A Mercedes cáfolja, hogy a csapatai nem kapnak egyforma motort

Forma-1, Német Nagydíj, Nico Rosberg, Mercedes
Mercedes AMG Petronas F1 Team's German driver Nico Rosberg drives on the track during the second practice session ahead of the Formula One Grand Prix of Germany at the Hockenheim circuit, southern Germany, on July 29, 2016. / AFP PHOTO / PATRIK STOLLARZ
Vágólapra másolva!
A McLaren korábban azt kommunikálta, hogy azért váltottak Honda motorra, mert a Mercedestől nem kaphattak a gyári csapattal egyenlő feltételeket. 

A 2014-es szezon kezdete óta az F1-ben az erőforrásokkal kapcsolatos információkat őrzik a legnagyobb figyelemmel, és nagyon ritka, hogy a Ferrari, a Renault, a Honda vagy a Mercedes bármi kézzelfoghatót hajlandó elárulni a saját fejlesztéséről. Ezúttal az utóbbi nyílt meg, és szolgált érdekes betekintéssel az F1 jelenlegi legjobb hajtóművének kulisszatitkairól.

A Mercedes AMG High Performance Engines egy meg nem nevezett tagja válaszolt az F1-es szakújságíró, James Allen blogja által a gyártónak küldött kérdésekre, de egy kommentben maga a névadó is megerősítette, hogy a Mercedes szerint jelenleg az Ezüstnyilak, a Williams, a Force India és a Manor is egyforma hardvert és szoftvert kap a gyártótól, ha ez logisztikailag kivitelezhető.

2016-ban eddig csak egyszer nem nyertek Forrás: AFP/Patrik Stollarz

A csillagos márka F1-es motorjai az angliai Brixworthben készülnek, ez a jogelőd, Ilmor bázisa is volt, a menetrend függvényében innen szállítják az erőforrásokat a partnercsapatokhoz vagy közvetlenül a pályára. Mindegyik példány azonos tervek alapján készül, az ügyfelek a tervezési folyamat elején, előre megkapják a CAD modelleket, ami a hűtés kialakítása miatt kulcsfontosságú. A Mercedes elismerte, hogy

apró módosításokat hajlandók elvégezni az ügyfélcsapat kérésének megfelelően.

„Minden csapat esetében ugyanazt a szoftvert és hardvert használjuk, beleértve a gyári istállót is” – közölték. Az úgynevezett fázisdokumentum (phase document) rögzíti, hogy a motort miként kell működtetni, ebben

E szabályok általában sziklaszilárdak, definiálják például, hogy milyen üzemmódban mennyit mehet egy erőforrás. Bár ezek az aktuális állapot függvényében változhatnak, eltérni tőlük nem ajánlatos. A gyári csapat megpróbálta a 2015-ös Olasz Nagydíjon, Nico Rosberg ki is esett motorhiba miatt.

A Williams állítólag ugyanazt a csomagot kapja, mint a többi mercedeses istálló Forrás: Farkas Péter - Origo

A forrás nem rejtette véka alá, hogy „a gyári Ezüstnyilak állnak a Mercedes-Benz erőfeszítéseinek középpontjában, de az ügyfélcsapatok is azonos specifikációjú csomagokat kapnak, hacsak a logisztikai feltételek nem teszik ezt lehetetlenné. Mi ezt nagyon komolyan vesszük.

Mivel tavaly a Ferrari lobbizásának hatására a szezon közben is megengedték a zsetonok elköltését, a gyártó szerint „kalkulált kockázatot” vállaltak, és olyan fejlesztéseket is bevetettek, amelyeket korábban csak 2016-ra terveztek. A gyártási folyamatok átrendeződése miatt az Olasz Nagydíjra elvitt új motorváltozatokat csak az Ezüstnyilaknak tudták biztosítani, mert

bizonyos alkatrészekből, például a főtengelyből nem tudtak eleget gyártani.

Ekkor azonban „tesztelésre” használták az Ezüstnyilakat a szezon utolsó futamain, így a kipróbált újításokat a 2016-os szezon elején már az ügyfélcsapatok is megkaphatták.

Gyári fotó a Mercedes F1-es erőforrásáról Forrás: Mercedes

A Mercedes állítása azért érdekes, mert korábbi gyári partnerük, a McLaren kerek-perec kijelentette, azért nyergeltek át a Hondához, mert

kizártnak tartották, hogy a közben saját csapatot vállaló Mercedes a hardver és a szoftver terén is azonos lehetőségeket biztosítana nekik,

mint a saját istállójuknak. Ezért inkább 19-re lapot húztak, és bevállalták, hogy a Honda egyéves hátrányból megpróbálja utolérni a gyári Mercedes erőforrás teljesítményét és megbízhatóságát.

A hibamentes működéshez a gyártó szerint az üzem- és kenőanyagokat szállító Petronas munkája is jelentősen hozzájárul. Általában 24 motor- és 9 váltóolajmintát vesznek egy hétvégén egy adott hajtásláncból, így összesen

akár 350 olajminta is összejöhet egy hétvége alatt a további 60-70 üzemanyagminta mellé.

Ezek segítenek megállapítani a motor kopását, és működtetésének határait.

A gyártó egy úgynevezett programmenedzsert, két erőforrás mérnököt, három szerelőt (köztük egy szeniort), és egy ERS szerelőt dedikál az ügyfélcsapatokhoz a motorok mellé. A Mercedes „nagyon óvatosan” tervezi az erőforrások futásteljesítményét, a megbízhatósággal kapcsolatos adatokat a csapatok megosztják egymás között a kölcsönös sikerek érdekében, de a teljesítményre vonatkozó adatokat tűzfallal védik az ellenfeleiktől.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!