Vágólapra másolva!
A Ferrari a héten felhívta rá az FIA figyelmét, hogy a Red Bull az időmérő és a verseny között két tartályt folyadékkal tölt fel, mire riválisa betiltatott egy trükkös fékrendszert.

A szezon hajrájában megindult a menetrendszerű vádaskodás a világbajnoki címért küzdő csapatok, a Red Bull és a Ferrari között, amikor az Abu-Dzabi Nagydíj hetében burkoltan mindkettő technikai szabálytalanság gyanújába keverte a másikat a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) előtt.

Úgy tűnik, ezúttal a Ferrari lépett előbb: az As című spanyol lap szerint néhány nappal ezelőtt megkérdezték az FIA-t, hogy ellenfelük szabályosan jár-e el, amikor szombatról vasárnapra, az időmérő és a verseny között rendszeresen megváltoztatja két tartály folyadékszintjét az autójában.

A lap azt írta, "ez is a trükkök egyike, amelyek révén (Adrian) Newey javítani tudott az autón." Hogy pontosan milyen módon működik, az nem világos - elvben befolyásolni lehet vele például az első-hátsó súlyelosztást, miközben az autó össztömege változatlan marad -, de tény, hogy a parc fermé-szabályok látszólag nem tiltják. A Sportszabályzat 34.1/m) cikkelye szerint az időmérő után, amikor az autón egyébként már tilos változtatni, "az 1,1-nél kisebb fajsúlyú folyadékokat le szabad ereszteni/fel szabad tölteni, az ehhez használt folyadék specifikációjának azonban meg kell egyeznie az eredetiével." Ez vonatkozhat például a hidraulikafolyadékra, de az előírások külön kitérnek a benzinre és a motorolajra is.

Forrás: AFP

Az FIA ennek ellenére azt válaszolta a Ferrarinak, hogy a vázolt módszer szabálytalan lenne, ami kellemetlenül érintheti a Red Bullt, ha eddig valóban így járt el. A maranellói istálló sem megerősíteni, sem cáfolni nem volt hajlandó az As értesülését.

Az Abu-Dzabi Nagydíj előtt a Red Bull is írt az FIA-nek, rákérdezve, hogy a keresztmetszetüket hőre változtató fékhűtő-csatornák használata megengedett-e. A csapat gyanúja szerint egyes riválisai egy kétféle, eltérő hőtágulású fémből, bimetálból készült szalagot, vagy más, hőre reagáló szerkezetet helyeztek el a fékhűtő-csatornájukba, hogy az automatikusan a pillanatnyi hűtési igényekhez igazodva alakítsa az átmérőjét. Ennek aerodinamikai szempontból is nagy jelentősége van, mert a csatorna átmérője nem csupán a fékek hőmérsékletét, hanem a légellenállást is befolyásolja.

Az FIA a Red Bull kérdésére válaszolva írt a csapatoknak, tisztázva, hogy az ilyen rendszerek használata is egyértelműen szabálytalan, hiszen a Technikai Szabályzat 11.1.4-es pontja kimondja: "az autó mozgása közben a fékrendszeren elvégzett minden változtatás vagy moduláció csak a versenyző fizikai beavatkozásának közvetlen következménye lehet."

Az Autosport értesülései szerint mind a Ferrarinál, mind a McLarennél tagadták, hogy valaha használtak volna hőre változó keresztmetszetű fékhűtő-csatornát, és egyetértettek azzal, hogy ez illegális lenne. A Red Bull azonban valószínűleg nem érdeklődött volna az FIA-nél, ha nincs megalapozott gyanúja arra vonatkozóan, hogy valamelyik ellenfele ezzel próbálkozik.

Ha még gyorsabban szeretne értesülni a Forma-1 legfrissebb fejleményeiről, vagy kíváncsi a kulisszák mögötti érdekességekre, kövessen minket a Twitteren, és figyelje az egész nap rendszeresen frissülő szürke dobozt a jobb oldali hasábban!