Tényleg feltámadt a Red Bull? - esélylatolgatás

Forma-1, Magyar Nagydíj, Red Bull
Rescue workers lift the car of Infiniti Red Bull Racing's Australian driver Daniel Ricciardo during the second practice session on July 24, 2015 at the Hungaroring circuit in Budapest on ahead of the Hungarian Formula One Grand Prix. AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Vágólapra másolva!
Pont ők tették kibogozhatatlanná a szálakat Daniel Ricciardo motorhibájával, de első blikkre úgy tűnik, hogy például a Williamsnél jobbak az esélyeik. A Ferrari alternatív utat választott a délutáni gumitaktikával, a Williams a lehűlésben bízik.

Tegyük fel, hogy egy időutazó vendéget fogadunk 2013-ból, és megmutatjuk neki az idei Magyar Nagydíj első napjának eredménylistáját. Az illető nem csodálkozna különösebben, hiszen a Mercedes akkoriban kezdte szorongatni a Red Bull grabancát – Lewis Hamilton történetesen pont a Hungaroringen aratta első győzelmét új istállójával, amire előző nap még csodaként tekintett volna –, így nem érné meglepetésként, hogy péntek délután e két csapat pilótái a mezőny maradék része előtt végeztek.

Csakhogy 2015-öt írunk, és a motorszabályok változása újraosztotta a lapokat. Idén még nagyobb slamasztikában találta magát a Red Bull, mint tavaly, és eleddig alig sikerült épkézláb nagydíjhétvégét felmutatniuk – ezért is okozott meglepetést, hogy a Hungaroringen délelőtt és délután egyaránt a top 5-be került Danyiil Kvjat és Daniel Ricciardo. A kevés egyenes miatt lehetett számítani némi javulásra tőlük, de ez akkor is váratlan volt.

Ez jó nap volt a Red Bullnak. Kattintson a képre további képekért a pénteki napról! Forrás: AFP/Andrej Isakovic

"Ütőképesebbnek látszunk" - közölte Ricciardo, aki csapattársához hasonlóan jobb kört préselt ki a lágy gumikból, mint a mercedeses Nico Rosberg. "Arra számítok, hogy Rosberg elénk kerül, de nagyszerű lenne, ha a mi csapatunk lenne a második legjobb." A pénteket uraló Lewis Hamilton gyorsnak érezte a Red Bullt, és örült a feltámadásuknak.

Persze lehet azért dörzsöli a tenyerét, mert abban bízik, hogy valaki pontokat rabol Rosbergtől.

Elképesztő kiegyensúlyozottság

Pénteki edzéselemzésünkben hagyományosan a hosszú etapos köridők, azon belül is a nyitó etapok adják a fogódzkodót. Néha azonban bezavar egy-egy olyan tényező, váratlan esemény, ami torzít az eredményeken, és éppen ezért csínján kell bánni a következtetésekkel. A Magyar Nagydíjon most ez történt, ugyanis akaratlanul pont a Red Bull bogozta össze a szálakat és nehezítette meg az erőviszonyok feltérképezését Ricciardo motorhibájával.

Az ausztrál erőforrása 15 óra után pár perccel főtt meg, nem sokkal azután, hogy a versenyzők nekivágtak hosszú etapjaiknak. A meghibásodás időpontja miatt ekkor még kevés kört pakoltak az autókba, és a néhány perces megszakítás azt jelenti, hogy ezeket az eredményeket csak óvatosan szabad összevetni a piros zászlót követőkkel – a Pirelli külön felhívta erre a figyelmet. A gumik ugyanis átmenetileg visszahűltek, ami téves megállapításokhoz vezethet. További problémát okoz, hogy az etapok adott köreit egyes versenyzők a megszakítás előtt, mások utána futották.

Kattintson a képre a Magyar Nagydíj pénteki napjáról készített galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

Ettől függetlenül látható, hogy Ricciardo bámulatos kiegyensúlyozottsággal tette meg etapja 4 körét, végig 1:28.2-ket autózva – a két szélsőérték között mindössze 8 századmásodperc volt!

Nem mellesleg folyamatosan gyorsabbnak bizonyult a szintén a lágy gumikat használó Mercedeseknél.

Hamilton és Rosberg nem egyformán értékelte a napot: a brit elégedett volt az autójával, a német ellenben sehogy sem találta a megfelelő balanszot, bár állítása szerint a hosszú etapos tempójára nem lehet panasz. Ezt alátámasztja, hogy a menetük 3-4. körében egy tizeden belül maradt csapattársához képest, és legjobb körében (1:28.303) gyorsabb is volt nála 2,5 tizeddel. Ekkor jött Ricciardo motorhibája, amely után már eltérő állapotú gumikkal teljesítették etapjuk adott körét. Az utolsó percekben mindketten újra kipróbálták a közepes keménységű Pirelliket is.

A Mercedes, a Red Bull és a Williams versenyzőinek hosszú etapja a lágy gumin. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható. A fekete vonal azt mutatja, hogy az adott pilóta etapjában melyik volt az utolsó kör a piros zászlós megszakítás előtt, mielőtt tovább körözött (Kvjatnál és Rosbergnél a 4., Hamiltonnál a 6. kör volt ez) Forrás: Gerse József (Origo)

A Red Bull jó formáját igazolja, hogy Kvjat eleinte hasonló iramot diktált, mint csapattársa, miközben Valtteri Bottasra rendre több tizedet vert. Sebastian Vettel leszögezte, hogy hiába jelentenek állandó bizonytalansági faktort a benzinmennyiségek, előző csapata Silverstone-ban már mutatta a fejlődés jeleit – lehet, hogy idén először a dobogóért vívhatnak?

A versenyzők első 4 "rendes" körének átlaga a hosszú etapon, lágy gumin
Ricciardo 1:28.261
Kvjat 1:28.597
Rosberg 1:28.819
Sainz 1:29.157
Hamilton 1:29.253
Massa 1:29.356
Bottas 1:29.708
Grosjean 1:29.808
Nasr 1:30.284
Alonso 1:30.600 - 3 mért kört alapján
Button 1:30.664

A Williams lehűtené a kedélyeket

A Ferrari kilógott a sorból a taktika szempontjából: Sebastian Vettelt és Kimi Räikkönent a közepes gumikon küldték ki a hosszú etapra, így a szintjükön lévő riválisokkal nem lehet összehasonlítani őket, ráadásul kettejüket egymással sem, mert a finn mindössze 3 körig jutott a megszakítás előtt, és utána rögtön átváltott a puhább keverékre. A Red Bulléhoz hasonló vitézkedést elsősorban a Ferraritól vártunk, de a maranellóiaknak a megbízhatósággal is több problémája volt a nap folyamán. Ezek főleg Vettelt sújtották, aki két alkalommal még meg is pördült.

Kattintson a képre a Magyar Nagydíj pénteki napjáról készített galériánk megtekintéséhez! Forrás: © FERRARI MEDIA/© Foto Studio Colombo

A Williams, mint a grafikonon látható volt, nem tudta tartani a lépést sem a Mercedesszel, sem a Red Bull-lal. Az 50 fok fölötti aszfalthőmérséklet nekik még nagyobb hátrányt jelentett, mint a vetélytársaknak, de Felipe Massa bízik a meteorológia által jelzett lehűlésben. "Több van bennünk annál, mint amit ma mutattunk. Vasárnap elvileg csökken a hőmérséklet, ezért valószínűleg a gumikkal is jobban bánunk majd" - mondta.

A csapat tesztelt egy új első légterelőt Bottasszal, melyet meghagynak a finn autóján a hétvége további részére. A versenyző elmondása alapján az elem

csak kicsit javít a teljesítményen, de ezt is megbecsülik.

Mi újság a McLarennel?

A wokingiak a korábbi problémák kiküszöbölésével eljutottak oda, hogy végre csúcsfokozatba kapcsolhatják a hibrid rendszert az autókban. Hogy ettől-e vagy sem, nem tudjuk, de Fernando Alonso megelőzte a Williamseket a nyers köridők alapján, és Jenson Button sem sokkal maradt volna le pénteken a virtuális Q3-ról.

Kattintson a képre a Magyar Nagydíj pénteki napjáról készített galériánk megtekintéséhez! Forrás: AFP/Attila Kisbenedek

"Nem kínlódtam, jónak éreztem az autót. Élveztem a vezetést" - jelentette ki Button. "Nagyon jónak érzem az alapot, ami önbizalmat ad." A McLarennél halkan a Q3-as részvétel és a pontszerzés esélyéről beszélnek, bár Alonso elárulta: tart attól, hogy némely riválisuk szombaton extrákat húz elő a kalapból. Nyilván egyrészt a Williamsre gondolt, másrészt megemlítette a Force Indiát, amely a délutáni edzést kihagyta, mivel nem voltak teljesen meggyőződve az autók biztonságáról Sergio Pérez délelőtti bukását követően.

A középmezőny versenyzőinek hosszú etapja a lágy gumin. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a másodpercben mért köridő látható. A fekete vonal azt mutatja, hogy az adott pilóta etapjában melyik volt az utolsó kör a piros zászlós megszakítás előtt, mielőtt tovább körözött Forrás: Gerse József (Origo)

A lemaradást azért nyilván nem lesz egyszerű behoznia a Force Indiának. A középmezőny hosszú etapos adatai azt mutatják, hogy a Toro Rosso egyelőre a Lotus és a McLaren előtt jár. A faenzai istállót a tabellán az előkelő 6. helyen záró Carlos Sainz képviseli a grafikonon, ugyanis Max Verstappen teljesítményére nem derült fény elektronikai problémákból kifolyólag.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!