A 2014-es szezon kezdete óta az F1-ben az erőforrásokkal kapcsolatos információkat őrzik a legnagyobb figyelemmel, és nagyon ritka, hogy a Ferrari, a Renault, a Honda vagy a Mercedes bármi kézzelfoghatót hajlandó elárulni a saját fejlesztéséről. Ezúttal az utóbbi nyílt meg, és szolgált érdekes betekintéssel az F1 jelenlegi legjobb hajtóművének kulisszatitkairól.
A Mercedes AMG High Performance Engines egy meg nem nevezett tagja válaszolt az F1-es szakújságíró, James Allen blogja által a gyártónak küldött kérdésekre, de egy kommentben maga a névadó is megerősítette, hogy a Mercedes szerint jelenleg az Ezüstnyilak, a Williams, a Force India és a Manor is egyforma hardvert és szoftvert kap a gyártótól, ha ez logisztikailag kivitelezhető.
A csillagos márka F1-es motorjai az angliai Brixworthben készülnek, ez a jogelőd, Ilmor bázisa is volt, a menetrend függvényében innen szállítják az erőforrásokat a partnercsapatokhoz vagy közvetlenül a pályára. Mindegyik példány azonos tervek alapján készül, az ügyfelek a tervezési folyamat elején, előre megkapják a CAD modelleket, ami a hűtés kialakítása miatt kulcsfontosságú. A Mercedes elismerte, hogy
apró módosításokat hajlandók elvégezni az ügyfélcsapat kérésének megfelelően.
„Minden csapat esetében ugyanazt a szoftvert és hardvert használjuk, beleértve a gyári istállót is” – közölték. Az úgynevezett fázisdokumentum (phase document) rögzíti, hogy a motort miként kell működtetni, ebben
szabályozzuk, hogy a motor minden egyes specifikációját milyen keményen lehet hajtani.”
E szabályok általában sziklaszilárdak, definiálják például, hogy milyen üzemmódban mennyit mehet egy erőforrás. Bár ezek az aktuális állapot függvényében változhatnak, eltérni tőlük nem ajánlatos. A gyári csapat megpróbálta a 2015-ös Olasz Nagydíjon, Nico Rosberg ki is esett motorhiba miatt.
A forrás nem rejtette véka alá, hogy „a gyári Ezüstnyilak állnak a Mercedes-Benz erőfeszítéseinek középpontjában, de az ügyfélcsapatok is azonos specifikációjú csomagokat kapnak, hacsak a logisztikai feltételek nem teszik ezt lehetetlenné. Mi ezt nagyon komolyan vesszük.
2015-ben például a motorfejlesztés harmadik fázisát akkor szállítottuk le egyszerre az összes istállónak, amikor átváltottak az adott évi második erőforrásukra.”
Mivel tavaly a Ferrari lobbizásának hatására a szezon közben is megengedték a zsetonok elköltését, a gyártó szerint „kalkulált kockázatot” vállaltak, és olyan fejlesztéseket is bevetettek, amelyeket korábban csak 2016-ra terveztek. A gyártási folyamatok átrendeződése miatt az Olasz Nagydíjra elvitt új motorváltozatokat csak az Ezüstnyilaknak tudták biztosítani, mert
bizonyos alkatrészekből, például a főtengelyből nem tudtak eleget gyártani.
Ekkor azonban „tesztelésre” használták az Ezüstnyilakat a szezon utolsó futamain, így a kipróbált újításokat a 2016-os szezon elején már az ügyfélcsapatok is megkaphatták.
A Mercedes állítása azért érdekes, mert korábbi gyári partnerük, a McLaren kerek-perec kijelentette, azért nyergeltek át a Hondához, mert
kizártnak tartották, hogy a közben saját csapatot vállaló Mercedes a hardver és a szoftver terén is azonos lehetőségeket biztosítana nekik,
mint a saját istállójuknak. Ezért inkább 19-re lapot húztak, és bevállalták, hogy a Honda egyéves hátrányból megpróbálja utolérni a gyári Mercedes erőforrás teljesítményét és megbízhatóságát.
A hibamentes működéshez a gyártó szerint az üzem- és kenőanyagokat szállító Petronas munkája is jelentősen hozzájárul. Általában 24 motor- és 9 váltóolajmintát vesznek egy hétvégén egy adott hajtásláncból, így összesen
akár 350 olajminta is összejöhet egy hétvége alatt a további 60-70 üzemanyagminta mellé.
Ezek segítenek megállapítani a motor kopását, és működtetésének határait.
A gyártó egy úgynevezett programmenedzsert, két erőforrás mérnököt, három szerelőt (köztük egy szeniort), és egy ERS szerelőt dedikál az ügyfélcsapatokhoz a motorok mellé. A Mercedes „nagyon óvatosan” tervezi az erőforrások futásteljesítményét, a megbízhatósággal kapcsolatos adatokat a csapatok megosztják egymás között a kölcsönös sikerek érdekében, de a teljesítményre vonatkozó adatokat tűzfallal védik az ellenfeleiktől.
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!