen, azóta sem hagytam ki egy Kékszalag versenyt sem.

- Hányan indulnak az idei versenyen, kikből áll a csapata?
- Idén hatan fogunk indulni. A testvérem, Gellér Ágoston a legrégebbi csapattagom, rajta kívül Pálinkás Csaba barátom, aki kitűnő hajóépítő, szintén a fahajók szerelmese, és építője, életben tartója, aki mellesleg többszörös bajnok vitorlázásban, idén szörfversenyző fia, Tamás is velünk tart. A csapatunkban van egy hölgy, Kis-Kapin Karina, aki jelenleg orvostan hallgató a SOTE-n, aki ifjúsági bajnok volt Laser osztályban, valamint Szokodi Ádám barátom is ott lesz a fedélzeten, akit gyerekkora óta ismerek, és akivel szintén évtizedek óta vitorlázunk együtt. Ahogy látható,

ez egy nagyon elkötelezett vitorlázó, baráti, mondhatnám szinte családi csapat.

- Mit kell tudni az Ellinore nevű hajóról, amivel versenyeznek?
- Ez egy nagyon szép történetű hajó, amelyet eredetileg 1922-ben Svédországban építettek: egy Södertälje nevű helyen egy Pettersen nevezetű svéd hajóépítő tervezte és építette meg. A Balatonra körülbelül 20 évvel ezelőtt került, de akkor nem került vízre, hanem felújítási projekt keretében került a Bruckner hajóépítő család műhelyének az udvarára. Én egy hirdetés útján találtam meg ezt a csodás hajót, így lett egy nagy szerelem ebből. Aztán 2015-től 2017-ig egy teljes újjáépítésen, és a Bruckner család hajóépítési tapasztalatait alkalmazva esett át, és 2017-től szinte minden versenyen indulunk vele. Számomra az a fantasztikus és elképesztő benne, hogy ez egy 1922-es tervezés, amikor még nem volt számítógép, ezért

kizárólag a tapasztalat vezette a tervező tollát, a hajó tehát több mint 100 éves, ám ennek ellenére például erős szeles időjárásban rendkívül stabilan, jól megy,

és óriási élmény, ahogy lépést tud tartani (sőt!) a hasonló méretű leggyorsabb és legmodernebb egytestű hajókkal. Ellinore ilymódon azt is magától értetődően reprezentálja, hogy ezek a régi tervezésű hajók nem inferiorak a modern hajókal szemben, természetesen hozzátéve, hogy a modern hajóépítő technikák, amelyeket a Bruckner műhely - de említhetém akár az összes magyar fahajó építő manufaktúrát - egyértelműen pozitívan járulnak hozzá az újjáépített hajók teljesítményéhez.

Dr. Gellér László idén is indul a Kékszalagon Forrás: Böröcz Berta

- Mit vár az idei Kékszalag vitorlásversenytől?
- Majdnem biztos, hogy valamelyik katamarán fog nyerni, de ebben a nagy szeles versenyben az egytestű hajók sem teljesen esélytelenek, gondolok itt a 75-ös cirkálókra, amelyek közül a Nemere II tartotta sokáig az abszolút rekordot. Őket abszolútban a mi hajónk nyilván nem tudja megverni, mindazonáltal az Összevont cirkáló osztály összes klasszikus hajója a maga nemében egy iparművészeti remek, és én

A versenyre természetesen nagyon készültünk, mindent bele fogunk adni, ahogy az összes hajó kormányosa és legénysége az osztályunkban, de bármely más osztályban vagy azon kívül is. Tapasztalt csapattal megyünk, és bár a Kékszalag kétségkívül a magyar vitorlázás ünnepe, de nemcsak ezt ünnepelni jöttünk, ahogy a klasszikus osztályok egyik egysége sem, hanem jól szerepelni, mindent beleadni, és kihangsúlyoznám, hogy mindezt az elegancia, valamint az ezeket a hajókat korábban kormányzó, megvitorlázó elődeink hagyományait, figyelembe véve, ezzel tisztelegve az emlékük előtt.

- Ha már a nagy szelet említette, a csütörtöki rajtot a várhatóan kedvezőtlen időjárás miatt két órával elhalasztották, így 9 óra helyett 11 órakor kezdődik a verseny. Önök számára a szeles időjárás viszont éppenhogy kedvező lehet, igaz?
- Nekünk nagyon kedvező lehet a nagy szél, hiszen az Ellinore ilyen körülmények között rendkívül jó teljesítményt nyújt. Ha ezt jól tudjuk megvitorlázni, akkor az összevont cirkálóosztályon belül is szinte bármilyen eredmény összejöhet, de tudni kell, hogy mivel nagyon különböző hajókról van szó, egy speciális előnyszámítási rendszer alapján az abszolút eredményeket korrigálják, az osztályban a végleges eredmények ennek alapján kerülnek kiszámításra. Az előrejelzések szerint reggelre várnak talán még nagyobb szelet, és mivel nincs elegendő kikötési lehetőség a távolabbról érkező hajóknak, biztonsági okokból azt tartották szem előtt, hogy ezek a hajók akár reggel indulva is odaérjenek a rajtra, ami teljesen érthető gondolat. Mi abszolút bizakodóak vagyunk. Ha nagy szél marad, az nekünk jó lesz.