Vágólapra másolva!
Az egyik legismertebb és legnagyobb könyvvizsgáló cég, a Deloitte minden évben nyilvánosságra hozza listáját az európai sztárklubok bevételéről, részletesen elemzi pénzügyi tevékenységüket. A két spanyol óriásklub, a Real Madrid és a Barcelona kiemelkedik a mezőnyből, de egy szempontból a Bayern München a legjobb: az üzleti bevételeket tekintve a bajorok mindenkit felülmúlnak.

Bevételeit tekintve a Real Madrid áll a futballvilág csúcsán: a Deloitte a 2004-2005-ös idényben készítette el először pénzügyi ranglistáját a legnagyobb klubokról, azóza a madridi egyesület minden egyes szezonban első lett. Az első hat helyezett kiléte immár három éve változatlan: a Realt az FC Barcelona, a Manchester United, a Bayern München, az Arsenal majd a Chelsea követi.

A bajorok tehát az élmezőnyhöz tartoznak, ami elsősorban a klub kiváló pénzügyi vezetőségének köszönhető. Ha ugyanis csak az üzleti bevételeket nézzük, akkor a Bayern mindenkinél jobb, megelőzi az összbevételt tekintve előtte álló klubokat.

A bajorok jól üzletelnek

A Deloitte a bevételnél a játékoseladásból származó összeget nem veszi figyelembe, ami érthető - ez jelenti ugyanis a legnagyobb változót a nemzetközi labdarúgásban, egy adott egyesületnél a pénzügyi tervezésben ezzel lehet a legkevésbé számolni. A pénzügyi tanácsadó és könyvvizsgáló cég az egyéb befolyó összegeket három csoportra osztotta: megkülönböztet meccsnapi bevételt (aminek legjelentősebb része a jegybevétel), a televíziós közvetítésekből befolyó díjat, illetve az úgynevezett üzleti bevételt.

Utóbbi kategóriába tartoznak a különböző szponzori szerződések, illetve az ajándéktárgyakból származó bevételek. A Bayern az első kettő kategóriában jelentősen elmarad spanyol és angol riválisaitól, a harmadikban azonban a második Real Madridra is 20 millió eurót ver.

A legnagyobb bevétellel rendelkező klubok:

Real Madrid438,6129,1158,7150,8
FC Barcelona398,197,8178,1122,2
Manchester United349,8122,4128,099,4
Bayern München323,066,783,4172,9
Arsenal274,1114,7105,753,7
Chelsea255,982,1105,068,8
AC Milan235,831,3141,163,4
Liverpool225,352,497,175,8
Internazionale224,838,6137,948,3
Juventus205,016,9132,555,6


A klub neve után az összes, majd a meccsnapi, a közvetítésekből befolyó, illetve az üzleti bevétel összege olvasható millió euróban.

A mezszponzor sokat fizet

Különösen nagy a kontraszt az olaszokkal szemben: a Bayern az előző idényben a Bajnokok Ligája döntőjében kikapott az Intertől, de pénzügyi szempontból sokkal jobban áll a milánóiaknál. A 2009-2010-es szezonban az Internek a szponzoroktól, illetve az ajándéktárgyak eladásából 48 millió euró bevétele volt, a Bayern viszont ennek a háromszorosát produkálta.

A klub a minden más egyesületnél magasabb üzleti bevételt a rendkívül előnyös szponzori szerződéseknek köszönheti, ráadásul nem csak egy jelentős támogatóval rendelkezik. Az első számú szponzor a Deutsche Telekom, amelynek neve a mezen is szerepel.

A német hírközlési cég ezért szezononként minimum 22,5 millió eurót fizet, ám az eredményektől függően ez az összeg akár 30 millióra is felkúszhat, márpedig a Bayern az előző idényben rendkívül sikeresen szerepelt, megnyerte a bajnokságot és a német kupát is, a BL-ben pedig döntőt játszott.

De az Audi és az Adidas is rendesen tejel: előbbi évi tízmillió, utóbbi évi 4,5 millió euróval száll be a költségvetésbe.

Ázsiában is jelen vannak

A bajorok ezen kívül maximálisan kihasználják, hogy Európa legerősebb gazdaságával rendelkező ország legnépszerűbb csapatának számítanak. A különböző ajándéktárgyak eladásából évi 38,9 millió eurós a bevétel, ráadásul mindez nem csak Németországból származik: az együttesnek kifejezetten sok rajongója van Ázsiában is.

A folyamat még 2002-ben kezdődött, amikor is a német válogatott ezüstérmes lett a Koreai Köztársaságban és Japánban rendezett vébén, és a müncheni kapus, Oliver Kahn nagy népszerűségre tett szert.

A münchenieknek ázsiai játékosaik is voltak: az iráni Ali Daei az 1998-99-es idényben, honfitársa, Ali Karimi pedig 2005 és 2007 között futballozott náluk.

A klub honlapja japán nyelven is elérhető, a Bayern nemrégiben együttműködési szerződést kötött a legnagyobb példányszámú japán napilappal, a Jomiuri Simbunnal, a csapat pedig több nyári felkészülési mérkőzést is játszott az országban.

www.global-soccer.eu