Vágólapra másolva!
Kedden megkezdődött a fiatal versenyzők tesztje Abu-Dzabiban. Jean-Eric Vergne nem okozott különösebb meglepetést, amikor a Toro Rossóból a Red Bullba átülve mindenkinél gyorsabb volt, csaknem egy teljes másodpercet verve a ferraris Jules Bianchira.

Kedden megkezdődött a fiatal versenyzők bemutatkozását szolgáló, immár évenként megrendezett háromnapos teszt Abu-Dzabiban, a legutóbbi nagydíj helyszínén. Csütörtökig az összes csapat a Yas Marinán marad, tucatnyi újoncot próbálva ki a pilótafülkében.

Az első napot a World Series by Renault (WSR) idei második helyezettje, Jean-Eric Vergne zárta az élen, aki a hétvégén, az Abu-Dzabi Nagydíj péntek délelőtti szabadedzésén az egyik Toro Rossót vezethette, most azonban átült a Red Bullba. A 21 éves francia már tavaly is részt vett a fiatalok tesztjén, akkor az STR színeiben. Ma 1:40.011-es körével végzett a tabella tetején, 1,6 másodperccel elmaradva Lewis Hamilton Q2-es idejétől, de kilenc tizedet verve a második helyezett Jules Bianchira. Vergne egyébként virtuálisan jól ismeri a Red Bull autóját, hiszen péntekenként, a szabadedzések alatt adatgyűjtés céljából a versenyzőkével párhuzamos programot bonyolít le az istálló otthoni szimulátorában.

Az időeredményeket befolyásolja, hogy a Pirelli a teszten 2012-es fejlesztésű kísérleti gumikat bocsátott a csapatok rendelkezésére, ezért csak a szuperlágy keverékűek egyeznek meg azokkal, amiket a versenyeken használnak. Az egyenletesebb kopás érdekében változtattak az összes típusú abroncs profilján is. A csapatok egész évben összesen száz garnitúrát használhatnak el a tesztelés során, de erre a hétre kaptak nyolc extra szettet is.

A Red Bull délelőtt az aerodinamikai munkára koncentrált, mielőtt délután áttért a gumik tesztelésére. "Ez fantasztikus nap volt számomra" - lelkendezett Vergne. "Nagyszerű érzés volt vezetni a világbajnok autót, imádtam minden egyes kört. Attól a tudattól, hogy két további nap hátra van, még szélesebben vigyorgok. Csodálatos lehetőséget kaptam a Red Bull Racingtől. Igyekszem minél többet tanulni."

Forrás: Red Bull
Vergne simán a leggyorsabb volt

A huszonkét esztendős Bianchi, akinek ez 2009 decembere óta már az ötödik tesztnapja volt a Ferrarinál, délelőtt a csapat aerodinamikai programjában vett részt, amelynek keretében különféle szenzorokkal szerelték fel az autóját. Bár a teszt elsődleges célja, hogy lehetőséget adjon a vezetésre a fiataloknak, az istállók igyekeznek adatokat gyűjteni közben a fejlesztéseikhez is. A GP2 idei összetettjében egy győzelemmel a 3. helyen végző Bianchi délután a stílusához illő beállításokkal kísérletezett. A következő két napon is ő ülhet majd a Ferrariban.

Mögötte a kanadai Robert Wickens, a WSR bajnoka fejezte be a tesztnapot. Riválisához, Vergne-hez hasonlóan ő is részt vehetett az Abu-Dzabi Nagydíj múlt pénteki szabadedzésén, mégpedig a Virginnel, ma azonban átült a Renault-ba. 1,2 másodperccel bizonyult lassúbbnak Bianchinál.

A negyedik a 22 éves svájci, Fabio Leimer lett, aki a hétvégén megnyerte a bajnokságon kívüli GP2-es versenyek közül az elsőt Abu-Dzabiban. Ő ma vezetett először Forma-1-es autót, de hamar belejött: a Sauber délelőtt aeroteszteket hajtatott végre vele, majd a beállításokkal kellett foglalkoznia. Bár a rádiója nem mindig működött, könnyen boldogult, ezért a csapat elégedett volt vele. "Nem csupán az autó teljesítményétől voltam elragadtatva. Arra kevésbé számítottam, hogy ennyire kellemes lesz vezetni" - mondta Leimer. "Egy GP2-es autóhoz képest rendkívül stabilan és simán megy át a rázóköveken. A teszt megkezdése előtt kicsit aggódtam a nyakam miatt, de az végül nem okozott gondot. Azt viszont éreztem a végén, hogy egész nap intenzíven kellett koncentrálni, ami elég kimerítő."

A McLaren délelőtt Oliver Turvey-t, délután pedig rutinos tesztpilótáját, Gary Paffettet szerepeltette a teszten. Ez már a 24 éves Turvey-nek is az ötödik tesztnapja volt a csapattal, de 6 tizeddel lemaradt az 5. helyen végző Paffettől. A 6. legjobb köridőt pedig a mindössze 20 esztendős Max Chilton érte el, aki az idén már részt vett egyenesfutási teszteken a Force Indiával. Csak közvetlenül a leintés előtti pillanatokban ugrott a finn Valtteri Bottas elé a tabellán.

A Williams lett az első csapat, amely már a pályán is kipróbálta a 2012-es technikai szabályoknak megfelelően felfelé kivezetett "periszkóp" kipufogóját. Bottas azonban nem emiatt volt kénytelen órákig a garázsban vesztegelni, hanem azért, mert az autójában elromlott a sebességváltó, ezért végül ki kellett cserélni. Kimi Räikkönen és néhány másik versenyző mellett egyébként ő is Rubens Barrichello egyik lehetséges utódja a Williamsnél. Igaz, azt állította, nem törődik az erről szóló pletykákkal. "A pályán eszembe sem jutnak. Egyszerűen megpróbálom a lehető legjobb munkát végezni a teszten" - mondta a GP3 idei bajnoka. "Beszélgettem a versenyzőkkel, és a szimulátorban már szereztem tapasztalatokat, úgyhogy kényelmesen érzem magam az autóban."

A Mercedes a tavalyi teszthez hasonlóan ismét Sam Birdöt, a GP2 idei 6. helyezettjét ültette az autójába. A 24 éves brit egész nap 2011-es gumikat használt, és kipróbált néhány 2012-es alkatrészt. Több társához hasonlóan szimulátoros tapasztalatai már neki is vannak, így a csapat az időeredményeivel és a kiegyensúlyozottságával egyformán elégedett volt.

A Lotusnál is egy visszatérőre, az egy évvel ezelőtti teszten két napot vezető, venezuelai Rodolfo Gonzálezre bízták az autót. Noha Vergne-nél már 4 másodperccel lassabb volt, a három kis csapat pilótái közül ő érte el a legjobb időeredményt, és megelőzte a Forma-1-es technikával a Toro Rossónál ismerkedő Stefano Colettit. A 12. helyezett Dani Clos viszont már harmadik tesztnapját töltötte az F1-ben, igaz, az előző kettőt három évvel ezelőtt a Williamsnél teljesítette, most viszont a Hispaniát próbálhatta ki.

A lista aljára a Virgin párosa került. Charles Pic, aki az idén két futamgyőzelemmel 4. lett a GP2-ben, a hét későbbi részében a Lotusnál is tesztelhetett volna, ezt azonban lefújták - állítólag azért, mert 2012-re már versenyzői szerződést kötött a Virginnel, ahol Jérome D'Ambrosio helyét foglalja el. Ma szűk 4 tizedmásodperccel bizonyult gyorsabbnak az autót délelőtt vezető Adrian Quaife-Hobbsnál. Bár szerdán és csütörtökön már egész nap Pic ülhet majd a Virginben, Quaife-Hobbs a rövid délelőtti lehetőségért is hálás volt.

"Harminc kör is több lesz a semminél, amikor legközelebb vezethetek" - mondta. "Képet adott arról, hogy mire számíthatok legközelebb. Ami a fékeket és a kanyarvételt illeti, (az F1-ben) minden magasabb szintet képvisel. Még a gumikat is másképp kell használni. Már meleg gumikon hagyjuk el a bokszutcát, míg más sorozatokban az első körben kell felmelegíteni őket."

A csapatok a nap folyamán összesen 4976 km-t töltöttek a pályán.

http://www.origo.hu/s/partners/f1/html/session_2011_302_1.html