A Business Book GP című francia kiadvány által közzétett lista szerint 20 millió eurós, azaz 5,9 milliárd forintos fizetésével Lewis Hamilton és Fernando Alonso holtversenyben az idei Forma-1-es mezőny legjobban kereső tagjai, míg a tizenegy megmaradt csapat együtt összesen 21 millió euróval költ kevesebbet a pilótáira, mint egy évvel ezelőtt.
Mivel a versenyzők gázsiját bizalmasan kezelik, az ilyen listákat fenntartásokkal érdemes fogadni, ha azonban az adatok megfelelnek a valóságnak, Alonso járt a legrosszabbul, hiszen a Business Book GP tavalyi kiadása szerint 2012-ben még 30 millió euróval vezette a tabellát. A legnagyobb nyertes Hamilton, aki ugyan azt állította, hogy nem a pénz miatt igazolt át a Mercedeshez, de a lista alapján ott 4 millió euróval többet kap, mint amennyit a McLarennél tehetett zsebre - ráadásul előző csapata ettől az évtől kezdve csökkenteni akarta a fizetését.
Miután megszerezte zsinórban harmadik világbajnoki címét, Sebastian Vettel 2 millió eurós fizetésemelést kapott, ám Alonsóhoz és Hamiltonhoz viszonyítva még így is keveset keres. Csapattársa, Mark Webber azok közé tartozik, akiknek nem változott a gázsija, akárcsak a 16 millió eurójával a lista 3. helyén álló Jenson Button. Felipe Massa viszont a jelek szerint kénytelen volt beérni a korábbinál 4 millió euróval kevesebbel, ha azt akarta, hogy a Ferrari meghosszabbítsa a szerződését, ami sokáig kétségesnek tűnt.
A jelenleg az egyéni összetett 2. helyén álló Kimi Räikkönen a lista alapján meglepően szerény, 3 millió eurós fizetést kap. Ez 2 millió eurós csökkenést jelentene a 2012-es keresetéhez képest, csakhogy a felsorolt összegekben nincs benne a versenyzők teljesítményarányos bónusza. Márpedig a Lotusnak pénzügyi téren tavaly komoly gondot okozott, hogy Räikkönen a vártnál több pontot szerzett, ezért nagyobb jutalmat is kellett neki kifizetni. A versenyzők teljes gázsija a bónuszokkal együtt lényegesen meghaladhatja az alapfizetésüket - Alonso például állítólag még 10 millió euróval gazdagodott volna, ha sikerül megnyernie a világbajnokságot.
A listából kiderül, hogy a mezőny fizetős versenyzőként számontartott tagjainak is van miből megvenniük a tejet meg a kenyeret. Még Charles Pic, Max Chilton és Giedo van der Garde is kap 150 ezer eurót - ezt az összeget általában a szponzoruk által a csapatuknak átutalt összegből forgatják vissza számukra. A sereghajtók közül, félmillió dolláros fizetésével kiemelkedik a Marussia újonca, Jules Bianchi. További érdekesség, hogy a Force Indiához egy éves kényszerszünetet követően visszatérő Adrian Sutil jobban keres csapattársánál, Paul di Restánál.
A versenyzők 2013-as fizetése euróban
(A +/- oszlopban a tavalyihoz képesti változást tüntettük fel)
Név | Fizetés | +/- | Név | Fizetés | +/- | ||
1. | Hamilton | 20 m | + 4 m | 12. | Hülkenberg | 1 m | + 0,5 m |
= | Alonso | 20 m | -10 m | 13. | Bottas | 0,6 m | -- |
3. | Button | 16 m | 0 | 14. | Bianchi | 0,5 m | -- |
4. | Vettel | 12 m | + 2 m | = | Sutil | 0,5 m | -- |
5. | Rosberg | 11 m | + 1 m | 16. | Di Resta | 0,4 m | + 0,2 m |
6. | Webber | 10 m | 0 | = | Vergne | 0,4 m | 0 |
7. | Massa | 6 m | - 4 m | = | Ricciardo | 0,4 m | 0 |
8. | Räikkönen | 3 m | - 2 m | 19. | Gutiérrez | 0,2 m | -- |
9. | Pérez | 1,5 m | + 1 m | 20. | Pic | 0,15 m | 0 |
10. | Grosjean | 1 m | 0 | = | Van der Garde | 0,15 m | -- |
= | Maldonado | 1 m | + 0,6 m | = | Chilton | 0,15 m | -- |
A Business Book GP listája is bizonyítja, hogy az elhúzódó gazdasági válság még mindig befolyásolja a csapatok költekezési kedvét: míg tavaly a bónuszok nélkül 126,8 millió eurót (37,3 milliárd Ft-ot) fordítottak a pilótáikra, idén már csak 105,95-öt (31,2 milliárd Ft-ot).
A Mercedes az egyetlen, amely jelentősen többet fizet a versenyzőinek, mint egy évvel ezelőtt. Mivel a hétszeres világbajnok Michael Schumacher mindössze 8 millió eurót kért, Hamiltonnak viszont ennek a két és félszeresét fizetik ki - sőt, Nico Rosberg is kapott egy szerény emelést -, az istálló idén összesen 31 millió eurót áldoz a pilótáira. Ezzel megelőzte a Ferrarit is, amely 14 millió eurót faragott le a költségvetésének ebből a tételéből.
Hamilton távozásával és Sergio Pérez érkezésével a McLaren még ennél is többet spórolt. Ez kapóra jött nekik, mert nagyjából épp ekkora megtakarításra volt szükségük amiatt, hogy ettől az évtől kezdve már fizetniük kell a Mercedes motorokért.
A megmaradt kis csapatokat, a Marussiát és a Caterhamet az év elején sok kritika érte, miután menesztették Timo Glockot és Heikki Kovalainent. A listából azonban kiderült, hogy erre alapos okuk volt: azzal, hogy a sokkal olcsóbb Bianchit és Giedo van der Garde-ot szerződtették a helyükre, rendre 2,5 illetve 4,2 millió eurót spóroltak meg, ami ezeknek az alakulatoknak a költségvetéséhez mérten tetemes összegnek számít.
A csapatok sorrendje a pilótáik fizetése alapján, euróban
(A +/- oszlopban a tavalyihoz képesti változást tüntettük fel)
Csapat | Fizetés | +/- | Csapat | Fizetés | +/- | ||
1. | Mercedes | 31 m | + 13 m | 7. | Sauber | 1,2 m | + 0,2 m |
2. | Ferrari | 26 m | - 14 m | 8. | Force India | 0,9 m | + 0,2 m |
3. | Red Bull | 22 m | + 2 m | 9. | Toro Rosso | 0,8 m | 0 |
4. | McLaren | 17,5 m | - 14,5 m | 10. | Marussia | 0,65 m | - 2,5 m |
5. | Lotus | 4 m | - 2 m | 11. | Caterham | 0,3 m | - 4,2 m |
6. | Williams | 1,6 m | + 0,95 m |
Csatlakozzon hozzánk a Facebookon is!
Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!