Vágólapra másolva!
A Red Bull ásza hiába hajtogatja, hogy az esti körideje nem tükrözi a valóságot, a többiek attól tartanak, máris bottal üthetik a nyomát a Szingapúri Nagydíjon. A félelmüket igazolják a hosszú etapos köridők is.

Kompromisszumok nélküli tapadás az első tengelyen, mégis stabil farrész: ez az, amit a versenyzők elvárnak az autójuktól egy olyan, szeszélyesen tekergő utcai pályán, mint amilyen a szingapúri Marina Bay, hogy magabiztosan célozhassák meg a kanyarok csúcspontját, nem aggódva a korláthoz közel különösen veszélyes alulkormányzottság miatt. És pontosan ez az, ami a Red Bullon kívül egyetlen más csapat sem képes igazán megadni nekik.

Sebastian Vettel a Szingapúri Nagydíj első edzésnapján nem ejtett foglyokat. A második tréningen, amelyre ezen a távol-keleti pályán már sötétben, villanyfény alatt kerül sor, megint 6 tizedmásodpercet vert mindenki másra, beleértve a csapattársát, Mark Webbert is. Éppen annyit, mint két héttel ezelőtt, Monzában, és tudjuk, hogy ott mi lett a történet vége...

A Marina Bay idén új asztaltot kapott néhány kanyarnál, és a hírhedt 10-es sikánját is megszelídítették. Ettől 1 másodperces javulást vártak, de Vettel 4 másodperccel lett gyorsabb, mint egy éve ilyenkor Forrás: Red Bull

A Red Bull remekül érezte magát a reflektorok kereszttüzében, Vettel azonban szokás szerint igyekezett elbagatellizálni az előnyét. "A köridőm engem is meglepett. Jó kört sikerült futnom, de nem hinném, hogy az eredményem teljesen reprezentatív" - mondta. "Gyorsnak tűnünk, viszont szerintem a holnapi időmérőn a Mercedes is nagyon erős lesz." Webber, aki "csak" 4 tizedmásodperccel előzte meg a többieket, megjegyezte, hogy "még a hosszú és a rövid etapokon is dolgoznunk kell", ez azonban ekkora fölény mellett szinte már szemtelenség.

A többiek nem is igazán hisznek neki. Szingapúrban a pálya vonalvezetéséből adódó előzési nehézségek miatt sokkal fontosabb lesz a jó rajtpozíció, mint Monzában volt, és az előzőleg zsinórban négy pole-t szerző Hamiltonnak az időmérőn lehet némi esélye Vettel ellen. Elvégre pénteken még Spában is 8 tized volt a hátránya, aztán mégis fordítani tudott, most azonban elismerte, hogy ehhez "péntekről szombatra ismét csodát kell tennünk a semmiből." Bár Kimi Räikkönen a forgalommal indokolta az esti 8. helyezését, hozzátette, hogy "ennél biztosan jobban fogunk szerepelni, de a Red Bullt nem érhetjük utol. Esélyünk sincs rá."

Ezt támasztják alá a versenyzők által a második edzésen megtett hosszú etapok is; a Red Bull fölénye idén ritkán volt ennyire átütő. Mivel a futamon a szuperlágy gumik élettartama fogja jelenteni a szűk keresztmetszetet, a csapatok erre a keverékre koncentráltak, így nekünk is az azon elért eredményeket érdemes alapul vennünk az összehasonlításhoz. Márpedig ezekből az derül ki, hogy a Red Bullok kb. egy másodperccel gyorsabbak voltak a többieknél, holott Fernando Alonsót leszámítva ők maradtak a legtovább is a pályán: Vettel és Webber 14-14 kört tett meg egyhuzamban, jellemzően 1:51-es időkkel. A grafikonjuk ráadásul nem utal vészes gumikopásra sem.

Az élversenyzők hosszú etapos köridejei a szuperlágy gumikkal (X: kör, Y: köridő mp-ben). Webber etapja még Vettelénél is meggyőzőbb volt, a legtovább Alonso bírta Forrás: Farkas Péter (Origo)

A legközelebb még Räikkönen került hozzájuk, ő azonban velük ellentétben folyamatosan lassult. A Mercedes és a Ferrari nagyjából egy szinten volt, bár Nico Rosberg már 9 kör után visszatért a bokszba, míg Alonso 15 kört húzott le. Legfeljebb abban bízhatnak, hogy - amint Ross Brawn mondta - "nehéz megítélni az erőviszonyokat, mert ezen a pályán az üzemanyagszint jelentősen befolyásolja a köridőt, amitől kissé összekeveredhetett a mezőny."

A Ferrarinak ettől függetlenül nincsenek illúziói az esélyeivel kapcsolatban. Alonso elismerte, hogy a hétvége nem kezdődött jól számukra, és Felipe Massa, aki tőle eltérő programot bonyolított le, még vakvágányra is futott a beállításokkal. A Ferrari hozott néhány újítást Szingapúrba, például egy új első szárnyat és diffúzort, de ezekkel sem került közelebb a Red Bullhoz. Sőt. "Számítottunk rá, hogy a Mercedes és a Lotus visszavág, ami így is történt. Kicsit még a McLaren is" - mondta a Scuderia főtervező-helyettese, Simone Resta. "A lemaradásunk nagyobb, mint Magyarországon és Németországban volt."

A csapatok Szingapúrban a hungaroringihez sok tekintetben hasonló aerodinamikai konfigurációt használnak, ezért várható volt, hogy a Mercedes feltámad. Ez az első edzésen beigazolódni látszott, amikor Hamilton szerezte meg a vezetést, ám a szuperlágy gumik esti bevetése meglepő fordulatot hozott. A Pirelli szerint durván másfél másodpercnek kellene lennie a két keverék közötti különbségnek, csakhogy a legtöbben ennél sokkal nagyobb eltérést tapasztaltak. "A mi autónkat este jobbnak éreztem, de furcsa, hogy mekkora volt a különbség a kétféle gumi között. Én a szuperlágyakkal 3 másodpercet javítottam a közepesekhez képest" - mutatott rá Jenson Button, akinek sikerült beférkőznie Alonso és Räikkönen közé. "A második edzés végén a szuperlágy gumikon teljesített hosszú etapjaink jónak tűntek, de ahogy felraktuk a közepeseket, csökkent a tapadás, és nem találtuk meg a helyes balanszot."

Az élmenők körideje a közepes, aztán a szuperlágy gumikkal:

Vettel 1:46.408 => 1:44.249
Webber 1:46.157 => 1:44.853
Hamilton 1:46.577 => 1:45.551
Rosberg 1:46.962 => 1:45.258
Alonso 1:47.541 => 1:45.691
Räikkönen 1:48.688 => 1:45.778
Ricciardo 1:49.644 => 1:46.406

Ez a széles szakadék még érdekes tényező lehet a bokszstratégiáknál, mert elképzelhető, hogy a csapatok végül nem a szuperlágy, hanem a közepes gumikat fogják kerülni, viszont az előbbiből az éllovasoknak is fel kell majd használniuk mind a három szettet az időmérőn. Valószínűleg még Vettel is csak a szuperlággyal fog továbbjutni a Q2-be. Egyébként két kerékcserére számíthatunk, mivel azonban a Safety Car megjelenése lényegében garantált, a kiállások rugalmas időzítése fontos szempont lesz.

Lehet, hogy Vettel körideje tényleg nem reprezentatív. Elvégre a szuperlágy gumikon teljesített első mért körében Hamilton és Räikkönen is forgalomba került, Webber pedig súrolta a falat. A különbség az időmérőn biztosan nem lesz 6 tized, de a Red Bullnak néhány századnyi előny is elegendő lehet hozzá, hogy meglógjon, mert a Mercedes, a Ferrari és a Lotus, sőt talán a McLaren valószínűleg egymással fognak birkózni. A pénteki eredmények alapján a Szingapúri Nagydíj lehet az a fordulópont, amely után az ellenfelek végleg úgy döntenek, hogy feladják az idei vb-küzdelmet, és 2014-re koncentrálnak inkább.

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!