Vágólapra másolva!
Új rekordot állított fel egy kerékcserénél a McLaren Valenciában, de a bokszkiállás fontossága egyébként is egyre nő, hatalmas taktikai fegyver lett. A szerelőkre nehezedő nagy nyomás idén már rengeteg malőrhöz vezetett, igaz, régen is történtek vicces hibák a bokszutcában, pedig akkor még ráérősebb volt a helyzet. Elhagyott vagy fel sem szerelt kerekek, agyát üresbe kapcsoló versenyző, elvonszolt emelők - a legjobb bakik a bokszutcákból.

Aligha kell hangsúlyozni, hogy mennyire fontossá váltak a bokszkiállások a Forma-1 elmúlt évtizedeiben. Míg hajdan komoly problémára utalt, ha egy versenyzőnek a futam közben be kellett térnie a szerelőkhöz, az 1980-as évek közepe óta már taktikai fegyverré és előzési lehetőséggé nőtték ki magukat a tankolások és kerékcserék.

A tény, hogy sok pozíció sorsa a szervizállásban dőlhet el, rákényszerítette a csapatokat, hogy egyre hatékonyabb megoldásokat fejlesztettek ki a bokszkiállás meggyorsítására. Napjainkra elérték, hogy a kerékcserét 2-3 másodperc alatt el tudják végezni (hogy hogyan, arról itt olvasható részletes elemzés). A legtöbbet idén a McLaren bukta a bokszban, ugyanakkor az új technológiák - az oldalsó emelő, a nyalókát felváltó jelzőlámpa, a felnibe integrált kerékanya - átvételének köszönhetően legutóbb, Valenciában éppen ők állították be az új rekordot, amikor 2,32 másodperc alatt fejezték be Lewis Hamilton első kerékcseréjét.

Ugyanakkor nem szabad megfeledkezni róla, hogy a versenyzők és a szerelők sem robotok. Időnként megtörhetnek a nyomás alatt, mert súlyos lelki terhet jelent számukra, hogy minden tizedmásodperc számít. A mostani szezonban különösen sokszor hibáztak, ám tévedés, hogy régebben, amikor ennyire még nem kellett kapkodni, lényegesen precízebben dolgoztak volna. Íme néhány elrettentő példa a múltból.

Forrás: AFP

Kerék nélkül

Meglehetősen gyakori például, hogy az egyik kereket nem tudják rendesen rögzíteni. Tulajdonképpen még az a jobbik eset, amikor sokat pepecselnek a visszahelyezésével, hiszen olyankor már nincs végképp mit tenni, ha az a kerék el is gurul. Nigel Mansell 1991-ben, Portugáliában gyakorlatilag így vesztette el a maradék esélyét a vb-címre, miután a jobbhátsó kerékanya még nem volt rögzítve Williamsén, amikor megkapta a kihajtási engedélyt. Pedig egészen addig az élen haladt. A kereket a bokszutca közepén végül felszerelték az autóra, amit jobb híján kézzel emeltek fel, de ezzel több szabályt is megszegtek, ezért Mansellt röviddel később fekete zászlóval kiintették a versenyből.


2009-ben, a Hungaroringen hasonló történt Fernando Alonsóval, akinek Renault-ján a jobb első kerék önállósította magát a szerelők hibájából. Mivel ez közvetlenül Henry Surtees halálát és Felipe Massa súlyos fejsérülését követően történt (mindkettejüket egy elszabaduló autóalkatrész találta fejbe, előbbit egy kerék, utóbbit egy rugó), a csapatot első fokon el is tiltották a következő versenytől, amiért nem biztonságosan engedték útjára az autót. Az ítéletet később pénzbírságra enyhítették.


Kevésbé volt látványos, amikor Michele Alboreto Minardijáról pattogott el a frissen felszerelt kerék 1994-ben, a San Marinó-i Nagydíjon. Roland Ratzenberger és Ayrton Senna halálos, illetve Rubens Barrichello súlyos balesete miatt az egész hétvége gyászos hangulatban telt, és ezen csak még tovább rontott az újabb hiba, melynek következtében a Ferrari és a Lotus több vétlen szerelőjét kellett kórházi ápolásban részesíteni. 4 perc 29 másodpercnél figyeljék a magasra pattogó kereket.


Könnyedén megelőzhetők az elszabaduló kerekek okozta bajok, ha fel sem rakják őket az autóra - nem szándékosan, de a Ferrari eljátszotta ezt 1999-ben, a kaotikus nürburgringi futamon. A hirtelen zuhogni kezdő esőben a szerelők egyszerűen elfelejtették előkészíteni a jobb hátsó gumit, és Eddie Irvine-nak közel fél percig kellett egy helyben rostokolnia, mire végeztek a művelettel. A szerelők fel-alá szaladgáltak, az elkószált kereket mégsem ők, hanem egy olasz újságíró találta meg a garázs egyik sarkában...


Csőtörések

Eddig olyan eseteket mutattunk be, amikor az autók elhagytak valamit. Most következzenek azok, amikor épp ellenkezőleg, olyasmit vittek magukkal, amit nem kellett volna. 1994 és 2009 között, a versenyek alatti tankolások időszakában az üzemanyag-utántöltő berendezés csövének elrántása valós veszélyt jelentett, amint azt Christijan Albers (2007, Francia GP), Felipe Massa (2008, Szingapúri GP), Jaime Alguersuari (2009, Szingapúri GP) és Heikki Kovalainen (2009, Brazil GP) a saját kárán tanulta meg. Ezek az esetek mind a nagy kapkodás miatti gondatlan kiengedésre vezethetők vissza.

Albers gázt adott, mielőtt a nyalókát felrántották volna. Ahogy a kommentátor, Ben Edwards megjegyezte, "üresbe kapcsolta az agyát".


Massa elrántotta a beragadt töltőcsövet, aztán türelmesen várakozott a bokszutca végén, amíg a szerelők utánarohantak, és nagy nehezen kiszedték az autójából. Ráadásul Kimi Räikkönen is időt vesztett, mert közvetlenül csapattársa után állt ki a bokszba, és a fejetlenségben csak késve tudták kiszolgálni. A belső kamerájából látszik, hogy nem zavartatta magát a hasra eső szerelő miatt: szép lassan begurult a helyére, miközben az illető dühösen csapkodta az aszfaltot, aztán felpattant.


Alguersuari figyelmetlenségből azelőtt indult el, hogy felemelték volna előtte a nyalókát. A tankolóberendezés kezelője hasra esett, de mivel sisakot és térdvédőt viselt, szerencsére nem történt komolyabb baja.


Kovalainen magával cibálta az egész töltőcsövet, és megöntözte benzinnel a mögötte haladó Ferrarit, amely egy pillanatra lángra is kapott, ahogy az üzemanyag beterítette a forró részeit.


Jenson Button kis híján szintén hasonló incidensbe keveredett a 2006-os San Marinó-i Nagydíjon, a benzin is szétspriccelt, de szerencsére nem gyulladt ki. Cserébe viszont fizikailag is fájdalmas emléke maradt a versenyről, mert fejbe vágták a nyalókával, amit a kezelője hiába próbált újra betartani a BAR elé.


De nemcsak a tankolócsövet, hanem a hátsó emelőt is el lehet rántani. 1995-ben, Barcelonában például Johnny Herbert csente el ezt a fontos eszközt a Benetton ügyetlen szerelőjétől. Senki sem sérült meg, és még a csapat akkori főnöke, Flavio Briatore is jót mulatott a jeleneten.


És végül következzen néhány ellenpélda, amikor a szerelők húzták a rövidebbet a versenyző hibája következtében. Az egyik kissé kilóg a sorból, mert Juan-Pablo Montoya azért ütötte el a Williams egyik tagját 2002-ben, Barcelonában, mert az rosszkor emelte fel a nyalókát.


Gaston Mazzacane (2000, USA Nagydíj) és az élete első F1-es bokszkiállására érkező Kazuki Nakadzsima (2007, Brazil Nagydíj) viszont tényleg tartozik pár sörrel a munkatársainak, amiért megreptette őket.