Vágólapra másolva!
Reakciók a Japán Nagydíj második napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (1.): "A tegnapi szabadedzésem kicsúsztam, és összetörtem az első vezetőszárnyat, emiatt nem tudtuk tökéletesen felkészíteni az autót a mai napra. Volt is egy kis probléma emiatt az autó balanszával ma reggel, egyszerűen túl lassúak voltunk. A szabadedzés után átbeszéltük, hol tudnánk javítani, és végül az időmérőn sikerült kihoznunk a maximumot az autóból. Nagy szükség volt erre, hiszen elenyésző a különbség köztem és Jenson (Button) között. Szeretnék köszönetet mondani a csapatnak és a gyárban dolgozóknak, hogy hoztak nekem egy új szárnyat, nélkülük most nem ülhetnék itt. Nagyon boldog és büszke vagyok. Ami a holnapi egy pontot illeti, nem foglalkozom vele. Tanultam a tegnapi leckéből: egy pillanatra nem összpontosítottam 100 százalékosan, és eldobtam az autót. Holnap hosszú verseny vár ránk, komoly kihívásokkal, már nagyon várom. Szeretünk ide jönni (Szuzukába), különleges a hely hangulata, a rajongók őrültek és szenvedélyesek. Amikor reggelente elindulunk, a szálloda tele van sikoltozó emberekkel, jó dolog mindezt átélni, holnap különleges élmény lesz a pole pozícióból indulni. Hosszú verseny vár ránk, sok minden történhet."

Mark Webber (6.): "Meglepetésként ért, hogy csak 6. lettem. Minden tőlem telhetőt megtettem, de így sem voltam elég gyors, furcsa, hogy a végén nem tudtam megfelelő tempót autózni. Seb nagyon jó kört ment, az első sorból indulhat, nagyszerűen teljesített. Én viszont csalódott vagyok a rajtrács harmadik sora miatt. Az autó tegnap nagyon jónak tűnt a hosszú etapokon, és jól ment kevés benzinnel is, szóval úgy tűnik, hogy nem tudtam kihozni belőle a maximumot. Holnap összeszedem magam, és a gázra lépek."

McLaren

Jenson Button (2.): "Ennél közelebb még nem voltam a pole-hoz ebben a szezonban, de ez még mindig nem első rajtkocka, holnap a rajtrácson ugyanolyan távolságra lesz az első hely a másodiktól. De elégedett vagyok, mert nem hagytam ma semmit a pályán - úgy érzem, mindent kihoztam az autóból, semmi sem maradt benne. Szerintem az egész csapat felbátorodott ettől, mert semmi fontos fejlesztést nem hoztunk erre a versenyre, csak elértük, hogy jól működjön az autó egész hétvégén. Van egy hatékonyabb hátsó szárnyunk - különösen DRS-sel -, de egyszerűen csak olyanná tettük az autót, hogy nagyon gyors legyen a gyors pályákon. Gyorsak voltunk Spában, és gyorsak vagyunk itt is, ez nem meglepetés. A pénteki hosszú etapunk a magas üzemanyagszinttel nem volt éppen ideális, de már láttuk, hogy a forma jelentősen meg tud változni péntekről vasárnapra, a holnap valószínűleg nagyon más lesz. A vasárnap a fontos nap: másodikként indulunk, és nagyon-nagyon közel vagyunk. Igazán remélem, hogy felvehetjük a kesztyűt a Red Bull-lal holnap."

Lewis Hamilton (3.): "Boldog vagyok a harmadik hellyel - a tisztább oldalról fogok indulni, innen jó versenyünk lehet. Elégedettséggel tölt el, hogy extrém módon versenyképesek vagyunk egész hétvégén. Nyilvánvaló, hogy fejlődést mutatunk: az, hogy ilyen közel vagyunk az efféle gyors pályákon, azt mutatja, hogy jól dolgozunk. Ez nagyon bátorító, mert ha ilyen autónk lett volna a szezon elején, akkor szerintem a világbajnokság másképp alakult volna. A Q3-ban az utolsó körömnél kompromisszumra kényszerültem, mert a kivezető köröm utolsó kanyarjában Mark Webber hirtelen a semmiből mellettem termett a belső oldalon. Aztán Michael Schumacher jött, megelőzött kívülről, és lement a fűre. Ezek késleltettek engem, így nem értem időben a rajtvonalhoz, hogy elkezdjem a körömet - érdekes szituáció volt, mindannyian azon voltunk, hogy átszeljük a vonalat. Lehet, hogy a harmadik helyről indulok, de tudom, hogy olyan gyors vagyok, mint az előttem lévő srácok. Eddig ez nem a legjobb hétvégém, remélhetőleg ez holnap megváltozik."

Ferrari

Felipe Massa (4.): "Ez nehéz időmérő volt, de legalább sikerült magunk mögé utasítanunk a négy leggyorsabb autó egyikét. Itt soha nem egyszerű összerakni a tökéletes kört, de az utolsó köröm nagyon jól sikerült, még ha a harmadik szektorban vesztettem is némi időt. Holnap fontos lesz a jó rajt. Hogy Hamilton indul mellőlem? Nekem mindegy, hogy ő vagy más. A verseny bonyolultnak ígérkezik, mert a durva gumikopás miatt sok bokszkiállás lesz, amiből az is következik, hogy a stratégiának fontos szerep jut. Létfontosságú lesz, hogy gyorsak legyünk, de közben kíméljük a gumikat is. Előzni a KERS-szel és a DRS-szel sem lesz könnyű: a gumik kopottsága talán még meghatározóbb tényező lesz, mint a vezetési segédeszközök, hiszen a célegyenesre egy nagyon lassú sikánból kell kigyorsítani. A célunk az, hogy feljussunk a dobogóra. Csak egy hellyel rajtolunk hátrébbról, úgyhogy ez nem esélytelen."

Fernando Alonso (5.): "Nem vagyok különösebben meglepve az eredmény miatt: a McLaren és a Red Bull végső soron egész hétvégén gyorsabbnak tűnt nálunk, és legalább (Mark) Webbert sikerült megelőznünk. Úgy tűnik, idén bérletem van az 5. helyre, de így legalább a pálya tisztábbik oldaláról rajtolhatok majd. Arra számítok, hogy holnap a gyors gumikopás lesz a meghatározó tényező a versenyen, és elképzelhető, hogy sok bokszkiállásra lesz szükség, tehát a stratégia fontos. Reméljük, nem fogunk olyan problémákkal küzdeni, amilyenekkel két héttel ezelőtt, Szingapúrban. Igyekezni fogunk a dobogóért harcolni, ami reális cél. A győzelem már kétségkívül kevésbé: ahogy az időmérőn is kiderült, a McLaren nagyon közel van a Red Bullhoz. A rajt is fontos pillanat lesz. Felipével megpróbálunk majd nyomást gyakorolni a közvetlen ellenfeleinkre, hátha javítunk egy-két helyet, és beleszólhatunk a küzdelembe. Az első köröm a Q3-ban? Igyekeztem mindent beleadni, de a köridőket elemezve nem hiszem, hogy a második körömben sokkal gyorsabb lehettem volna."

Sauber

Kamui Kobajasi (7.): "Igazán boldog vagyok, hogy itt Szuzukában sikerült bejutnunk a legjobb tíz közé az időmérő edzésen. Nagy öröm látni, hogy ilyen sok rajongó jött el. A szabadedzésen komolyan szenvedtünk az autó balanszával, de a kvalifikáció előtt módosítottuk a beállításokat, ami meghozta a várt eredményt. Úgy gondolom, az autónk tempója alapján nyilvánvaló, hogy az új aerodinamikai csomagunk kezd beválni. A Q1-ben és a Q2-ben jó köröket futottam, nem lehet okom panaszra. Sikerült megspórolnunk néhány gumit a holnapi versenyre, és ugyebár a verseny az, ami számít. Szeretnék pontokat szerezni a hazai közönség előtt."

Sergio Pérez (17.): "Kamui (Kobajasi) eredményéből látható, hogy az autónk versenyképes, bíztam benne, hogy én is bekerülök a Q3-ba. De az a Q1 utolsó körében, a második szektorban váratlanul probléma adódott a hidraulikával, leállt minden, a sort a szervokormány kezdte. Emiatt a Q2-ben már nem is tudtam pályára lépni, ami természetesen nagyon bosszantó. A szerelők keményen dolgoztak, próbálták megjavítani az autót. Még ki kell vizsgálnunk a dolgot, de biztos vagyok benne, hogy a versenyre minden rendben lesz. A hétvégén egyébként nincs könnyű dolgom, mert megfázással küszködöm. Mindenesetre próbálom pozitívan felfogni a helyzetet: a holnapi futamra van egy rakás jó gumim."

Mercedes

Michael Schumacher (8.): "Trükkösen ért véget az időmérő edzésem ma, de legalább megspóroltunk egy szett gumit a holnapi versenyre. Még mindig jó helyzetben vagyunk, hogy szerezzünk néhány fontos pontot, és nyilvánvalóan ez az, amit tennem kell. Nagyon elégedett vagyok azzal, ahogy csapatként együtt dolgoztunk a teljesítményünk javításán ezen a hétvégén. Már nagyon várom, hogy holnap legyen egy jó versenyünk ezen a remek pályán, amely az egyik kedvencem."

Nico Rosberg (23.): Az első ellenőrző körömben a Q1-ben észrevettem, hogy gondom van, és megkértek, hogy jöjjek vissza a bokszba. Megpróbáltuk időben megjavítani, hogy még tudjak menni egy kört, de a hidraulikus rendszer elég bonyolult, és az idő nem volt elég rá. A versenyre ígéretes stratégiám van, az összes friss gumimmal, amivel rendelkezem! De komolyra fordítva: keményen nyomni fogom, és megpróbálok a legjobb tízben végezni. Ez lesz a célom holnap."

Renault

Bruno Senna (9.): "A délelőtti szerencsétlen balesetem után eléggé szorított bennünket az idő, hogy az autóm elkészüljön a kvalifikációra, de a csapat nagyszerű munkát végzett, összerakták a gépet. A hétvége eddigi részében nem tudtam annyi kört teljesíteni, amennyit szerettem volna, de az autó hibátlanul működött az időmérő edzésen, és a stratégiánknak köszönhetően holnap jó pozícióból vághatunk neki a versenynek. Már nagyon várom, hogy felsorakozzunk a rajtrácsra, biztosan izgalmas lesz a futam. Ahogy a hétvége során már többször mondtam, imádom ezt a pályát, a rajongók pedig szeretnek engem, remélem, hogy meg tudom ajándékozni őket valami különlegessel."

Vitalij Petrov (10.): "Elégedett vagyok a 9. rajthellyel (10. - a szerk.). Úgy tűnik, sokkal versenyképesebbek vagyunk, mint Szingapúrban, a gyors kanyarokkal tűzdelt pályákon meg tudjuk mutatni az R31-ben rejlő potenciált. A hétvége során ahányszor csak beültem a volán mögé, az autó egyre jobb és jobb lett. Jól ment már az első és a második szabadedzésen is, a harmadik után pedig biztos voltam benne, hogy ezúttal van esélyünk egy jó eredmény elérésére. Javult az autó stabilitása a gyors kanyarokban, és a hajtott kerekek tapadása is egyre jobb lett, bizakodva várom a holnapot. Sokféle stratégiát láthatunk majd a versenyen, örülök, hogy ismét ott lehetünk a tűz közelében."

Force India

Adrian Sutil (11.): Mindent egybevetve úgy gondolom, a mai időmérő elég jól ment. Kicsit csalódott voltam, hogy lemaradtam a Q3-ról, mert nem voltunk túl messze tőle, de mindenki tudja, hogy a 11. helyről is elég jó rajtolni, különösen azért, mert szabadon választhatunk gumit holnapra. Elégedett vagyok a körömmel, nem hiszen, hogy tudtam volna gyorsabban menni. Úgy döntöttünk, hogy csak egy kört megyünk a Q2-ben a lágy gumikkal, ami azt jelenti, hogy van egy friss szett lágy gumim a versenyre. Szerintem el tudjuk majd érni, hogy működjön a stratégia holnap, és jó versenyünk lesz."

Paul Di Resta (12.): Az eddigi hétvégénket látva elég boldog vagyok azzal, hogy a 12. helyről indulhatok - pont Adrian mögül. Küszködtem azzal, hogy teljesen megleljem a sebességem itt, és hogy megtaláljam a helyes balanszt - ezért döntöttünk egy olyan beállítás mellett, ami inkább a versenyre való. Remélhetőleg ez kifizetődik majd holnap, mert a versenyen a gumikopás fontos tényező lesz. Nem vagyok teljesen jól, ma fáj a torkom, ezért elégedett vagyok, hogy olyan rajthelyet sikerült elérnem, ahonnan harcolni lehet a pontszerző helyekért. Ma esete pihenni fogok, mert ez a pálya az egyik legkomolyabb fizikai igénybevételt jelenti, és holnap mindent bele akarok adni."

Williams

Rubens Barrichello (13.): "Először is szeretnék köszönetet mondani a csapatnak, amiért olyan keményen dolgoztak azokon a változtatásokon, amelyeket kértem. Az autó nem viselkedett túl jól a reggeli szabadedzésen, ezért szinte mindenen változtattunk az időmérőre. Mindenki jó munkát végzett, időben befejezték. A változások igazán megváltoztatták az autót, és erős kört futottunk délután."

Pastor Maldonado (14.): Elég nehéz időmérő volt ez számomra, főleg azért, mert sok pályán eltölthető időt vesztettünk a tegnapi szabadedzésen. Változtattunk néhány dolgon a ma reggeli szabadedzés után, és sikerült egy jó kört kihozni az autóból az időmérőn. Nincs meg az a balansz, amit szeretnék, de van rá időnk, hogy mindent átvegyünk, és hogy még kicsit dolgozzunk a verseny előtt."

Toro Rosso

Sébastien Buemi (15.): "A Q1-ben szuper kört futottam, a Q2-vel viszont nem lehetek elégedett: hibáztam a 9-es kanyar kijáratánál, túl keményen mentem rá a rázókőre, emiatt kicsúsztam a fűre, és ezzel vesztettem körülbelül fél másodpercet. Csalódott vagyok, mert a Williamsek mögött végeztem, pedig könnyedén megelőzhettük volna őket. Mivel az időmérő edzésen nem osztanak pontokat, úgy döntöttünk, inkább spórolunk a gumikkal a versenyre - holnap majd kiderül, helyes döntés volt-e. Az abroncsok elég hamar elhasználódnak, ezért sokat jelent majd, hogy nekünk még van belőlük néhány friss."

Jaime Alguersuari (16.): "Az autónk teljesítménye alapján sokkal jobb eredményt is elérhettünk volna az időmérő edzésen, de mi a versenyre összpontosítottunk a beállításokat és az aerobalanszot illetően is. Így aztán, bár a rajtpozíciónk nem túl jó, egészen elégedett vagyok, mivel úgy érzem, hogy az autóm holnap jó lesz a pontszerzéshez. Lehettem volna gyorsabb ma délután, de úgy döntöttünk, hogy inkább spórolunk a gumikkal, és a versenybeállításokra helyezzük a hangsúlyt. Arra számítok, hogy hasonló lesz a helyzet, mint Valenciában és Monzában, ahol nagyon gyorsak voltunk a versenyen. A gumik szempontjából is a futamra próbáltunk koncentrálni, arra, hogy egyenletes teljesítményt nyújtsanak, még ha emiatt hátrányba is kerülünk a kvalifikáción. Szeretnék köszönetet mondani a szerelőimnek, hogy a Q1 után gyorsan megoldottak egy technikai problémát, így részt tudtam venni a Q2-ben."

Lotus

Heikki Kovalainen (18.): "Igazán elégedett vagyok (a mai eredménnyel), főleg azért, mert csak egy gyors kört mentem, ebben az egy körben kellett mindennek stimmelnie - és sikerült. A rizikósabb gumistratégia mellett döntöttünk, későn mentünk ki a pályára. Az első szektorban talán lehettem volna egy kicsivel gyorsabb, de mindent összevetve elégedett vagyok a teljesítményemmel. A 130R kanyaron nyitott hátsó szárnnyal mentem keresztül, az tényleg durva volt. Okosan gazdálkodtunk az abroncsokkal, ezért jó helyzetben leszünk a holnapi versenyen. Elég sok szó esett a gumikopásról, de szerintem nem biztos, hogy valóban olyan komoly problémát okoz majd, mint azt egyesek gondolják. Tegnap a lágy abroncsokon is jól ment a hosszú etap, szerintem akár 15 kört is meg tudunk tenni velük, és még van néhány teljesen új szettünk. Holnap érdekes délután vár ránk."

Jarno Trulli (19.): "Ez egy jó időmérő edzés volt. Elvégeztünk néhány módosítást a beállításokon, amelyeknek köszönhetően az autó sokkal jobb volt ma délután. Sajnos vétettem néhány hibát a leggyorsabb körömben, ennek ellenére úgy érzem, sokkal többet nem lehetett volna kihozni belőle. Holnap majd olyan keményen harcolunk, ahogy csak tudunk, hogy szerezzünk néhány szép pillanatot a japán szurkolóinknak. A versenytempónk egész évben jó volt, remélem, ezúttal is sikerül jól rajtolni és ügyesen játszani a gumistratégiával, aztán meglátjuk, hogy ez mire lesz elég."

Virgin

Jerome D'Ambrosio (20.): "Ez egy jó szombat volt. Nagyon jó volt az utolsó körünk, ez egy olyan dolog, amit nehéz itt elérni. Keményen kell nyomnod, de közben gondolkodnod is kell, minden a prioritásokról szól, és annak a kiterveléséről, hogy melyik kanyart áldozd fel. Nagyon boldog vagyok ma, különösen azért, mert feltámadtunk - tegnap nehéz napunk volt, és most jól teljesítettünk egy olyan pályán, mint Szuzuka. Igazán boldog vagyok. Jól együttműködtem a mérnökökkel, és ennek köszönhetően javítottunk az autón és az én vezetésemen is."

Timo Glock (21.): "Számomra ez egy jó időmérő edzés volt. Az utolsó szabadedzésről az időmérőre megint kissé vakon érkeztünk, mert éjjel megpróbáltunk valamit, ami nem úgy jött be, ahogy szerettük volna, ezért vissza kellett állnunk a régire a két edzés között. A végén az autó igazán jó lett, és a körömet is nagyon eltaláltam. Nem nagyon tudok mást mondani attól eltekintve, hogy ma Jerome egy kicsit gyorsabb volt, jó munkát végzett. Elégedett vagyok az autóval, meglátjuk, mi fog történni holnap."

Hispania

Vitantonio Liuzzi (24.): "Szörnyen kezdődött ez a hétvége. Tegnap csak négy kört tudtam megtenni, ma reggel nyolcat a motorproblémám után, és ma délután is gondjaink voltak, tehát a két nap alatt alig tettem meg kört. Az utolsó helyről indulok majd, ami nem túl pozitív, és kár, mert az a pár kör, amit megtettem, nem volt túl rossz. De ez a szezon egyik legjobb versenye, remek az atmoszféra, remélem, azokat a dolgokat mind elfelejthetem, és jó versenyem lesz holnap."

Daniel Ricciardo (22.): "Az én nézőpontomból nem volt túl rossz ez az időmérő. Jól volt a megközelítésem, és megtettem, amit meg kellett tennem. Az időmérőn 100 százalékosan kell nyomni a gázt, és én pont ezt tettem. Pár helyen kicsit lesodródtam, mert túl keményen nyomtam, de emiatt szerintem csak úgy egy tizedmásodpercet vesztettem, és ez sem lett volna elég, hogy a vetélytársaink elé kerüljek. Elégedett vagyok, mert az egész hétvégén most volt a legjobb az autó balansza, és a többi dolog is javult, de még folytatnunk kell a munkát. Most már a versenyre kell koncentrálni, azon vagyok, hogy jó teljesítményt nyújtsak."