Vágólapra másolva!
Pénteken látszólag mindkét szabadedzés Lewis Hamilton és Sebastian Vettel párharcáról szólt, de a hosszú etapos köridők alapján a háttérben felsejlett egy titkos esélyes alakja is: Kimi Räikkönené. Ha végre sikerül jól szerepelnie az időmérőn, a győzelem sem tűnik elérhetetlennek számára.

A Koreai Nagydíj pénteki edzésnapja jó példa volt rá, hogy alkalmasint mennyire félrevezető, ha egyszerűen a legjobb köridőket tartalmazó tabella alapján próbáljuk megítélni az erőviszonyokat. Látszólag a délelőtt és a délután hőse is Lewis Hamilton és Sebastian Vettel volt: csak századmásodpercek választották el őket egymástól az élen, azt sugallva, hogy ők lesznek a hétvége főszereplői. Pedig erre még kora mérget vennünk.

Az persze nem vitás, hogy a Red Bull és a Mercedes is gyors lesz. Egyetlen mért körben mind a keményebb (közepes), mind a lágyabb (szuperlágy) Pirellikkel Hamilton érte el a legjobb időeredményt, ami rendszerint biztató jel egy csapat számára. Idén még csak a Red Bull és a Mercedes szerzett pole pozíciót, s mivel a szabadedzések az egykörös tempó szempontjából megbízható támpontot nyújtanak, nincs okunk feltételezni, hogy ezúttal nem ők fognak küzdeni érte. Délután Felipe Massa került a legközelebb hozzájuk, de már az ő hátránya is csaknem fél másodperc volt. Hamilton valójában úgy érezte, hogy régóta nem alakultak ennyire simán az edzésnapjai, ezért ne lepődjünk meg, ha a Vetteltől a monzai és szingapúri időmérőn elszenvedett vereségek után szombaton visszahódítja az első rajtkockát.

Räikkönen lehet Vettel és Hamilton titkos kihívója Koreában Forrás: AFP

A verseny azonban, mint mindig, egy másik történet lehet. „Egyedül amiatt aggódom, hogy a hosszú etapok végén szemcsésedtek az első gumik" – mondta Nico Rosberg, aki délután egy tizedmásodperces hátránnyal 3. lett. „Ezzel este foglalkoznunk kell, és a továbbiakban is oda kell figyelnünk rá." A Mercedes tehát bizakodó volt az esélyeit illetően, holott a hosszú etapjaik nem ígértek sok jót.

Délután mind a négy élcsapat hasonló minta szerint készült: az egyik versenyzőjüket a szuperlágy, a másikat a közepes gumikon küldték ki a leghosszabb etapjára. Ez kétféle összehasonlítási alapot is biztosít az erőviszonyok megítéléséhez, és a legjobb köridők mögé nézve azt derül ki, hogy a futamon a Lotusszal bizony komolyan számolni kell. Kimi Räikkönen a szuperlágy gumikon sokkal meggyőzőbb tempót diktált, mint bárki más. Vettelhez és Alonsóhoz hasonlóan ő is egyhuzamban 14 kört tett meg, és ebből csupán egy volt, amit nem ő teljesített a leggyorsabban; az átlaga 1:44.855 lett, míg Vettelé 1:45.578, Alonsóé pedig 1:45.550.

Ha valami okot ad a gyanakvásra, az éppen ez a különbség: túl nagy ahhoz, hogy reális legyen. Egy része szinte biztosan az eltérő üzemanyagszintekkel magyarázható, de a Lotusnak nem szokása szándékosan kevés benzinnel villogni, ezért Räikkönen tempója valószínűleg nem illúzió. Már csak azért sem, mert a második edzés elejét elbukta, amíg javították a délelőtti balesetben megsérült autóját, amely utána még egy ideig még jobbra húzott. A távolról sem optimális körülmények ellenére volt ennyire gyors. „Az autónk nagyon jónak tűnik, különösen a hosszú etapokon. Ez a versenyre nézve örömhír" – erősítette meg. „A rövid etapom nem alakult úgy, mint szerettem volna, de azon még javulhatunk."

Az élcsapatok hosszú etapjai a szuperlágy gumikon (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

Minden bizonnyal ez lesz a kulcs, ha Räikkönen Jeongamban harcba akar szállni a győzelemért. Két héttel ezelőtt, Szingapúrban újra bebizonyította, hogy a dobogóra hátrébbról rajtolva is fel tud kapaszkodni – a 13. helyről lett 3. -, Vettel ellen azonban ez kevés volt és lesz. S igaz, hogy ott akadályozta a hátfájása, de az elmúlt hat időmérőből négyszer kikapott a csapattársától, Romain Grosjeantól, aki a kritikus pillanatokban egyre feltűnőbb önbizalommal hozza össze a gyors köröket, sőt kétszer a legjobb három közé kvalifikálta magát.

Már eldőlt, hogy a Lotus vasárnap élesben is beveti a hosszított tengelytávú autóját, ám ettől önmagában még nem fognak megtáltosodni. Grosjean ma vezette először az átalakított E21-et, és ugyanúgy nem volt elájulva tőle, mint Räikkönen Monzában. „Az igazat megvallva nem érzek semmilyen különbséget, úgyhogy gond nem lesz" – vélte. „Papíron stabilabbnak kell lennie a gyors kanyarokban és a lassú kanyarok bejáratánál, de erről vezetés közben nehéz meggyőződni."

Räikkönennek muszáj legalább Vettel közelébe kerülnie a rajtrácson, ha nem akarja, hogy eljátssza a szokásos trükkjét: az első néhány körben kiépítse, aztán csak óvatosan őrizgesse a biztonságos előnyét. Szokás szerint a start pillanataiban lehetne kibillenteni a Red Bullt a szokásos ritmusából. Erre persze alapvetően a Ferrari lenne a legalkalmasabb, de az egykörös tempójuk alapján valószínűtlen, hogy Alonso elég jó rajthelyet csíp meg: délután 7 tizeddel maradt le Hamiltontól. „Ezen a pályán is az aerodinamika a meghatározó, ezért az előző futamokhoz képest nem számítok nagy meglepetésekre" – ismerte el a spanyol.

És a köridők a közepes keverékű Pirellikkel. A Lotus ilyenből nem ment hosszút, a Red Bull előnye a Ferrarival és a Mercedesszel szemben egyértelmű (X: kör, Y: köridő) Forrás: Farkas Péter (Origo)

A Lotus a közepes keverékű Pirellikkel nem tett meg igazán hosszú etapot, de a másik három élcsapat viszonylatában mindkét fajta gumin ugyanaz volt a sorrend: a Red Bull jelentős előnnyel vezetett, míg a Mercedes és a Ferrari között nehéz volt különbséget tenni (annál is inkább, hogy Hamilton minden második körében látványosan visszalassított). Az ő párharcukat a rajt után kialakuló sorrend mellett az döntheti el, hogy mennyire fognak küszködni a gumik szemcsésedésével, mert ez a probléma pénteken mindkét csapatnál jelentkezett.

Akire még külön érdemes lesz odafigyelni, az Mark Webber. Neki a szingapúri taxizás miatt kapott idei harmadik megrovása folytán eleve tíz rajthelyes büntetéssel kell számolnia, ezért ideális esetben sem indulhat majd előrébbről a 11. kockánál, bár inkább a 13-14. a reális. Ha ehhez hozzávesszük az esetek többségében gyenge rajtjait, egyértelmű, hogy az ő autóját Vettelével ellentétben az előzésekhez optimalizálva lesz érdemes beállítani. Ennek a jeleit már pénteken láthattuk, amikor a végsebességek listáján 2. lett, 8 km/ó-val megelőzve az egyenesben csak a 19. leggyorsabb csapattársát. „Olyan autóra lesz szükségünk, amely jól megy a pálya első szektorában, hogy tudjunk előzgetni" – ismerte el Webber.

Minden számítgatás borulhat azonban, ha vasárnap megérkezik Jeongamba a várt eső. A környéket korábban veszélyeztető tájfun ugyan valószínűleg elkerüli a pályát, és az is lehet, hogy a zuhénak már a rajt előtt vége lesz, ám ha mégsem, az tényleg jó esélyt biztosít a többiek számára, hogy legyőzzék Vettelt.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!