HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 22: Daniel Ricciardo of Australia driving the (3) Aston Martin Red Bull Racing RB14 TAG Heuer on track during the Formula One Grand Prix of Germany at Hockenheimring on July 22, 2018 in Hockenheim, Germany. (Photo by Dan Istitene/Getty Images) // Getty Images / Red Bull Content Pool // AP-1WBVSP6QH1W11 // Usage for editorial use only // Please go to www.redbullcontentpool.com for further information. //
Vágólapra másolva!
Hónapokkal a verseny előtt kezdenek dolgozni a csapatok a versenystratégián, de még menet közben is állítanak rajta, ha kell. A Red Bull stratégája beszélt a munkájáról.
Minden F1-es futam visszatérő eleme a stratégia, amit az istállók egy adott autóval próbálnak követni annak érdekében, hogy a rajt és a célbaérés között a lehető legkevesebb idő teljen el. Az autó és a pilóta adottságai mellett a gumik viselkedése és annak kiismerése, a forgalom és váratlan versenyszituációk is befolyásolhatják a helyzetet, akár esélytelenebb versenyzők javára is.
„Az egész már elég sokkal a versenyhétvége előtt elkezdődik. A tengerentúli versenyek esetében majd’ három hónappal (az európaiaknál kettővel) korábban el kell döntenünk, milyen gumikat viszünk a versenyre és melyik keverékből hány szettet rendelünk – nyilatkozta Hannah Schmitz, a Red Bull szenior versenystratégája.
„Már ekkor azon gondolkodunk, hogy mi lehet a stratégia a versenyen, szimulációkat futtatunk és különböző forgatókönyvek ezreit vizsgáljuk, hogy kiderítsük, mi lehet a helyes stratégia.” A munka sokáig csak a háttérben zajlik, de folytatódik a hétvége szempontjából elhanyagolhatatlan szabadedzések során is.
A versenyhétvége előtti héten egy előzetes riportot küldünk a versenymérnököknek és mindenkinek, akinek beleszólása van a hétvégi stratégiába.”
„Ekkor már több információval rendelkezünk a többi versenyen a gumikról begyűjtött adatok alapján és folyamatosan modelleket futtatunk, hogy jobb összképet alakítsunk ki. Ezzel az első szabadedzés előtt végzünk, a tréningeken bizonyos célokat akarunk elérni, leginkább a gumik terén. Ezekkel frissítjük a szimulációt és finomítjuk az összképet.”
A helyzet az időmérő után fordul igazán komolyra, mivel Schmitz szerint „ez az első pillanat, amikor már néhány dolog adott. Tudjuk, hol állunk a rajtrácson, hol lesznek a versenytársaink és milyen gumikat használ az első 10 helyezett. A szombat mindenképpen a legforgalmasabb időszak, mert a szimulációinkat már sokkal részletesebben lefuttathatjuk.”
Különböző eshetőségekre is felkészülünk, amik felmerülhetnek a verseny során, majd vasárnap reggel mindenkit tájékoztatunk a tervekről. Elmondjuk az embereknek, hogy mi írhatja át a terveinket vagy mi változtathat a helyzeten. Nem akarunk meglepetésekkel szembesülni.”
A csapatoknak általában kész forgatókönyveik vannak bizonyos esetekre, de mindenre nem készülhetnek fel. Schmitz a baleseteket és a váratlan visszaeséseket emelte ki, valamint azt, ha valakit nem tudnak olyan gyorsan megelőzni, ahogy arra számítanak.
„Ha csak azt találnánk ki, hogy az X. és az Y. körben állunk ki kereket cserélni, sohasem nyernénk versenyt. Késznek kell lennünk az alkalmazkodásra, nagyon gyorsan” – mondta Schmitz, és rámutatott, nagy tétje van a munkájuknak.
„Fontos, hogy jól csináljuk. A verseny közben mindig dolgozik az adrenalin és utána az ember rendesen kimerültnek érzi magát. A stratégiával könnyedén lehet nyerni és veszíteni is helyeket és pontokat, egy jó pillanatban megcsinált elévágás nagy változást hozhat, amikor szoros a verseny. Bizonyos pályákon nehéz az előzés, a pályán nehéz összehozni, ezért a helyes stratégia nagy különbséget hozhat.”