Miután a 2012-es idény első hét nagydíját hét különböző versenyző nyerte meg, a küzdelem az utóbbi időben sokkal egysíkúbbá vált, olyannyira, hogy az elmúlt tizenkét hónap során csak hárman – Sebastian Vettel, Lewis Hamilton és Nico Rosberg – állhattak fel a dobogó tetejére. Mivel idén az összes eddigi versenykört a Mercedes pilótái töltötték az élen, sokan elképzelhetőnek tartják, hogy minden futamon ők fognak diadalmaskodni.
A pályát fölényesen uraló csapat főnöke, Toto Wolff elismeri, hogy a tendencia oka az egyre szélesebbre nyíló olló, vagyis az, hogy nő a különbség a nagyobb és kisebb istállók költségvetése között. „Szerintem szükségszerű, hogy most, amikor ennyi szó esik a költségplafonról és a kiadások csökkentéséről, mindez tükröződni fog az eredményeken is" – mondta az Autosportnak. „Egyértelműen nő a szakadék a nagy és kis csapatok között, aminek mi sem örülünk. Valószínűleg ez a magyarázat."
Wolff hangsúlyozta ugyanakkor, hogy szerinte nincs közvetlen összefüggés a csapatok költségvetése és sikeressége között. „Ha a Williams Spanyolországban ügyesebben taktikázik, az egyik autójuk a dobogón végzett volna" – vélte. „Pedig egy olyan csapatról van szó, amely lényegesen szerényebb erőforrásokból gazdálkodik, mint mások. Bízom benne, hogy az eredmények sokszínűbbé válnak, de azért nem túl hamar!"
Bár ő sem tartja kizártnak, hogy a Mercedes az idén az összes futamgyőzelmet bezsebelje, kevés esélyt lát rá. „Eddig nem találkoztunk zivatarokkal vagy számunkra rosszkor megjelenő Satety Carokkal" – figyelmeztetett. „Ráadásul még a versenyzőink sem ütköztek össze, ami pedig nem lenne csoda, ha megtörténne... Persze remélhetőleg nem fog! Úgyhogy még túl korán van. Hiba lenne, ha ez járna a fejünkben."
Érthető módon aggályosnak tartják a helyzetet a Forma-1 leginkább érintett kis csapatai is. Ők még április elején levélben fordultak az Európai Bizottsághoz amiatt, hogy a sport Stratégiai Munkacsoportja, amelyben csak a hat nagy képviselteti magát, a hozzájárulásuk nélkül lefújta a 2015-re tervezett, 150 millió eurós költségplafon bevezetését.
Több közülük azt állítja, a léte forog veszélyben, ha nem szorítják vissza a versenyzéssel járó kiadásokat, de Bernie Ecclestone szerint erre nincs szükség. „Nem hiszem, hogy kell egy költségplafon" – mondta. „Azok, akiknek nincs rá szükségük, úgyis találnának módot a megkerülésére."
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!