Az FIA 2015-re ismét megváltoztatta a Forma-1-es autók elejére vonatkozó szabályozást, miután tavaly a balesetbiztonsági céllal elvégzett módosítások miatt esztétikátlan, a közönség nagy részének sem tetsző orrkúpok születtek.
Az új előírások az orrcsúcs mögött 5 cm-rel mért függőleges keresztmetszet legkisebb megengedett felületét az eddigihez hasonlóan 9000 mm²-ben határozták meg, de lejjebb csúsztatták. 10 cm-rel hátrébb – ahol eddig nem volt minimum – szintén előírták, hogy a függőleges keresztmetszetnek legalább 20 000 mm²-nek kell lennie, a szélessége pedig nem haladhatja meg a 330 mm-t. Ráadásul betiltották a Lotus kettős orrnyúlványához hasonló aszimmetrikus konstrukciókat is.
Ezeknek a kritériumoknak a 2014-es autók közül lényegében csak a Ferrarié felelt meg, így az idén várhatóan az összes autó eleje az övékhez fog hasonlítani. A Force India technikai igazgatója, Andy Green már múlt szeptemberben elismerte, hogy a változtatás a szélcsatorna-tesztek alapján meglepően nagy, 20 pontnyi csökkenést eredményezett a leszorítóerőben, most pedig hozzátette: bár kifejezetten esztétikai szempontok indokolták, kemény fejtörést okozott a mérnököknek.
„Hátrébb is az első vezetőszárnyról leváló levegő határozza meg az áramlást, úgyhogy az autó elejét érintő minden változás nagyban kihat a fejlesztésekre" – magyarázta az Autosportnak. „A kasztnit az elöl jellemző körülményekhez igazítva alakítjuk ki. Ezért jelentősen át kellett szabnunk az aerodinamikát, hogy visszanyerjük a magasabb orrokhoz képest kezdetben elvesztett leszorítóerőt. A sokkal alacsonyabb orr rengeteg változást hozott. Mostanra megoldottuk a feladatot, de elég sok időbe telt."
Green hozzátette, hogy a csapatok végül ugyanolyan teljesítményt tudnak majd kihozni az új geometriából is, mint a régiből tették, csak ez nem megy egyik napról a másikra.
Noha a hibrid turbómotorok bevezetése látszólag csökkentette az aerodinamika korábban rendkívül hangsúlyos szerepét, Green szerint az továbbra is kiemelt fontosságú. Hozzátette, hogy a Mercedes tavalyi vb-győzelme sem kizárólag a hajtáslánc terén kiharcolt fölényüknek volt köszönhető, hanem aerodinamikai téren is jobbnak bizonyultak az előzőleg etalonnak számító Red Bullnál.
„A Mercedeshez képesti lemaradásunkat, és különösen a gyors kanyarokban mért sebességadataikat látva egyértelmű, hogy az előnyük ott színtisztán aerodinamikai eredetű volt" – mondta. „Ebből a szempontból is jelentősen előttünk járnak. Úgyhogy igen, ma is rengeteget számít az aero."
„A Mercedes még az olyan, hagyományosan erős aerodinamikájú csapatoknál is sokkal gyorsabb volt, mint a Red Bull. Sokat tanulhatunk tőlük" – tette hozzá Green. „Nemcsak a motorral, hanem aerodinamikai téren is fantasztikus munkát végeztek."
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!