Vágólapra másolva!
A csapatok spóroltak a Japán Nagydíj első edzésnapján, aminek leginkább az volt a haszna, hogy megóvták az autókat a károktól és meghibásodásoktól. Így viszont még legalább egy napot várni kell, hogy kiderüljön, kell-e aggódnia a Mercedesnek.

A körülmények legalább egy nappal elcsúsztatták a választ arra a kérdésre, hogy a Mercedes szingapúri visszaesése egyszeri kisiklás volt-e, vagy tényleg pácba kerültek. A Japán Nagydíj pénteki edzésnapja több kérdőjelet kiegyenesíthetett volna, de mivel Szuzukában egész nap barátságtalan arcát mutatta az időjárás, a többször eleredő esőben és a végig vizes pályán nem sok derült ki a csapatok erősorrendjéről - gyakorlatilag semmi.

"Ma gyakorlatilag semmit sem tanultunk, minden holnapra marad" - vetítette előre a sűrű szombatot Lewis Hamilton. Ahhoz képest, hogy a közelmúltban néhány esős edzésen a csapatok teljesen begubóztak a garázsaikba, a japán nézők örülhettek, hogy legfeljebb csak párperces szünetekre csendesült el a pálya, és szinte mindig akadt egy-két vállalkozó szellemű pilóta, aki körbevitte autóját.

Ez többnyire Sebastian Vettel volt a délután második felében,

de egyszer-egyszer a Sauber, a McLaren, a Force India és a Mercedes is megmutatta magát.

Kimi Räikkönen a Ferrariban. Kattintson a képre a pénteki edzésnapról készített galériánk megtekintéséhez! Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

Szükség lehet még az esőgumikra

A másik végletet a Lotus és a Williams képviselte. Délelőtt a Lotus csak 1-1 körre küldte ki az autórombolásban jártas Pastor Maldonadót, illetve a fiatal tesztpilótát, Jolyon Palmert, és az istálló délután is hátulról a harmadik helyen végzett a megtett körök számában. Az egzisztenciális problémákkal küzdő csapat nyilván nem akart újabb szervizszámlákat kockáztatni.

A Williams ellenben prózai okból döntött a passzivitás mellett, ami Valtteri Bottas esetében délután egyenesen 0 (nulla) megtett kilométert jelentett. "Nem vezettem sokat, mert spórolni kellett a gumikkal arra az esetre, ha később is esne" - mondta a finn. Kétségtelen, hogy több más csapatnál is hasonlóan gondolkodtak, de a meteorológia száraz időt jósol szombatra és vasárnapra, úgyhogy jelen állás szerint nem valószínű, hogy szükség lesz a megspórolt Pirellikre. A legjobb idővel záró Danyiil Kvjat érthető módon esőpárti, míg a vb-t vezető Hamilton inkább száraz időben bízik.

Danyiil Kvjat volt a leggyorsabb pénteken a vizes pályán. Kattintson a képre a pénteki edzésnapról készített galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Yuriko Nakao

Egy nagydíjhétvégén három garnitúra extrém esőgumi és négy intermediate szett áll egy-egy versenyző rendelkezésére.

Utóbbiból mindenki kap még egyet, amennyiben a pénteki edzések közül valamelyiket esősnek nyilvánítják, de azt szombaton vissza kell adni. A Pirelli adatai szerint pénteken az extrém esőgumikkal 1044, az interekkel 806 kilométert tettek meg az autók.

Slickekkel egyet sem, ugyanis a legjobb feltételek idején - a délutáni edzés féltávja előtt - sem volt elég száraz hozzá az aszfalt. Idén negyedjére szerepel a közepes-kemény kombináció a kínálatban, ezért Nico Hülkenberg nem aggódik amiatt, hogy az eligazodás komoly fejtörőt okozna a csapatoknak. "Más versenyeken már használtuk a kemény és a közepes keménységű gumikat, jól megismertük őket" - közölte.

A víz volt az úr. Kattintson a képre a pénteki edzésnapról készített galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Yuriko Nakao

Igen ám, de legutóbb a Brit Nagydíjon volt erre példa, és azóta magasabb alsó küszöbértékeket írnak elő a keréknyomásra. Ez a Mercedest is érintheti: ha valóban visszaestek, és alkalmazkodási nehézség áll a háttérben, akkor elvesztettek egy napot a megoldásra. Nagy összegben azért nem érdemes fogadni erre, hiszen eleve számítottak arra, hogy a szingapúri azon kevés pályák közé tartozhat, amelyik nem passzol az autójukhoz.

Ha mégis esne

A tesztelés ma kimerült néhány alapvető ellenőrzésben, például hogy az új aerodinamikai elemeknél megfelelő-e a korreláció a szélcsatornában és a pályán mért értékek között. Lehetett még kísérletezni a kuplung beállításaival vizes pályán, de komolyabb teljesítményértékelésre nem volt mód.

Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója elmondta, hogy amit még kitapasztalhattak a csapatok, az az, hogy mikor érdemes intermediate-ről extrém esőgumikra váltani, illetve fordítva. Ez a határ valahol 1:51-es köridő környékén lehet, ugyanis délelőtt Vettel, illetve a Toro Rosso két fiatalja 1:51.2-1:51.6-ig szorította le a lécet az extrém esőgumikon, mielőtt átváltott az interekre, és 1:49.4-1:50.9 közti egyéni legjobb eredményt jegyzett. Nico Rosberg viszont az extrém esőgumikon még megfutott egy 1:50.077-et ugyanezen az edzésen, és délután az intereken 1:48.300-ra javított. A változó körülmények miatt természetesen csak óvatos becslés, hogy 1:50-1:51 lehet a választóvonal a kétféle esőgumi között.

Szuzuka egyébként kifejezetten nehéz esőben, mert a kisebb emelkedők és lejtők környékén alattomos vízátfolyások alakulhatnak ki, és az aszfaltcsík is keskeny. A pálya egyes szakaszainak szélein vízáteresztő aszfaltot és vízelvezető vájatokat raktak le, hogy Jules Bianchi tavalyi balesete után a pályán ne alakuljanak ki patakok, de Felipe Massa azt mondta, a vízelvezetési helyzet nem javult érezhetően.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!