Élő:
Vágólapra másolva!
Bruce McLaren ötven évvel ezelőtt alapította a csapatot, bár a Forma-1-ben csak 1966-ban vettek részt először. Riválisok és exversenyzők ünnepelték az évfordulót.

A McLaren idén ünnepli születésének ötvenedik évfordulóját, a később egy tesztbalesetben elhunyt Bruce McLaren ugyanis 1963-ban alapította a csapatot. Bár a Forma-1-hez először csak három évvel később építettek autót, nyolc konstruktőri vb-címével a Ferrari és a Williams után a McLaren a sportág történetének harmadik legsikeresebb alakulata.

"A Ferrari mellett ők voltak a legsikeresebbek az F1-ben, ezért emlékszem rá, hogy volt köztünk némi feszültség, amikor egymás ellen versenyeztünk. Ez azonban teljesen természetes, ha két nagyszerű Forma-1-es csapat harcol egymással, és ez a kemény küzdelem csak még tovább gazdagította a csapat fantasztikus történetét" - ismerte el az autósport nagyjait megszólaltató összeállításban Jean Todt, az FIA elnöke, aki korábban éveken át a Ferrari főnöke volt. "Mindig nagyra becsültem őket a szervezettségükért, a győzni akarásukért, az új műszaki megoldások megszállott kereséséért és a tökéletességre való törekvésükért."

Prost 1985-ben a jellegzetes, piros-fehér McLarennel Forrás: AFP

A rivális Red Bullt irányító Christian Horner megjegyezte, hogy a McLaren a kölyökkora óta egyet jelentett a Forma-1-gyel. "Gratulálok az ötvenedik évfordulójukhoz! Megérdemelték, hogy eljussanak idáig - és így csak még élvezetesebb legyőzni őket!" - tette hozzá. A Mercedes GP vezérigazgatója, Toto Wolff szerint a McLaren sok más csapat példaképe is. "A branding, a márkaidentitás és a kialakított kép terén pontosan olyanok, mint amilyennek ebben a sportban mindenkinek lennie kellene" - mondta.

A McLaren volt ez etalon a Lotus főnöke, Eric Boullier számára is, aki azonban megjegyezte, hogy "bár néha már túlzásba viszik, mindig a tökéletesre törekszenek." Todthoz hasonlóan Ross Brawn is szívesen idézte fel a McLarennel folytatott csatáit, elismerve, hogy "a pályafutásom során végig nagyra tartottam a rájuk jellemző harci szellemet és az innovatív mérnöki szemléletet."

"Hogyan is felejthetnénk el a nagy küzdelmeket Niki Lauda és James Hunt, Michael Schumacher és Mika Häkkinen, vagy legutóbb Kimi Räikkönen, Felipe Massa és Lewis Hamilton között?" - tette fel a költői kérdést a Ferrarit jelenleg irányító Stefano Domenicali. "A két csapat néha nem elegánsan feszült egymásnak, de ezen újra meg újra sikerült túllépnünk, a Forma-1 fejlődését, mint közös érdeket, a történelmi szerepünkre való tekintettel minden más fölé helyezve."

Nem olyan rideg, mint amilyennek látszik

Azoknak a versenyzőknek a többsége, akik megfordultak a McLarennél, azt emelte ki, hogy az istállónál valójában távolról sem olyan rideg a hangulat, mint azt a róla kialakult kép sugallja. "Mielőtt megérkeztem hozzájuk, kívülről kicsit hűvösnek tűntek" - mondta a 2000-ben tesztpilótának szerződtetett Olivier Panis. "Végül azonban ők lettek a legjobb srácok, akikkel valaha dolgom volt az F1-ben. Nagyon kedvesek és nyitottak voltak."

Habár három világbajnoki címet is nyert velük, Alain Prostnak nem csak kellemes emlékei lehetnek a McLarenről, ahonnan végül viharos körülmények között távozott. Ennek ellenére azt állítja, "még mindig a családomnak tartom őket. A McLaren volt a legjobb csapat, ahol valaha versenyeztem, és ez a hangulatra is érvényes. Még amikor összetűzésbe keveredtem Ayrton Sennával, akkor sem éreztem, hogy a gondok a csapattól erednének" - mondta. "És elnézve a fejlődést, amelyen 1980-tól kezdve, Ron Dennis érkezése után keresztülmentek, megváltoztatták az egész F1-et. A precizitásukkal, a részletekre való odafigyelésükkel és a letisztultságukkal egy új szintre emelték a sportot. Számomra ma is ők számítanak az etalonnak."

Statisztikák az F1 történetében

Nagydíjak

1. Ferrari 862
2. McLaren 734
3. Williams 603
4. Lotus 560
5. Tyrrell 430
6. Brabham 394
7. Minardi 340
8. Ligier 326
9. Renault 300
10. Arrows 291
Győzelmek

1. Ferrari 221
2. McLaren 182
3. Williams 114
4. Lotus 81
5. Red Bull 39
6. Brabham 35
= Renault 35
8. Benetton 27
9. Tyrrell 23
10. BRM 17
Pole pozíciók

1. Ferrari 207
2. McLaren 155
3. Williams 127
4. Lotus 107
5. Renault 51
6. Red Bull 49
7. Brabham 39
8. Mercedes 17
9. Benetton 15
10. Tyrrell 14


Niki Lauda, aki az utolsó vb-címét éppen Prost ellen szerezte, úgy érezte, azért kellett megharcolnia a legkeményebben. "A csapatnál nagyon támogatták őt, amit én annak ellenére viccesnek tartottam, hogy igencsak megnehezítette az életemet" - emlékezett. "Az (1984-es), portugáliai finálé előtt a Marlboro elő is készített néhány reklámot, hogy megünnepelje Prost vb-címét. Erről én már a verseny előtt tudtam, ezért utána nagyon vigyorogtam rájuk, amikor át kellett alakítaniuk a hirdetéseket!"

A jelenleg kommentátorként dolgozó Christian Danner tréfálkozva megjegyezte, hogy "amikor még F1-es versenyző voltam, ők túl gyors autókat építettek, ezért utáltam őket! Mások által elérhetetlen mércéket állítottak fel, mert mindig a tökéletességre törekedtek. Ők alapozták meg az F1 jelenlegi színvonalát."

Damon Hill, aki a rivális Williams színeiben nyerte meg a világbajnokságot, pedig azt mondta, "az előző évezred végének feltörekvő, fiatal pilótájaként a McLarent olyan csapatnak láttam, ahol a nagy versenyzők még nagyobbá válhatnak. Ez volt az az istálló, ahol felfedezték a siker titkát, a győzelem receptjét."

Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!