Az idei F1-es autókkal is borzasztó nehéz követni a másikat

Forma-1, Lando Norris, McLaren, Sebastian Vettel, Ferrari, Barcelona teszt
Sebastian Vettel and the Ferrari SF 1000 and Lando Norris and the McLaren MCL 35 during the day 5 of the formula 1 testing, on 27 February 2020, in Barcelona, Spain. (Photo by Joan Valls/Urbanandsport/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Könnyen lehet, hogy a tavalyinál is nehezebb lesz szoros versenyeket produkálni a Forma-1-ben, miután Lando Norris elmesélte, hogy az idei autókkal is milyen szörnyen nehéz közel maradni az elöl haladóhoz.

Nagy valószínűség szerint minden idők leggyorsabb Forma-1-es szezonja lesz az idei, a változatlan szabályok mellett a legtöbb csapat már a teszteken bizonyította, hogy sikerült előrelépnie a tavalyi idényhez képest, ami a köridőkben is meg fog mutatkozni. Noha a barcelonai körrekordtól Valtteri Bottas 1:15.7-es ideje 3 tizeddel elmaradt, a májusi Spanyol Nagydíjon minden bizonnyal meg fog dőlni a csúcs.

Igen ám, de a gyorsulásnak egy nagy hátulütője is van: még nehezebb lesz követni az elöl haladót, a szoros és kiélezett csaták esélye így vélhetően a tavalyinál is alacsonyabb lesz. Legalábbis Lando Norris nyilatkozata alapján, a McLaren pilótája ugyanis ledöbbent, hogy milyen sok leszorítóerőt veszített, amikor a közelébe került egy másik autónak. 2021 nem jöhet elég korán.

Norris nem repesett az örömtől, amikor megtapasztalta, milyen követni valakit egy 2020-as F1-es autóval Forrás: NurPhoto via Getty Images/Urbanandsport/

Az F1-es csapatok általában kizárólag a saját feladataik elvégzésére koncentrálnak egy teszten, és a saját autójukat igyekeznek kiismerni, amihez üres pályára van szükségük. Olykor azonban elkerülhetetlen, hogy összetalálkozzanak egy-egy riválissal a körözés közben, sőt, néha szándékosan "autóztatják" pilótájukat egy rivális mögött, hogy megnézzék, miként viselkedik a kocsi turbulens levegőben.

Lando Norris is került hasonló helyzetbe a barcelonai gyakorlás során, és amit tapasztalt, nem valami szívderítő a közelgő szezonra nézve.

„Nem hiszem, hogy bármikor is követtem volna valakit fél körnél tovább. Az egyetlen dolog, amit tanultam, hogy továbbra is milyen sok leszorítóerőt veszítünk a Forma-1-ben, amikor három-négy másodpercen belülre kerülünk az előttünk haladóhoz" – nyilatkozta a Racefansnek.

A jelenlegi autók nagyjából az általuk generált leszorítóerőnek a felét veszítik el akkor, amikor egy autónyi távolságba kerülnek az előttük haladóhoz képest.

A gyors kanyarokban akkor is megérezni a turbulenciát, ha alig látszik az elöl haladó autó Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Noha pontos adatokat nem ismerünk, könnyen lehet, hogy a leszorítóerő-veszteség nőtt tavalyhoz képest, hiszen minél nagyobb a kanyartempó, annál nehezebb szorosan a másik mögött maradni. Norris már úgy is megérezte, hogy valaki van előtte a pályán, hogy alig látta az illetőt.

Nem túl szép dolog ismét ráébredni erre, hiszen az ember mindig szoros versenyzést szeretne, de amint bárki mögé érek, az autót borzasztó lesz vezetni."

Remélhetőleg minderre megoldást nyújtanak majd a 2021-es szabályok, amelyek a várakozások szerint az 50%-os leszorítóerő-veszteséget 15%-osra csökkentik egy autónyi távolságból, ha pedig már három autónyi hely lesz üldöző és üldözött között, előbbinek csak a leszorítóerő 5%-át kell nélkülöznie.