Vágólapra másolva!
A csapatok és a Forma-1 vezetői megegyeztek arról, hogy tesznek valamit a hangerő növelése érdekében. A Ferrari és Ecclestone az üzemanyagra vonatkozó szabályokon is változtatna, de a Mercedes előnyét nem akarják elvenni.

A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt megígérte, hogy a csapatokkal együtt megpróbálnak megoldást találni a sokak ellenszenvét kiváltó V6-os turbómotorok hangproblémáira. Az idei erőforrások sokkal halkabbak, mint a korábban használt V8-asok, ami a rajongók és a csapatok részéről is éles kritikákat váltott ki. Az FIA ezért egy külön munkacsoportot állít fel a motorok hangosabbá tételére.

Todt korábban úgy nyilatkozott, szerinte semmi probléma sincs a jelenlegi motorhangokkal, de a rengeteg bírálatot hallva elismerte, hogy valóban szükség van a változtatásra. Azt egyelőre nem tudta megmondani, hogy mikortól hallhatjuk a módosított hangokat. „Erre nagyon nehéz pontos választ adni” – nyilatkozta. „De megkértek, hogy tegyek valamit a motorhangok ügyében, hiszen a helyzet aggodalomra ad okot.”

„Úgy gondolom, ha találunk egy olyan megoldást, amelybe mindenki egyhangúan beleegyezik, akkor véghez is tudjuk vinni azt” – mondta. „A barcelonai verseny után lesz egy kétnapos teszt, talán ott már kipróbálhatunk valamit.”

Todt azonban nem ért egyet azzal, hogy az üzemanyagra vonatkozó szabályokon is módosítani kellene. Szerinte a Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo csak azért panaszkodik, mert az ő csapata idén nem elég ütőképes. „A versenyzés világában ez rendszerint így működik – aki elöl van, az nem panaszkodik, aki viszont lemarad, az igen. Az autósport meg az élet már csak ilyen” – vélekedett. „Hallottam, hogy egyes motorok tömege meghaladja a minimális, 145 kilogrammos határt. Ha valakinek ennél 5, 10 vagy 15 kilóval nehezebb a motorja, az ne csodálkozzon, hogy rosszabb a teljesítménye.”

Todt elismeri, hogy szükség van a változtatásra Forrás: Ferrari

Montezemolo azonban tagadja, hogy a csapata küszködése miatt szeretne változtatni a szabályokon. Bár úgy véli, mindenképpen szükség van a változásra, nem szeretné, ha ez befolyásolná az erősorrendet. „Figyelembe kell vennünk a közönség visszajelzéseit, és előre kell tekintenünk. Változtatnunk kell, de úgy, hogy ezzel ne nyúljunk bele a jelenlegi szabályokba” – magyarázta. Szerinte olyan módosításokra van szükség, amelyek hosszabb távon javítanának az F1 megítélésén. „Ha valaki már előnyt szerzett, mint most a Mercedes, akkor az a korrekt, ha nem változtatunk a szabályokon.”

Noha Bernie Ecclestone is egyetért azzal, hogy a Mercedest nem szabad büntetni az új szabályok bevezetésével, ő azonnali változásokat követel. Szerinte a Forma-1 jelenlegi állapota „elfogadhatatlan” a rajongók számára, és már a nagydíjak promóterei is felkeresték őt az aggályaikkal. „A jegyet megvásároló emberek azért jönnek ide, mert arra számítanak, hogy a régi Forma-1-et látják majd” – mondta az Autosportnak még a parádés Bahreini Nagydíj előtt néhány órával az F1 nagyura, aki szintén a halk motorokat és a benzinspórolást tartja a legnagyobb problémának. „Az új motorok kétség kívül hihetetlenek, hiszen nagyon kevés benzinnel is nagy teljesítményre képesek. A Forma-1-hez azonban nem passzolnak, inkább a túraautózásban lenne a helyük.”

Ecclestone szerint az új F1 problémáira nem lenne túl nehéz megoldást találni. „A motorhanggal biztosan tudunk valamit csinálni” – vélekedett. „Szerintem abba is mindenki beleegyezne, ha az üzemanyaghatárt körülbelül 10 kilogrammal feljebb vinnénk.”

Szerinte a Mercedes is egyetért a változtatások szükségességével, amíg ez nem jelenti az előnyük elvesztését. „Egyértelmű, hogy a Mercedes végezte a legjobb munkát. Nem szabad őket megbüntetni azért, mert jól dolgoztak, ezért a szabályokkal sem árthatunk nekik” – mondta. „De szerintem mindenki panaszkodik, még maga a Mercedes is. Nekik sem tetszik, hogy az emberek elégedetlenek.”

A Mercedes F1 igazgatója, Toto Wolff azonban "abszurdnak" nevezte a szabálymódosítási törekvéseket, és szerinte a Bahreini Nagydíj, amely sokak szerint az elmúlt évtized legizgalmasabb versenye volt, frappáns választ adott a reformok kritikáira.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!