Vágólapra másolva!
Az Ezüstnyilak pénteken nemcsak az ellenfeleiket, hanem még magukat is meglepték a gyorsaságukkal: a Red Bull Szingapúr után azt remélte, hogy a szezon végéhez közeledve csökken a hátránya, ám ez az álom Szuzukában hamar szertefoszlott. A rossz idő jöhet jól a Mercedes üldözőinek.

„Nagyon-nagyon jó napunk volt ma" – összegzett Nico Rosberg leplezetlen örömmel a Japán Nagydíj pénteki szabadedzései után. „A csapat csodálatos autót hozott ide. Mindenben jó, egy mért körön csakúgy, mint a hosszú etapokon. Ez a pálya illik hozzánk."

Többet tulajdonképpen nehéz is mondani: az első edzésnapon egyszerűen tarolt a Mercedes, esélyt sem hagyva az ellenfeleknek. A Red Bullnál a szingapúri hétvége után azt remélték, hogy a szezon végéhez közeledve csökkent a hátrányuk, de a teljesen más karakterű, sodró lendületű szuzukai pályán, ahol megint az aerodinamika az úr, a Mercedes újra elhúzott a többiektől. A hirtelen irányváltásokat teli, egymásba fonódó ívekből álló első, és a jó kigyorsítást követelő középső szektorban senki nem került 4 tizeden belül hozzájuk; a teljes kört nézve 1,2 másodperces előnyben voltak.

Ma egy körben Hamilton, a hosszú etapokon viszont Rosberg volt a gyorsabb - a galériához kattintson! Forrás: Daimler

Daniel Ricciardo, aki az egész délutáni edzést elvesztegette, miután a hideg gumikon túl nagy gázt adva fordult rá a célegyenesre, és a gumifalban kötött ki, elismerte, hogy ekkora különbséget szombatra nem fognak leküzdeni. „Valami olyasmire számítottam, mint Szingapúrban, hogy csak pár tizeddel leszünk a Mercedes mögött" – mondta. „De ma borzasztóan gyorsak voltak. Amikor azt hisszük, hogy kezdjük utolérni őket, hirtelen megint ekkorára nő az előnyük..."

A versenyen még durvább lehetne

A hosszú etapokat elnézve a többieknek nincs okuk reménykedni, mert úgy tűnik, a Mercedes versenykörülmények között sem lassabb, mint egy mért körben. Az átlagok így alakultak a közepes keverékű (azaz lágyabb) gumikon:

1. Rosberg 1:39.840 (9/8 kör)
2. Hamilton 1:40.025 (8/7 kör)
3. Bottas 1:40.712 (12/12 kör)
4. Vettel 1:41.049 (10/9 kör)
5. Alonso 1:41.346 (7/4 kör)
6. Button 1:41.501 (13/11 kör)
7. Magnussen 1:41.584 (11/10 kör)

Zárójelben az etap hosszát / a figyelembe vett (nem rendellenesen lassú) körök számát tüntettem fel. Hogy a gumikopásból eredő, értelemszerűen később jelentkező lassulás, amely lehúzza a tovább pályán maradó versenyzők átlagát, ne torzítsa az eredményeket, érdemes elvégezni az összehasonlítást csak az első 5 kör alapján is. A kép azonban így sem változik:

1. Rosberg 1:39.784
2. Hamilton 1:39.852
3. Bottas 1:40.733
4. Vettel 1:40.963
5. Alonso 1:41.346 (4 kör)
6. Button 1:41.515
7. Magnussen 1:41.648

Bárhogy nézzük, a Mercedes körönként durván egy másodperccel gyorsabb mindenki másnál, ami borzasztóan sok.

Az időjárás bekavarhat

Csakhogy a csapat fölénye nem feltétlenül fog érvényesülni. Míg ugyanis szombatra pillanatnyilag még száraz időt várnak, vasárnap akár a Phanfone nevű tájfun is lecsaphat Szuzukára. Ezért elképzelhető, hogy a verseny kezdési időpontját előrehozzák pár órával, de esni valószínűleg akkor is fog, ha a vihar csak később ér oda, vagy jórészt elkerüli a pályát.

Nem csoda, hogy Hamilton száraz időben reménykedik. Ha az imái meghallgatásra találnak, amire kevés az esély, a gumikkal való bánásmód döntő fontosságú lesz. Szuzuka a brutális oldalirányú terhelés miatt keményen próbára teszi a gumikat, ezért a Pirelli szokás szerint a két legkeményebb keveréket vitte el Japánba. Ezek között pénteken viszonylag kicsi, kb. 1 másodperc volt a különbség, ami azt sugallja, hogy a várhatóan két-három bokszkiállás mellett nem lesz triviális taktikázni: a csapatok az autójuk tulajdonságaitól függően a kemény vagy a közepes Pirelliket is előnyben részesíthetik az 53 körös futamon.

Néhány versenyző hosszú etapja a közepes keverékű Pirelliken délután (X: kör, Y: köridő). A legtovább Button maradt a pályán Forrás: Farkas Péter (Origo)

A Mercedes pénteken annak ellenére elég jól bánt a gumikkal, hogy mindkét versenyzőjük alulkormányzottsággal küszködött. Rosberg a közepes keverékkel a nyolcadik körét 1 tizedmásodperccel még gyorsabban is teljesítette, mint az elsőt, és csak ezután kezdett lassulni valamelyest. Sebastian Vettel és Jenson Button egy 10 illetve 13 körös etap során szintén nem veszített sokat a tempójából, ehhez azonban körültekintően kellett dédelgetniük a Pirelliket. Velük ellentétben Hamilton a saját kárán volt kénytelen megtanulni, hogy akár egyetlen kör alatt is túl lehet erőltetni őket: a délutáni edzés közepén, a közepes gumikon teljesített első mért körében, amelynek elvileg a leggyorsabbnak kellett volna lennie, a második Degnerből kigyorsítva túl nagy gázt adott, és utána bűvészkednie kellett a kormánnyal.

„Az első szektor nagyon jól alakult az új gumikkal, de a hátsókat olyan durva terhelés éri ott, hogy valószínűleg túl sokat kivettem belőlük" – ismerte el. „A 9-es kanyarban kipörögtek a kerekeim, és kis híján kicsúsztam. Az autóm először kifarolt az egyik irányba, és amikor megfogtam, átcsapott a másikba, úgyhogy majdnem a falnak ütköztem."

Hamiltonnak ezért másodszor is próbálkoznia kellett, tehát a hiba nélkül, a teljesen friss gumikon még annál a bizonyos 1,2 másodpercnél is nagyobb lehetett volna az előnye. Ugyanezt azonban el lehet mondani Nico Rosbergre is, akinek a legjobb köre szintén nem alakult makulátlanul – ő a sikán előtt fékezte el magát.

Lendületben a Williams

Ugyanakkor érdemes megjegyezni, hogy a második szabadedzés meglehetősen kaotikusan alakult, ezért az adatokból a szokásosnál is nehezebb következtetni az erőviszonyokra. Sokan panaszkodtak az aszfalt tapadására, és ezt tetézte a tavaly óta csökkent leszorítóerő, ami szemlátomást több versenyzőt meglepett, olyan furcsának tűnő baleseteket eredményezve, mint Ricciardóé vagy Kamui Kobajasié. Ráadásul kétszer is megszakították az edzést a piros zászlókkal, ezért kevesen tudták zavartalanul teljesíteni a hosszú etapjaikat.

A Ferrarinál Kimi Räikkönen autóján az utolsó húsz percben cserélgették a hátsó vezetőszárnyat, így ő mindig csak egy-két mért kört tett meg egyhuzamban, és Fernando Alonso 7 körös etapjából is csupán az első 4 kör volt értékelhető. A Williams a beharangozott aerodinamikai fejlesztésekkel kísérletezett, de Felipe Massa nem találta a helyét a pályán, és két, egyenként 2 körös etapot tett meg a kemény Pirelliken, teljesen eltérő (1:38-as illetve 1:41/42-es) időket futva. Valtteri Bottas cserébe egyvégtében 12 kört teljesített, ebből a szempontból mindössze Jenson Buttontól maradva el.

„A balansz az első körtől kezdve jó volt, tehát nagyot léptünk előre" – vélte Bottas. „A Mercedes továbbra is erős, de köztünk, valamint a Ferrarik és a Red Bullok között ismét kemény csata bontakozhat ki." Ami azt illeti, a Mercedes mögött egyelőre a Williams tempója volt a legbiztatóbb, és ha a szingapúri trendet folytatva tényleg képesek lesznek kímélni a hátsó gumikat, ezen a számukra előnyös pályán még a Red Bull is nehezen érheti őket utol.

A Ferrari ma egyelőre inkább a McLaren, mint a Williams vagy a Red Bull szintjén volt Forrás: Ferrari

Ricciardónak a balesete miatt nem nyílt alkalma a versenyre készülni, Vettel azonban ma Bottasnál egyértelműen lassabb, Alonsónál pedig egyértelműen gyorsabb volt, ráadásul érdemes észben tartani, hogy a Williams péntekről szombatra általában erősödni szokott. A Ferrari viszont egyelőre legfeljebb a biztató tempót diktáló McLaren szintjén van. „Péntekenként hagyományosan lassabbak vagyunk a riválisainkhoz képest, ezért a mai teljesítményünket jó volt látni" – mondta Jenson Button, aki a 4. helyen végzett.

A Japán Nagydíjjal a világbajnoki párharc is kezd a célegyenesébe fordulni: Rosberg és Hamilton számára egyre nagyobb a tét, s mivel versenyről versenyre kevesebb idő marad a ponthátrány ledolgozására, minden műszaki vagy vezetői hiba nagy érvágás lehet. Miután Szingapúrban csak 7 ezred választotta el őket a rajtrácson, a szombati időmérő lélektanilag és a pályán egyformán fontos lesz számukra – nem utolsósorban azért, mert Szuzukában kifejezetten nehéz előzni.

Mármint száraz pályán, amihez persze még Phanfone-nak, a tájfunnak is lehet egy-két szava.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!