Vágólapra másolva!
A McLaren főnöke, Martin Whitmarsh is elkerülhetetlennek látja, hogy a sport jobban nyisson a környezetbarát technológiák felé.

Bár sokan megkérdőjelezik, hogy a környezetbarát szemlélet összeegyeztethető-e egyáltalán a Forma-1-gyel, a McLaren csapatfőnöke kollégáinak többségéhez hasonlóan úgy véli: a sportnak muszáj nyitnia a zöld technológiák felé.

"Ha az F1-et olyan benzinpazarló sportnak fogják tartani, amelynek semmi köze az autóipari cégek számára fontos technológiákhoz, akkor rossz képet közvetítünk magunkról" - mondta az Autosportnak Martin Whitmarsh. "Rengeteg szó esik az erőforrások hatékony felhasználásáról. Egyetlen sportnak sem szabadna csaknem korlátok nélkül szórnia a pénzt és pazarolnia az erőforrásokat, miközben nem figyel a hatékonyságra."

A 2014-től bevezetésre kerülő 1,6-literes V6-os turbómotorok fogyasztására éppen ezért nagy hangsúlyt fektetnek. Noha a teljesítményt a fogyasztás növekedése nélkül fokozó KERS-t már 2009-ben bevetették, ezt az új turbókorszaktól kezdve az összetettebb ERS váltja majd fel, amely nem csupán a fékezés közben felszabaduló mozgási energiát, hanem a kipufogógázét is képes lesz elektromos energia formájában tárolni, majd újrahasznosítani.

A teljesítményét a jelenlegi 60-ról 120 kW-ra növelik, míg az egy körben felhasználható energia 400 KJ helyett 4 MJ lesz. Míg tehát a versenyzők eddig körönként 6,7 másodpercen át 82 extra lóerővel gazdálkodhattak, 2014-től 33 másodpercen át 163 lóerővel fokozhatják majd a motorjuk teljesítményét.

Whitmarsh szerint nem szabad visszarettenni attól sem, hogy emiatt átmenetileg óhatatlanul emelkedni fog a motorok ára egy kedvezőtlen gazdasági környezetben. "Ha módosítjuk a szabályokat, mégpedig nemes céllal - azért, hogy a sportot társadalmi szempontból értelmessé és a technológiákat naprakésszé tegyük -, annak óhatatlanul lesznek költségei" - mondta Whitmarsh. "Ezt természetesen figyelembe kell vennünk, és nagyon óvatosan kell egyensúlyoznunk miatta."

"Ha egy kisebb csapatot irányítanék a bokszutca másik végén, nyilván ingyen szeretném kapni a gumikat és a motorokat, ugyanakkor remélhetőleg a sport egésze profitál majd a fejlődésből. Egyetlen sport sem teheti meg, különösen a technikai sportok nem, hogy ellenáll a változásnak, és nem reagál arra, ahogyan az emberek látják."

A hétvégi Le Mans-i 24 óráson először nyert hibrid autó a legendás verseny története során, mégpedig egy olyan Audi R18 e-tron quattro, amelyben nem akkumulátorban, hanem a Williams által épített elektromechanikus lendkerékben tárolták a fékezéskor kinyert energiát.

2015-től a motorok élettartamát is megkétszerezik majd a jelenlegihez képest. A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) Motorsport Világtanácsa múlt pénteki ülésén arról is döntött, hogy a csapatok kérésére június 30-ig kidolgoz egy olyan szabálymódosítást, amely szerint a jövőben az FIA fogja egységesen korlátozni az istállók kasztnira fordított kiadásait.