Vágólapra másolva!
Sebastian Vettel a Japán Nagydíjon aratott győzelmével 4 pontra közelítette meg az összetettben Fernando Alonsót, aki a rajtnál ezúttal Kimi Räikkönennel koccanva esett ki a versenyről. Felipe Massa hosszú szünet után, Kamui Kobajasi pályafutása során először lett dobogós.

Sebastian Vettel közel került zsinórban harmadik világbajnoki címéhez, amikor megnyerte a Japán Nagydíjat, és mivel Fernando Alonso kiesett, öt fordulóval a szezon vége előtt úgy csökkentette 4 pontra a hátrányát az összetettben, hogy újra a Red Bull tűnik a mezőny leggyorsabb autójának. Az egyébként eseménytelen verseny után Vettel mellé a dobogóra Felipe Massa állhatott fel, aki 36 futam óta nem végzett a legjobb három között, és a japán közönség örömére, pályafutása során először Kamui Kobajasi is csatlakozott hozzájuk.

A legtöbb akció az első néhány méteren történt. Mark Webber Spa után figyelmeztette Romain Grosjeant, hogy ha legközelebb is rajtbalesetet okoz, fusson minél messzebbre, de most ironikus módon épp ők ketten találkoztak a kelleténél közelebbről: a francia versenyző a célegyenes végén hátulról nekiment az egyik Sauberrel küzdő Webbernek, azonnal kiforgatva a Red Bullt. Mindkettejüknek ki kellett robogniuk a bokszba, és az ausztrál visszaesett az utolsó, 22. helyre. Balszerencséjére a Safety Car még az előtt elhagyta a pályát, hogy utolérhette volna a mezőny végét, de alternatív stratégiájának köszönhetően így is sikerült beverekednie magát a pontszerzők közé.

Webber és Grosjean ütközésének esett áldozatul Nico Rosberg is. "Nem tudtam őket hol kikerülni, és az egyik Toro Rosso (valójában Bruno Senna) hátulról nekem jött, tönkretéve a gumijaimat" - mondta. Sennát utólag áthajtásos, míg Grosjeant 10 másodperces stop&go büntetéssel sújtották a balesetek okozása miatt. Webber felvetette, hogy a Monzából már eltiltott franciának "talán újabb vakációra lenne szüksége."

Forrás: AFP
Kattintson a képre, galéria nyílik!

A legrosszabbul azonban Alonso járt, aki eközben Kimi Räikkönennel kakaskodott a pálya bal oldalán. Úgy tűnt, csak befelé figyelt, ezért nem vette észre, hogy a finn mellette van, és leterelte a Lotust a pályáról. Ettől a két autó az első kanyar féktávján összekoccant. Alonso úgy érezte, vetélytársának el kellett volna vennie a gázt. "Kimi kicsit hozzáért az egyik hátsó kerekemhez, amitől defektet kaptam, és nem tudtam folytatni a versenyt" - magyarázta. "Nagy kár érte; szomorú, ha még az első kanyaron sem jutunk túl. De most már a következő hétre kell koncentrálnunk. Hibák nélkül kell dolgoznunk tovább. Ha az ember defektet kap, és kiesik, úgysem tehet semmit. A kiegyensúlyozottságunknak köszönhetően vezetjük a világbajnokságot. Mások több hibát követtek el, nekünk viszont nem szabad." Alonso már szombaton is Räikkönen miatt járt pórul, amikor az ő kicsúszása miatt lengetett sárga zászlókra tekintettel kellett elvennie a gázt.

Mivel a Ferrari lassabbnak tűnik a Red Bullnál és a McLarennél is, Alonsónak rendkívül nehéz lesz megőriznie 4 pontos előnyét az idény végéig. A Red Bull a pletykák szerint egy új dupla DRS-t használt Szuzukában, és a csapat autójához illő gyors pályán Vettel győzelme egy pillanatra sem forgott veszélyben. "Az ember éjszakánként néha arról álmodik, hogy bár ilyen autót vezethetne egyszer. A balansz egyszerűen fantasztikus volt, ezért tudtam ennyire meglógni. Nagyon boldog vagyok!" - mondta.


Massa csak a 11. helyről rajtolt, de a kavarodásban azonnal feljött negyediknek, és 3-4 körrel későbbi első kerékcseréjének köszönhetően megelőzte Kobajasit és Jenson Buttont is. Onnantól kezdve a célig magabiztosan őrizgette a helyét, mégpedig a legjobb pillanatban: akkor, amikor végre eldőlhet, hogy maradhat-e a Ferrarinál. "Az első kanyarban okosan sikerült kimaradnom a balhéból, és az autónk utána sokkal gyorsabb volt, mint vártuk" - ismerte el Massa, aki legutóbb a 2010-es Koreai Nagydíjon állhatott a dobogón.

Kobajasi a kerékcserék első fordulójáig 2. volt, és bár az utolsó körökben védekeznie kellett Buttonnal szemben, sikerült megtartania a 3. helyét. Ezzel a Forma-1 történetében ő lett a harmadik japán, aki eljutott a pódiumig. Az eredmény neki is jól jött, hiszen az ő állása sem biztos a Saubernél. Sokáig csapattársa, Sergio Pérez is gyorsnak tűnt, ám a 19. körben kicsúszott, amikor kívülről próbálta előzni Lewis Hamiltont. "Szerintem kicsit túl későn váltott ívet, így már nem maradt időm átmenni a másik oldalára" - panaszkodott a mexikói Hamiltonra, akinek jövőre éppen ő lesz az utódja a McLarennél. "Ezért kívülről próbálkoztam, de a hátsó kerekeim leblokkoltak, és ettől megpördültem. Nem tehettem semmit, a kavicságyban kötöttem ki. Jó helyen álltam, a csapatnak fontos lett volna az eredmény, úgyhogy sajnálom. Az én hibám volt. Ennyi."

Hamilton végül az 5. helyen ért célba, jórészt annak köszönhetően, hogy a második bokszkiállása után, a hideg gumikon sikerült megelőznie az egy körrel korábban kereket cserélő Räikkönent. Épp a már lendületben lévő Lotus mellé ért vissza a pályára, de a gázon tartotta a lábát, megkaparintva a pozíciót. Az összetettben ugyanakkor már így is 38 pont a hátránya a 2. helyezett Vettel mögött, így a világbajnok esélyei egyre csekélyebbek.

Forrás: AFP
Kattintson a képre, galéria nyílik!

Räikkönen a 6. helyet is csak kínkeservesen tudta megtartani: a váltócseréje miatt a 15. kockából rajtoló Nico Hülkenberg mindössze 7 tizedmásodperccel utána szelte át a célvonalat, és újabb 1,2 másodperccel hátrébb érkezett Pastor Maldonado is. A Williams versenyzője először szerzett pontot barcelonai győzelme óta.

Hasonlóan szoros küzdelem zajlott az utolsó pontszerző helyért. Mivel szingapúri ütközése után 10 rajthelyes büntetéssel sújtották, Michael Schumachernek a 23. helyről kellett nekivágnia a versenynek, de remekül startolt, és a Mercedes tempója is jobb volt, mint amilyenre számított. Mivel egyike volt annak a három versenyzőnek, aki a keményebb keverékű gumikat választotta az első etaphoz, a többiektől eltérő stratégiát követett, és a hajrában a lágy Pirellikkel néhány kör alatt 9 másodpercet hozott be Daniel Ricciardón. Az ausztrál azonban ügyesen védekezett, kihasználva, hogy egész hétvégén a Toro Rosso végsebessége volt a legnagyobb, és megtartotta a 10. helyét az utolsó Japán Nagydíját teljesítő Schumacherrel szemben.

A konstruktőri tabellán a Red Bull 41 pontra növelte az előnyét a McLarenhez képest, míg a Sauber 20 pontra közelítette meg a Mercedest.

A versenyről élőben, körről körre készült tudósításunk itt olvasható.

http://static.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2012_15_8.html