Vágólapra másolva!
A nyers tempó alapján sűrű volt az élmezőny az Olasz Nagydíj nyitónapján, és a hosszú etapok köridőiből az rajzolódik ki, hogy a versenyen hasonlóan szoros küzdelem várható - az élen folyó csatába Valtteri Bottas, Kimi Räikkönen, vagy a Red Bullok is bekapcsolódhatnak. Taktikázva viszont nehezen tudnak majd egymás fölé kerekedni a versenyzők, mert a strapabíró közepes gumikkal általános lehet az egykiállásos stratégia.

Meggyőző fölény és erős motor ide vagy oda, nem elképzelhetetlen, hogy Monzában ismét fricskát kap a Mercedes, ha nem vigyáz. Az Ezüstnyilakat az idén eddig háromszor fosztották meg a győzelemtől, de mindhárom alkalommal különleges körülmények és némi szerencse is kellett Daniel Ricciardo sikeréhez. Ennek ellenére két héttel ezelőtt, Spában már legitim trónkövetelőnek tűnt a Red Bull, amely talán a Mercedesek ütközése és annak következményei nélkül is fenyegetést jelenthetett volna az 1. helyre.

A monzai pálya különlegességei ráadásul mások előtt is új kapukat nyithatnak meg. Ezen a hosszú egyenesekkel teli aszfaltcsíkon néhányan a 350 km/ó-s csúcssebességet ostromolták pénteken a spéci, kis leszorítóerőre hangolt autókkal, amelyeket nehéz volt megzabolázni a féktávokon. Ugyanakkor nem kellett túlkomplikálni a beállításaikat, és súlyos megalkuvásokat kötni velük, elvégre kevés kanyarból áll a pálya, ráadásul azok sem sokfélék.

Kimi Räikkönen 3. lett péntek délután Forrás: Ferrari

Így fordulhatott elő, hogy a délutáni edzésen a mezőny első fele 1 másodpercen belül végzett, és a 12. Nico Hülkenbergnek is csupán két ezreddel volt ennél nagyobb a lemaradása Nico Rosberghez képest. Elméletileg tehát többen ott ólálkodnak a tűz közelében, hogy a Mercedes esetleges botlásait kihasználva lecsapjanak a kínálkozó lehetőségekre.

Rosberg érzi a fenyegetést

Márpedig a vb-tabellákat vezető csapatnál ismét műszaki hibák ütötték fel a fejüket: Lewis Hamilton egy elektronikai hibából kifolyólag csak a garázsból szemlélhette a péntek délutáni edzés első óráját, és emiatt szűk félórája maradt rá, hogy legalább részben elvégezze a gumik tesztjét. Hosszabb menetekre nem maradt ideje velük, a puhább - a Pirelli teljes palettáján a közepes keménységű - keverékkel futott sprintjét követően mindössze 4 mért kört tudott megtenni ugyanezzel a típussal. Így kénytelen lesz csapattársa adataira támaszkodni a további munkához, ami az előzmények ismeretében nem feltétlenül tökéletes megoldás a számára.

A Mercedes nem lehet nyugodt Forrás: Mercedes

Rosbergé volt az egyik leghosszabb etap a közepes gumikon, amelyben a 10. és a 17. (utolsó) kör kivételével mindegyik 1:29.3 és 1:31.5 közé esett. Az átlaga ezekkel 1:30.176 volt, és ezt az 1:31-es köröket nem számítva is csak 1:29.844-re tudta letornászni. "A hosszú etapokon a többiek is nagyon jók voltak. Még nem éreztem magam teljesen magabiztosnak az autóban, elsősorban a balanszon kell dolgoznunk" - nyilatkozta a világbajnokság éllovasa, akinek például azt tanácsolták menet közben a rádión, hogy a kanyarok kijáratára koncentráljon.

Úgy tűnik, nem alaptalanul tart a konkurenciától - Valtteri Bottas ugyanezekkel a gumikkal egy nála 3 körrel hosszabb etapon ért el 1:29.545-öt (bármiféle korrekció nélkül), de Kimi Räikkönen is egy hajszállal megelőzte őt a 14 mért körből összehozott 1:29.833-mal. A Red Bull párosánál egyaránt 12-12 fordulót lehetett értékelni, s mindketten szintén 1:29.8-as átlaggal zártak. (Daniel Ricciardo: 1:29.819, Sebastian Vettel: 1:29.877.) Felipe Massa sem panaszkodhat az 1:30.041-re.

A versenyzők hosszú etapjának köridői a délutáni edzésen. A vízszintes tengelyen a körök száma, a függőlegesen a köridők láthatók másodpercben Forrás: Gerse József (Origo)

Vajon a sűrű mezőny csak az eltérő üzemanyag-szinteknek és motorbeállításoknak tudható be? Természetesen nem tudhatjuk a választ, mindenesetre a Mercedes riválisainak szavai önbizalomra utalnak. "Nagyon elégedett vagyok a hosszú etapos tempóval, de szerintem még tovább javíthatunk rajta" - mondta Bottas.

A Williams eleve nagy reményekkel érkezett az egyenesekkel bőségesen ellátott pályára, és lehet, hogy megtalálják a számításaikat. Külön bíztató lehet számukra, hogy Bottas többnyire a hosszú etapjának végén is képes volt az 1:29-es köridőket tartani.

Valtteri Bottasnak sikerül a dobogó legfelső fokára állnia? Forrás: AFP/Giuseppe Cacace

A Ferrarinál mindkét versenyző pozitívan értékelte a napot, bár Fernando Alonso délután viszonylag rövidebb etapokat teljesített. Érdekesség, hogy a spanyol, aki csapattársa mögött, a 4. helyen végzett a tabellán, kétszer is nekiveselkedett egy gyors körnek a közepes abroncsokon, és a második próbálkozásakor mindössze egyetlen ezreddel maradt el saját etalonjától. Kimi Räikkönen pedig a jelek szerint megtartotta a Spában elkapott ritmust. "Különböző aerodinamikai konfigurációk feltérképezésére koncentráltunk, hogy belőjük a megfelelő leszorítóerőt. Délután találtunk is egy köztes megoldást, amely mindkét gumikeveréken a legjobb eredményt hozta" - közölte.

Egykiállásos taktikák várhatók

A párharcok elsősorban a közvetlenül a pályán vívott csatákban fognak eldőlni, ugyanis a mezőny nagy része a futamon valószínűleg csak egyszer cserél majd kereket. Ezt Paul Hembery, a Pirelli sportigazgatója megerősítette az Origo GPhírek-nek. "Nincs elég jelentős különbség a kétféle keverék között – csak fél másodperc körüli –, nagy a bokszutcai időveszteség, és kicsi a kopás is. Ami van, azt a kigyorsítások okozzá. Egyeseknek gondjai lehetnek a kerekek kipörgése miatt, de úgy tűnik, ez is egykiállásos verseny lesz” - mondta.

A pályán végrehajtott előzésekhez elengedhetetlen a kellően magas végsebesség - e tekintetben, ahogy várható volt, a Mercedes motoros autók domináltak: a nyolc ilyenből mindegyik befért az első kilenc közé a csúcssebességek listáján. A Red Bullok ezúttal csak a rangsor második felében találhatók itt.

Hemberyt egyébként kissé meglepte, hogy 350 km/ó alatt maradtak a legmagasabb értékek. "Az előzetesen kapott adatok alapján talán egy kicsit magasabb végsebességekre számítottunk, de majd holnap meglátjuk, így marad-e" - felelte a kérdésünkre.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!