Vágólapra másolva!
A World Electronic Sports Games az a versenysorozat, amit a legkönnyebben az esportok olimpiájaként írhatunk le, hiszen ezen a versenyen nem különféle nemzetközi szervezetek játékosai mérettetnek meg egymással, hanem régiók és nemzetek küzdenek a győzelemért.

Elektronikus olimpia

A World Electronic Sports Games, avagy röviden WESG egy 2016-ban indult versenysorozat, székhelye Sanghaj, Kína. A verseny egy 150 millió jüan értékű torna, melyen az Olimpiai játékokhoz hasonlóan nemzeti csapatok állhatnak rajthoz. Mivel az esportok a legtöbb országban még nincsenek elismerve hivatalos sportként, ezért a versenyző felek nem az általuk képviselt ország állama által támogatott nemzeti csapatként, vagy egyéni sportolóként indulnak. A szervezők csupán annyit kérnek a játékosoktól, hogy rendelkezzenek egy személyi igazolvánnyal, ami bizonyítja az állampolgárságukat, ezzel hitelesítve a regisztrációs kérelmüket. Kettős állampolgárság esetén az egyént választás elé állítják, mivel csupán egyetlen országot képviselhet az adott szezonban. A regisztráció lezártával az adatok nem módosíthatók, így a selejtezők alatt a versenyzők nem válthatnak országot a jobb helyezés elérésének reményében.

A bajnokságon olyan szponzorált csapatok is részt vehetnek, akik profi szintén űzik az esportot, ám fontos, hogy a játékosok mind ugyanabból az országból származzanak. Például a Team EnVyUs teljesíti a fentebb említett feltételeket, hiszen játékosaik egytől egyig mind franciák. Amatőr játékosok szintén szabadon nevezhetnek a WESG-re, amit a szervezők nem csak az 5.5 millió dolláros nyeremény alappal igyekeznek ösztönözni, de a nevezések sincsenek felső határhoz kötve, tehát bármennyien regisztrálhatnak a selejtezőkre.

A kvalifikáció régiónként zajlik, ha pedig szükséges a régiókon belül kisebb részekre bontják a kérdéses kontinenst, hogy egyenlő esélyeket biztosítsanak mindenki számára. Példának okáért Európa 15 szekcióból tevődik össze. Egyes lokációk több országot is felölnek, lásd: a Benelux államok egy közös szekcióba tartoznak, míg az olyan magas lélekszámmal bíró nemzetek, illetve ahol kimagaslóan nagy a játékos kultúra, önálló régiókat képeznek. Az utóbbi országok közé tartozik Svédország, Lengyelország vagy Oroszország. A kisebb regionális selejtezők egy nagy kvalifikációval érnek véget, ahol 20 résztvevő között dől el, hogy versenyszámonként kik jutnak a 12-es döntőbe.

A World Electronic Sports Games versnyeken régiók és nemzetek küzdenek a győzelemért Forrás: AFP/Alain Jocard

Kavalkád

A WESG tipikusan az a rendezvény, amibe a szervezők és a szponzorok tonnaszám pumpálják a pénzt, viszont nincs kellőképpen átgondolva annak lebonyolítása. Ha profi versenyszervezésről beszélünk a 150 millió jüan (átszámítva közel 6 milliárd forint) költségvetésű bajnokság számos amatőr hibát vétve hasal el.

Ha csak egy pillantást vetünk a szabályzatra, feltűnik pár olyan pont, ami szemöldökráncolásra ad okot. Mivel az esport esetében videójátékokról beszélünk, amelyek emberek alkotta kódsorokból tevődnek össze, megesik, hogy beleütközünk pár hibába (bug). Az estleges bakik adta lehetőségeket kihasználva a játékosok előnyre tehetnek szert, ezt pedig a legkevésbé sem nevezhetjük tiszta játéknak. A WESG szabályzata külön kitér a kódbéli hibák segítésével szerzett győzelemre. „Abban az esetben, ha egy atléta egy bugnak köszönhetően véletlenül nyer, az illető nyomatékos figyelmeztetést kap, valamint a mérkőzést meg kell ismételni." Tehát ha egy játékos önhibáján kívül akad bele egy hibába, ami a saját győzelmét segíti elő, akkor azt a szabályzat alapján ő tehető felelőssé a történtekért. Akik a nyerés érdekében szándékosan folyamodnak bugokhoz, külön vannak megszólítva. Az ő esetükben az utasítás az, hogy az ilyen incidenseket csalásként kell kezelni, aminek büntetése azonnali diszkvalifikáció.

Már első ízben feltűnhet, hogy az atlétákat a rendszer olyasmiért is felelősségre vonja, ami felett nincs hatalmuk, ám mégsem ez jelenti a legnagyobb gondot. Kínai szervezésű rendezvényeken számos alkalommal akadtak problémák a hasonlóan szubjektíven értelmezhető szabályok végett, éppen ezért nem meglepő, hogy a kérdéses esetek elbírálásakor a döntések túlnyomó része enyhén szólva kétségbevonható. Minden a bírák részrehajlásán múlik.

Egy norvég esport játékos a World Electronic Sports Games európai döntőjében Forrás: AFP/Josep Lago

A kutya éve

Révén ázsiai bajnokságról beszélünk, a szervezők a saját kalendáriumukhoz igazodva a 2017-es szezont 2018 márciusában zárják le egy teljes héten át tartó helyszíni döntő keretében. Erre Hajkouban kerül sor március 13 és 18 között. Idén kis híján Magyarország képviseltette volna magát a Counter-Strike: Global Offensive versenyszámban, azonban a GAMEAGENTS csapata a selejtezők utolsó körében sajnálatos módon elvérzett. Valószínűleg ők jártak jobban, hiszen a napokban őrületes botrány kerekedett a verseny körül.

A WESG szervezői gárdája a több mint 500 főből álló vendégsereget egyetlen hotelben szerette volna elszállásolni. Meg is történt a foglalás, ám a hotel az utolsó utáni pillanatban közölte a szervezőkkel, hogy nincs kapacitásuk ennyi személy elhelyezésére, ezért új szállás után kellett nézniük. A választásuk egy olyan szállodára esett, ahol olyan áldatlan állapotok uralkodnak, hogy az interneten azonnal híre ment a kellemetlen szituációnak. A hotel falai penészesek, mállanak, a csapból folyó víz barnás színben pompázik, a melegvíz kiváltságként irható fel, hiszen a napnak csak bizonyos szakaszaiban van lehetőség megmártózni benne, az étterem pedig patkányok tanyájaként szolgál.
A rendezvényen versenyző játékosok, valamint a közvetítésben segédkező szakértők, és kommentátorok egy emberként sírtak fel az áldatlan állapotokat tapasztalva. Többen képeket, videókat osztottak meg, hogy bemutassák a pótlásként szolgáló szállodát, és annak minden hibáját. A WESG Twitteren kért elnézést az összes érintettől, és azzal a kifogással takaróztak, hogy ottlétükkor semmilyen látványos hibával nem találkoztak. Pár nappal később mindenkit átszállítottak több különböző hotelbe, hogy biztosan legyen elég férőhely az összes vendég számára.

Mindazok, akik egyedül a közvetítést kísérik figyelemmel semmit nem tapasztaltak a tornát megelőző botrányból. Ha viszont kizárólag a streamet nézzük, egy tisztességes iparosmunka képe fogad bennünket. A színpad látványos, a csapatok és egyéni sportolók pedig hellyel-közzel kiemelkedő teljesítményt nyújtanak.