Vágólapra másolva!
Pontosan egy évvel a Giro d'Italia 2022-es, budapesti nagy rajtja után Olaszországban elkezdődött a Giro 2023-as kiadása. Ma már kopnak az emlékek, de egy évvel ezelőtt hihetetlen, addig sosem látott, rózsaszín lázban égett az ország. A Giro ezúttal nevéhez hűen Olaszországból indult, és megnéztük az idei Grande Partenzát, amit kicsit a magyar rajthoz is mértünk, persze több okból sem lehet tökéletesen összehasonlítani a két eseményt. Jöjjön egy kis élménybeszámoló a 2023-as Giro nagy rajtjáról, az első három szakaszról.

Budapest után Pescara és Abruzzo

A Giro d'Italia és alapvetően minden nagy, háromhetes országúti kerékpárverseny (a Tour de France és a Vuelta esik még ebbe a kategóriába) megszervezése és megrendezése óriási feladat. Az esetleges külföldi rajt és a helyszínek megválasztása során rengeteg szempontot kell figyelembe venni. A megfelelő sportszakmai döntések – elegendő hegyi és sík szakasz, időfutamok, széles és hosszú célegyenesek – mellett megannyi más szempontot is figyelembe kell venni. Az esetleges külföldi rajt minden esetben a sportág és az adott verseny népszerűsítését szolgálja, így lehet a legtöbb új rajongót megnyerni és óriásit dob egy ilyen rendezés a sportág népszerűségén a rendező országban. Ebbe a kategóriába esett tavaly Budapest és Magyarország és túlzás nélkül állítható, hogy a magyarok remekül vizsgáztak.

A másik szempont a szervező ország aspektusából az a turizmus. A Giro d'Italia és a többi nagy verseny szervezői is pontosan tudják, hogy a mai technikával és a közvetítés hihetetlenül magas színvonalával olyan emberekhez is eljutnak a gyönyörű képsorok, akiket amúgy a kerékpár sport annyira nem érdekel, de a szép tájak annál inkább. A Giro, ha már nem viszi külföldre a rajtot, vagy egy nagyvárosba szervezi azt, ahol nem kell akkora hírverést csapni, mert a márkanév eladja saját magát, vagy próbál olyan helyszínt keresni, amire ráfér a népszerűsítés. Ez utóbbi történt idén is, ugyanis

a verseny 106. kiírásában mindössze második alkalommal lett Abruzzo megye a rajt helyszíne.

Illúzióink ne legyenek, nyilván óriási lobbitevékenység is zajlik a háttérben egy-egy rajthelyszín kijelölése előtt a régiók, városok, országok között.

Abruzzo Olaszország déli részén található, az Adria partszakaszának nagyjából közepén, és annak ellenére nem igazán népszerű hely a turisták körében, hogy semmivel sem rendelkezik rosszabb adottságokkal, mint mondjuk a sokkal ismertebb Rimini vagy Bari térsége. Abruzzo Olaszország egyik legérintetlenebb része, amelynek van szép tengerpartja, de májusban is vannak hófödte csúcsai. Nem túlzás azt állítani, hogy itt egyszerre lehet egy viszonylag kis területen is négy különböző évszakkal találkozni. Abruzzo legnagyobb városa Pescara, ami talán a focit szeretőknek lehet ismerős, de míg régen többször előkerült a neve a totószelvényeken, a 120 ezres város csapata ma az olasz harmadosztályból próbál feljutni, ebben pedig nem kisebb név próbál segédkezni, mint a legendás cseh származású edző, Zdenek Zeman, aki korábban már az élvonalba vitte a kikötőváros csapatát.

A korábi Tour-győztes Geraint Thomas a pescarai bemutatón Forrás: AFP/Luca Bettini

A csapatbemutatót csütörtökön tartották Pescarában, ahová a rendezők nagyjából 6000 embert vártak, de ennek valószínűleg csak a töredéke érkezett, egy évvel korábban ehhez képest a Hősök terén sokkal komolyabb tömeg és hangulat is volt. A mediterrán életfelfogást ismerve nem volt túl meglepő, hogy a műsor csak este fél kilenckor kezdődött, így a java már sötétben zajlott. A mezőnyben érthetően sokkal több olasz volt, mint tavaly magyar, mégis sokkal hangulatosabb volt a budapesti bemutató, ami parádés hátteret is kapott a Hősök tere díszletének köszönhetően. Az más kérdés, hogy a legtöbb olasz várossal ellentétben Pescara nem büszkélkedhet sok ókori vagy több száz évvel ezelőtti műemlékkel, mert a II. világháborúban a kikötője miatt alaposan lebombázták a várost a szövetségesek. Ennek ellenére Pescara is megér egy látogatást, nagyon sok szép villaépülete van, hangulatos hídjai és persze rengeteg étterme és kávézója.

Három szakasz, három helyett egy magyarral

A 2023-as nagy rajt is három szakaszból állt, méghozzá a magyarhoz hasonlóakból. Itt is volt egy időfutam, illetve két hosszabb etap, ami a sprintereknek kedvezett. A Budapest-Visegrád szakasz után napra pontosan egy évvel már csak Fetter Erik állt rajthoz a magyarok közül. Ezúttal Valter Attila (Jumbo-Visma) és Peák Barnabás (Dimension Data) sem lehetett itt, bár egy darabig azt hittük, előbb-utóbb a korábbi rózsaszín trikós Valter Attila is befut majd, hiszen annyian dőltek ki betegség, illetve baleset miatt a Jumbóból, hogy lassan már őt is láttuk tekerni lelki szemeink előtt az olasz tengerparton, de erre most végül nem került sor.

Május 6-án ezúttal nem a visegrádi befutóra igyekeztek fel minél hamarabb a versenyzők, hanem egy időfutammal indítottak, aminek a nagy része a Costa dei Trabocchin futó kerékpárúton haladt. A helyiek szerint a Pescaratól délre eső tengerparti térség évtizedekig amolyan téli álmát aludta, egészen addig, amíg 2020-ban át nem adták a 40 kilométernél is hosszabb teljesen új kerékpárutat, a Velo Verdét, amely a zöld színéről kapta a nevét és egy több száz kilométeres úthálózatba kapcsolódott bele. A jelenlegi kerékpárút egy részén régen vasútvonal futott, ami így elfoglalta a tengerpart egy részét, de most ezzel a zöld sávval a látvány a világ bármely részén megállná a helyét. A turisták az elmúlt években kezdtékk „felkapni" a helyet és nem csak a bringaút miatt.

Fetter Erik a magyar bajnoki trikóban az első időfutamon Forrás:twitter.com/EoloKometaTeam

Az időfutam útvonala Fossacesia és Ortona között haladt, nagyjából 20 kilométer hosszan. A zöld út mellett a hely páratlan szépségét a part névadói, a traboccók adják, amik fából készült, a tengerben cölöpökön álló kis épületek. Ezeket látszólag a szentlélek tartja össze, de nem így van, gondosan megépített, ellenálló szerkezetekről van szó, amelyeket halászatra használtak. Az építményről merítették a vízbe a hálókat. A traboccók többsége ma már nem üzemel, pontosabban nem úgy, ahogy arra tervezték. Van, amelyik csak kilátó, de a többségében jól menő étterem vagy bár üzemel. A traboccók óriási turistalátványossággá váltak, ezek az építmények lettek a Giro első szakaszainak jelképei, innen jelentkeztek be a legnagyobb tévétársaságok és az egész világ megismerhette ezeket és vélhetően még több turista érkezik majd a régióba.

Az első szakasz külön szépségét az adta, hogy a verseny előtti egy-két napban nagyon sokan kipróbálhatták magukat. Sokan letekerték az első szakaszt, ami ugyan csak huszon pár kilométer volt, de volt benne emelkedő, éles kanyar, kockakő is, de mégsem volt igazán megerőltető - persze a versenytempó egészen más kategóriát jelent itt is.

Egy a sok trabocco közül Forrás: NurPhoto via AFP/Federica Roselli/NurPhoto/Federica Roselli

Szerencséje volt a mezőnynek, mert a napokig tartó eső és szél sem zavarta, gyönyörű időben tekertek a bringások, így tökéletes képek készülhettek, amelyek biztosan eladják majd a környéket. És hogy milyen volt a hangulat? Inkább amolyan fieszta volt ez, a tengerparti részen a bárokból figyelték az emberek a versenyzőket, nem is lehetett túl közel menni, mert a bringautat körbekordonozták, hiszen autók, motorok is mentek rajta. Az aszfaltos részeken sem volt akkora tömeg, mint Budapesten, de ez a települések adottságaiból is fakad. Az biztos, hogy az olaszok valamiért nem szurkoltak olyan vadul, mint a magyarok, a vérnyomásuk inkább csak a legnagyobb sztároknál emelkedett meg egy kicsit, amikor Primoz Roglic vagy a szakaszt 43 másodperces előnnyel megnyerő belga világbajnok Remco Evenepoel vagy éppen a hazai időfutamvilágbajnok Filippo Ganna tekert el előttük.

„Nagyon nehéz összehasonlítani a kettőt, tavaly a magyarok eléggé maradandót alkottak, ezt nehéz lesz megugrani bárhol a világon, bármelyik nemzetnek vagy bármelyik versenynek.

Természetesen ez is a Giro, ez az igazi Giro, mert nem indulhat mindig Magyarországról és Budapestről, de természetesen itt is nagyon élvezem a versenyt" – mondta Fetter Erik Vastóban, a harmadik szakasz rajtja előtt és azt is hozzátette, hogy szerinte a legnagyobb sztárok sem csak udvariaskodtak tavaly, amikor el voltak ájulva a magyar szakaszok után.

Festői képek készülhettek az első szakaszon - itt Remco Evenepoel, a későbbi szakaszgyőztes halad Forrás: AFP/Luca Bettini

„Szerintem tényleg így gondolták, mert tényleg, ami az első szakasz rajtjánál történt a Budapestről kivezető tíz kilométeren, vagy az időfutamon, ami a Ponty utcában történt, az valami hihetetlen volt. Szerintem olyan nem lesz még egyszer. A hangulat, a tömeg, a szurkolás, ami a Budai várban felfele volt, a versenyzők közül sem sokan éltek át olyat."

„Természetesen mindig óriási motiváció felvenni a bajnoki mezt az időfutamon, akkor mindig extrán szeretne teljesíteni az ember, mert súllyal jár, hogy egy ország színeit viselem magamon. Szerettem volna jól helyt állni, mindent kiadni magamból. Nem volt életem napja és teljesítménye, ennek ellenére úgy érzem, tisztességesen helytálltam" – mondta az első szakasz kapcsán.

A második szakasz Pescaratól északra indult, átment a nagyvároson, majd egy kisebb kitérővel visszament a tengerpartra és a bringaút mellett haladt, de ezúttal észak helyett dél felé, és már az autóúton. Mi a kis dimbes-dombos kitérőn Chietiben vártuk a mezőnyt, ami elsőre ijesztően kihalt volt. Ha nem tudtuk volna biztosan, hogy pár óra múlva itt elhalad a Giro mezőnye, akkor azt is hihettük volna, hogy eltévedtünk. Olaszország ezen részén szigorúan tartják a szieszta intézményét, ráadásul vasárnap is volt. Az utcák úgy néztek ki, min a covid ideje alatt, szinte éttermet vagy kávézót is alig lehetett találni, ami nyitva van.

Mire megérkezett a mezőny, azért kijöttek az emberek a házakból, kiálltak az erkélyekre, integettek, tapsoltak, de azért nem úgy viselkedtek, mint ahogy mondjuk az olaszok a focimeccseken szoktak, csak amolyan visszafogottan, elegánsan üdvözölték a mezőnyt. Ez egy olyan szakasz volt, hogy kocsiba pattanva az autópályán a mezőny elé sikerült kerülni és másodszor is láttuk a bringásokat, már a tengerparton, ahol viszont moccanni sem lehetett már, mert mindenki kíváncsi volt a sztárokra.

Vastóban óriási népünnepély volt a harmadik szakasz rajtja Forrás: NurPhoto via AFP/Lorenzo Di Cola/NurPhoto/Lorenzo Di Cola

A Girót óriási tisztelet övezi, bármerre halad. A városoknak óriási megtiszteltetés felkerülni a térképre, elindítani, fogadni vagy éppen vendégül látni a mezőnyt. A városok és a lakók szinte versenyeznek egymással, ki tudja a legszebben feldíszíteni a házakat, bármilyen rózsaszín dekorációt kitalálni, amit talán csak egy pillanatra látnak a versenyzők, de a lakók napokig készülnek vele. Ahol kell, még aszfaltoznak, takarítanak, körforgalmat díszítenek, zászlókat aggatnak, de ez így van rendjén.

Ha a Forma-1-et száguldó cirkusznak nevezzük, akkor ezt a mezőnyt is lehet annak hívni. Rengeteg ember munkája kell ahhoz, hogy minden flottul menjen. Versenyzők, segítők, csapattagok, szerelők, motorosok, operatőrök, felsorolni is lehetetlen, mennyi ember összehangolt munkájára van szükség. Az útlezárásokban minden sarkon áll valaki, mutatják az utat, kísérik a mezőnyt. És itt nem csak a versenyzők száguldanak, hanem a karaván végét jelző kocsi után egy perccel máris pakolnak a munkások, nyitják az utakat, hogy egy másik helyen későb újra kezdjék a munkát és így megy ez 21 szakaszon keresztül.

Fetter Erik Vastóban elmondta, ahogy tavaly, idén is a szökésekre koncentrál, ki is nézett pár szakaszt, ami kedvezhet neki, aminek trükkös a befejezése. A mezőny egyébként visszatér még Abruzzóba, ugyanis a hetedik szakaszon a cél a 2000 méternél is magasabban fekvő hegyi síkságon, a Campo Imperatorén lesz. Ha lesz, ugyanis az előző heti nagy esőzés ott még havazást jelentett, és az utakat a hírek szerint már lekotorták, de a következő napokban újabb csapadék várható, így lehet, módosítani kell az útvonalon.

A tengerpartról is látszódott, hogy a hegyekben még gondok lehetnek Forrás: Belga via AFP/Jasper Jacobs

Fetter Erik azt is elmondta, hogy a pescarai csapatbemutatón, valamint az időfutamon és a második szakaszon is találkozott magyar szurkolókkal. Ebben biztosan szerepe van a tavalyi, magyar rajtnak is, és annak, hogy sokan a testközelből átélt élmények miatt megszerették ezt a sportágat. És aki teheti, annak csak ajánlani tudjuk, hogy nézzen meg egy észak-olaszországi szakaszt, lehetőség szerint egy hegyi szakaszt és ámuljon azon, hogy milyen hangulatban, milyen magasságokban tekernek ezek a sportolók.